Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Lange nagels zebra vinken. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Lange nagels zebra vinken.
Servy
Website Member
Posts :46

Website Member
2009-08-09 - 12:56:15 send message to Servy

Hoi, Ik heb net drie koppeltjes zebra's en een van de zes vogels heeft behoorlijk lange nagels. Nu weet ik dat je ze bij kunt knippen maar eigenlijk hoopte ik dat het misschien ook natuurlijk kan gaan???
Ik had eerst alleen dikke takken in de voiliere maar sinds gister ook dunnere erbij gehangen... halpt dit of zal ik ze toch moeten gaan knippen???

gr servy


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-08-09 - 13:11:12 send message to Karel

Nagels slijten beter af op dikkere takken dan op dunne.
Als je ziet dat de puntjes van de nagels de tak raken, zit je precies goed (althans de vogel danwink ;))


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-08-09 - 15:59:11 send message to chrislaevers

Ik heb zowel dikke als dunnere takken maar stel vast dat het steeds dezelfde vogels zijn die lange nagels krijgen en ze dus niet afslijten, vooral één roodkopweverman. Gisteren heb ik die weer moeten bevrijden omdat hij in een nest vastzat. Dat is al de derde keer dat ik de nagels van die vogel heb moeten knippen.
Ik denk ook dat vooral oudere vogels lange nagels krijgen.

Bij konijnen heb je ook iets gelijkaardigs met de tanden. Sommige konijnen slagen er niet in hun tanden af te slijten ook al biedt je het nodige daar voor aan. Om de zovele weken moet je dat zelfde konijn zijn tanden knippen anders groeien ze zodanig door dat het dier niet meer kan eten. De meeste konijnen hebben dat probleem niet ook al krijgen ze het zelfde eten en knaagmateriaal aangeboden.

Raar hé?

Christine


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-08-09 - 18:18:33 send message to Karel

Je hebt gelijk Christine. Bij sommige vogels slijten de nagels niet goed af. Wevers zijn een goed voorbeeld en ik weet van vroeger dat (witkop)-nonnen dit probleem ook hebben. Bij dit soort vogels is het goed om wat bamboe in de voliere te hebben. Opvallend is dat wevers (en nonnen) vaak tegen verticale takken/stokken aanzitten. Van bamboe slijten de nagels dan vaak mooi af (maar soms ook niet, helaas)happy :)


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-08-09 - 19:22:03 send message to chrislaevers

Ik doe mijn best om zowel verticaal als horizontaal te werkenwink ;) maar zo eenvoudig is dat niet altijd.

Een feit is dat als ze eenmaal lange nagels hebben, deze niet meer kunnen afslijten en geknipt moeten worden.

Bij zebravinken heb ik nog geen enkel geval gehad dat ik nagels moest knippen.

Ik hou zelfs al jaren twee poppen in 't oog die een teen hebben waar de nagel opwaarts staat.
Ook de reden waarom die er nog altijd zijn.
Eén pop is een fervente broedster.
Die opgekrulde nagel blijft gewoon en groeit niet door ook al is er bij mijn weten geen enkel slijtage raakpunt.

Jij schrijft het niet afslijten van nagels deels toe aan een soort vogels. Ik heb ervaring met slechts enkele individuen maar niet met de soort zelf.

Zou het niet kunnen zijn dat het gewoon genetisch een beetje bepaald is zoals het genetisch bepaald is dat sommige mensen hevige haargroei hebben en andere helemaal niet?
Ik weet het niet.

Maar als de nagels lang zijn, dan dienen ze geknipt te worden want vroeg of laat hangt zo'n vogel vast en als je er niet op tijd bij bent, is die dood. Ook voor broed is dit niet ideaal.

Christine


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-08-09 - 21:21:51 send message to Karel

Het zou best eens genetisch bepaald kunnen zijn. In de natuur zal zo'n vogel dan idd op een zeker moment ergens aan blijven hangen en sterven, waardoor het "te-lange-nagel-gen" niet wordt doorgeven. Door dat knippen van ons, houden we het gemuteerde gen (if any) in volieremilieu in stand.....

Neemt niet weg dat bepaalde soorten vaker last hebben van te lange nagels. Nonnen leven in de natuur bijv. tussen hoge grassen en rietsoorten. Het slechts "horizontaal" aanbieden van zitgelegenheid is dan ook eigenlijk niet natuurlijk en niet voldoende. Evengoed worden ze zo gehouden in broedkooien en steeds vaker gekweekt.



chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-08-09 - 21:58:32 send message to chrislaevers

Ja, ik zie het.

't Is dus iets van beiden. Ik heb geen ervaring met nonnetjes maar de foto spreekt voor zich.

Ik begrijp wat je bedoelt.

En ook van dat gen dat door de natuur zou uitgeschakeld worden maar niet in gevangenschap.
Dat stemt tot nog meer nadenken.

Christine


mariannenl
Website Member
Posts :197

Website Member
2009-08-09 - 23:04:16 send message to mariannenl

ik heb dit met mijn catharina s en ik heb ze echt zelf moeten vangen en knippen wel stresserig voor de vogeltjes maar blijven hangen aan de tralies is ook niet goed
En wat kunnen die kleintjes nog bijten !

Marianne



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 196 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede