Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Trichomonas gallinae - Besmettelijke vogelziekte Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Trichomonas gallinae - Besmettelijke vogelziekte
blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2009-08-09 - 11:17:47

Besmettelijke vogelziekte in Nederland vastgesteld

Nu.nl

HILVERSUM - Onderzoekers hebben in Nederland enkele gevallen van de besmettelijke vogelziekte trichomonas gallinae vastgesteld. De afgelopen drie maanden kwamen door de ziekte, die ook bekend staat als 'het geel', in Duitsland al tienduizenden zangvogels om.

Vogelbescherming Nederland en SOVON Vogelonderzoek kregen de afgelopen weken diverse meldingen van 'verdachte' gevallen.

De dieren waren echter al te lang dood om de ziekte vast te kunnen stellen.

Onderzoekers van Alterra in Wageningen en het Dutch Wildlife Health Centre in Utrecht hebben nu bij twee vogels 'het geel' geconstateerd, bleek zondag in het radioprogramma Vroege Vogels.

Abces

De ziekte veroorzaakt een geelkleurig abces in de keelholte, waarna de vogels stikken of verhongeren. Vooral groenlingen, vinken en merels werden in Duitsland het slachtoffer. De infectie komt ook voor bij duiven en roofvogels.

Besmetting vindt plaats als vogels direct onderling contact hebben, bijvoorbeeld bij het overdragen van voedsel. Vogelbescherming Nederland raadt mensen die vogels voeren aan bakjes goed schoon te maken.


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2009-08-09 - 11:26:33

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

http://www.vogelwachtutrecht.nl/nieuw/usercontent/090725_Massasterfte_onder_zangvogels_Duitsland.pdf

Ook zangvogels in volières, zoals parkieten, zijn gevoelig voor het geel, zegt Nico Schoemaker,plaatsvervangend hoofd vogels en bijzondere dieren van de faculteit dierengeneeskunde aan de universiteit van Utrecht. “Mocht een vogel ziek worden en dood gaan dan is het verstandig die voor sectie aan te bieden.” Wedstrijdduiven lopen geen gevaar, aldus Schoemaker. “Die krijgen regelmatig een kuurtje.”


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-08-09 - 13:08:41

quote
psittacula
Website Member
Posts :109

2009-08-09 - 12:20:11

--------------------------------------------------------------------------------
RTV Ooost meldt het volgende :

In Vriezenveen is het eerste geval van de besmettelijke vogelziekte het geel geconstateerd. Ook in Winterswijk is een dode groenling gevonden die aan deze ziekte is gestorven.

In Duitsland zijn de afgelopen maanden tienduizenden zangvogels aan deze vogelziekte gestorven. Behandeling van wilde vogels is vrijwel onmogelijk. Voor zover bekend is de ziekte niet overdraagbaar op mensen.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-08-09 - 13:10:13

quote
barraband
Website Member
Posts :86

2009-08-09 - 12:29:26 -

--------------------------------------------------------------------------------
ok maar hoe zit het met de vogels die wij binnen hebben zitten dan
zijn die behandelbaar


psittacula
Website Member
Posts :109

2009-08-09 - 12:38:34 -

--------------------------------------------------------------------------------
denk niet dat onze voliere vogels gevaar lopen , omdat
quote
--------------------------------------------------------------------------------
besmetting vindt plaats als vogels direct onderling contact hebben, bijvoorbeeld bij het overdragen van voedsel.
--------------------------------------------------------------------------------



psittacula
Website Member
Posts :109

2009-08-09 - 13:01:48 -

--------------------------------------------------------------------------------
Het volgende las ik ik op een ander forum:

Deze ziekte wordt veroorzaakt door Trichomonas gallinae, een eencellige parasiet die tot de familie van de zweepdiertjes behoort. Ofschoon trichomoniasis vooral een gevreesde duivenziekte is, komt de ziekte ook regelmatig voor bij papegaaiachtigen en andere vogelsoorten. De parasieten worden door de ouderdieren op de jongen overgebracht door de kropmelk. Onderling besmetten de vogels elkaar via het drinkwater.
Een kenmerkend verschijnsel van trichomoniasis is een geelachtige, korstvormige aanslag in de keel en een opgezette krop als gevolg van een verhoogde slijmvorming in de keel. Aangetaste vogels zijn lusteloos, tonen een matige eetlust, vermageren sterk en hebben doorgaans lichte diarree. Bij nestjongen treedt bovendien vaak een navelinfectie op, die zich steeds verder uitbreidt, uiteindelijk ook de lever en andere inwendige organen aantast en aldus de dood veroorzaakt. Een zekere diagnose is alleen te stellen door microscopisch onderzoek van het keelslijm.
Aangetaste vogels moeten onmiddellijk worden geïsoleerd en behandeld met dimetridazole, bijvoorbeeld Emtryl oplosbaar poeder 40% (Specia). Ook de behandeling met het middel Tricho Plus (Oropharma) geeft goede vooruitzichten. Het verdient aanbeveling ook de gezond schijnende vogels een kuur met het anti-protozoaire middel te geven.






whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-08-09 - 17:50:33

mocht iemand bang zijn , dan kan je je eiegen vogels al dan niet preventief kuren met bijv BS ( betere spijsvertereninG van Belgica de weert, of gewwon de geelkuur van dr van der Sluis ( rodinazole) www.duivenkliniek.nl ik weet dit omdat ik vroeger ook in de duivensport heb gezeten, en wij( bijna alle duivenmelkers) kuurden regelmatifg tegen het geel, omdat dit onder duiven veel voorkomt.
Kijk maar eens op internet, sommige lijken een soort brok van kaas in de keel te hebben wat gewoon puur het geel is.
OOk al ben je zelf heel schoon op je duif, en hij drinkt bij anderen duiven dan loopt hij alsnog de besmetting op.
Het zou dus ook zo kunnen zijn dat als je een volliere hebt met alleen een dak van gaas, er bijv een wilde vogel op kan zitten, deze kan dus theoretich last van het geel hebben ( is nu immers ook geconstateerd zie de media-berichtgeving) en hij heeft stikneigingen, hij kan dan bijv door te braken zaad uit zijn krop laten vallen in jou volliere, jou vogel eet de uitgebraakte zaden, en het kwaad is geschied.
Ikzelf heb daarom golfplaten op mijn gaas gemaakt, deels bituum, en deels pvc zodat het ook zonlicht doorlaat, en de vogels keuze uit zon, of schaduw hebben.
Ik heb het destijds express gedaan o.a tegen de vogelgriep, (uitwerpselen die door het gaas aan de bovenkant in jou volliere kunnen komen.
Het helpt m.i nu (deels) tegen 3 ziekten

1) Vogelgriep ( uitwerpselen die niet in de volliere kunnen komen)
2) wormen (uitwerpselen kunnen niet in mijn volliere komen)
3) het geel ( evntuele uitgebraakte zaden komen niet in de volliere terecht)


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2009-08-12 - 17:20:10

Ik vermoed dat heel wat parkieten drager zijn van deze parasiet zonder dat hun eigenaar het beseft. Wanneer je neststerfte constateert en/of plukken van de jongen moet je eens overwegen om een behandeling te doen tegen flagellaten.
Ronidazol lijkt de beste keuze maar vele trichomonas stammen hebben een zekere ressistentie opgebouwd in al die jaren door verkeerd gebruik van de duivenliefhebbers.

Ik moet de 8-voudige gangbare dosis ronidazol gebruiken om enig effect te zien.

Groetjes
Peter


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-08-12 - 19:47:46

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

dat is niet helemaal zoals je stelt, ik ben zelf duivenmelker geweest, en je moet mij maar eens vertellen waar een "besmette"postduif, die dan ook nog eens een vorm van resistentie heeft waar jij het over hebt, een andere vogel moet besmetten.
De duiven zitten heel de week bij de melker in het hok, en vliegen alleen hun trainingsvluchten, waarbij ze in het hok te eten krijgen, en waar hun drinkbak staat.
Bovendien krijgen zij als ze worden ingekorfd te drinken aan bevestigingen die aan de mand zitten, en dus zodoende zoullen ze alleen elkaar besmetten.
Bovendien zou een melker een duif die last heeft van het geel niet gauw inkorven daar hij kansloos is tegenover de anderen, daar alles o.a gepaard gaat met een goede ademhaling ter vergelijking: een marathonloper met keelpijn/aandoening in zijn keel zal ook lucht tekort komen, en het daardoor afleggen tegen de concurentie.

Resistentie komt wel voor maar dan doordat men met het zelfde middel blijft kuren, op het moment dat je met een ander middel gaat kuren wordt het al een ander verhaal.maar kijk zelf maar op de site www.duivenkliniek.nl dan kan je het met eigen ogen lezen.
het is trouwens een kliniek voor zowel duiven als siervogels. succes

ook bij belgica de weert kan je bs bestellen ( betere spijsvertering) en daarbij treed geen gewenning op .


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2009-08-12 - 23:18:27

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
dat is niet helemaal zoals je stelt, ik ben zelf duivenmelker geweest, en je moet mij maar eens vertellen waar een "besmette"postduif, die dan ook nog eens een vorm van resistentie heeft waar jij het over hebt, een andere vogel moet besmetten.


Heel simpel. Die andere vogel hoeft maar van dezelfde drinkvoorziening te drinken als de besmette duif. Dit kan volgens mij heel gemakkelijk gebeuren bij handelaars of zelfs bij de vogelliefhebber die alles tesamen in één voliere gooit. Die duif hoeft ook geen racekampioen te zijn.

Een vogelarts vertelde me onlangs dat de meeste duivenmelkers maandelijks kuren tegen Trichomonas. Dat zullen ze dan ook niet voor niets doen.
Lees hieronder maar eens. Het betreft een document uit 1990. Toen bleek al dat de groep van nitro-imidazole medicijnen faalden in de behandeling van Trichomonas.
http://www.informaworld.com/index/784697438.pdf

Groetjes
Peter


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-08-13 - 01:25:28

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Je gaat wel appels met peren vergelijken, want je had het over duivenliefhebbers, de duivenmelkers dus. Ten eerste houden die hun duiven gescheiden van welke vogels ook, want er wordt een spel gespeeld,maar dat gaat te ver om dat nu even kort uit te leggen, maar neem van mij aan, ik heb nog nooit een duievenmelker gezien die ook siervogeltjes bij zijn duiven had, dus dat is sowieso al vreemd.

En tja handelaren die alles bij elkaar gooien ( wie gooit er nou postduiven bij siervogels??), juist daar onstaan de meeste zieketen, omdat dit een verzamelpunt is , en een ieder beetje weldenkend mens weet dat je nieuw aangeschafte dieren het beste even in quarantene kan zetten.

Dus duiven ( postduiven) bij siervogels is op zich al een vreemde combinatie.
Hebben we het over diamantduifjes dan is het natuurlijk weer een ander verhaal( en kan je de duivenmelkers dus niet aanrekenen),maar daar doelde je niet op.
en verder:

gelukkig zijn anno 2009 al een hoop feiten achterhaald, en er kan inderdaad resistentie optreden door steeds hetzelde middel te gebruiken tegen het geel, maar zoals gezegd moet je dat afwisselen, en bij BS van Belgica de Weerdt treed er geen gewenning op.
Maar ik blijf het een zwak argument vinden de duivenmelkers de schuld te geven, want genoeg andere medicijnen ondeskundig toegepast in de vogelwereld kunnen op den duur voor resistentie zorgen, o.a door kuurtjes niet af te maken doordat de vogel al weer de oude lijkt, en de overgebleven bacterien dus resistent gaan worden, of door verkeerde dosis etc, dus beetje vreemd om de duivenmelkers hiervan als schuldige aan te wijzen, hoewel ook daar kaft onder het koren zit natuurlijk.
Zie maar eens hoe vaak er op vogelarena niet al vragen zijn gesteld aan jan en alleman over ziektes en welke medicijnen toe te passen, en let vooral eens op de diversiteit aan antwoorden.
Het blijft een ieders eigen verantwoording goed naar eer en geweten voor zijn huisdieren te zorgen.Ik las eens in een boek van duivenmelkers een les van een oudere man aan zijn pupil, die vroeg: "zou jij uit deze bak willen drinken?... welnu verwacht dan ook niet dat jou duiven dat wel willen"met andere woorden, wees schoon ook op de eet en drinkgelegenheden van je dieren.En verder:

Maar wie zonder zonde is ............wink ;)wink ;)wink ;)wink ;)


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2009-08-13 - 11:21:56

quote
gelukkig zijn anno 2009 al een hoop feiten achterhaald, en er kan inderdaad resistentie optreden door steeds hetzelde middel te gebruiken tegen het geel, maar zoals gezegd moet je dat afwisselen, en bij BS van Belgica de Weerdt treed er geen gewenning op.


Weet jij toevallig wat de actieve componenten zijn van BS? In verband met afwisselen, ken jij nog andere middelen? In Belgie is Flagellamix heel populair. Het betreft een mix van allerlei flagellaten bestrijdende middelen. Waarschijnlijk allemaal uit de nitro-imidazole groep. Bij mijn vogels werkt het niet. Zelfs niet bij een dubbele dosis. Het enige dat wel werkt is Tricho plus(Ronidazol), maar dan in een hoge dosis. Van deze laatste weet ik hoe ver ik kan gaan. Met zaken zoals Flagellamix en BS weet ik dit niet.

Groetjes
Peter



whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-08-13 - 14:32:00

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

dan kan je het beste even kontakt op nemen met dr de weert zelf, even op google belgica de weert intypen, en dan zie je al de producten, en je kan hem online benaderen door een mail te suren, of te bellen, bij mijn weten houdt hij ook praktijk in of nabij belgie.
ook kan je www.duivenkliniek.nl intypen ( export)van dr van der sluis( ook voor siervogels), hij werkt ook veelmet rodinazol, bij hem ben ik het vaakst geweest, en hij maakt ook eventueel medicijnen op maat, met de voor jou het beste verhoudingspercentage eventueel per vogel apart indien nodig( ook zijn prijzen zijn schappelijk, je betaalt geen consult als je langskomt!!!). hij stuurt ook op per post etc, en houdt op div locaties praktijk.

hoop dat je er wat aan hebt.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-08-16 - 20:43:14

en Fonje???
Hoe is e.e.a gelopen???


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2009-08-16 - 21:10:19

Tricho 40 schijnt ook te werken.


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2009-08-16 - 22:30:33

quote
en Fonje???
Hoe is e.e.a gelopen???


Bij De weerd ben ik op een muur gelopen. Daar willen ze blijkbaar niets kwijt over de samenstelling van hun produkt.
Van der Sluis werkt met de middelen uit de bekende nitro-imidazole groep waar ik ressistentie bij opmerk. Bovendien kan je met die mix niet gaan overdoseren zonder gevaar.
Momenteel werk ik met Tricho plus(Ronidazol) in overdosering en dat lijkt me tot nog toe het veiligste en efficienste tot nu toe. Ik zoek echter naar andere effectievere middelen dan boven vermeld maar die bestaan volgens mij nog niet. Mijn vogelarts kent ook niks beters dan Flagellamix maar dat werkt niet.

Groetjes
Peter


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-08-17 - 08:16:48

raar dat Belgica de Weert geen openheid van zaken geeft over zijn samenstelling, hij hoeft m.i niet geheimzinnig te doen daar hij er immers patent op heeft, maar kan heel goed begrijpen dat je wilt weten wat je vogels binnen krijgen.

Wat ik je wel kan zeggen is, ( en ik hoop dat dat je gerust stelt) het middel van zowel van der Sluis, en van Belgica de Weerd, wordt door bijna alle duivenliefhebbers toegdiend, en daar zitten duiven van kapitalen tussen, dat mag je echt van mij aannemen, ik hoopdat je wel begrijpt dat die mensen ook geen enig risico willen lopen dat een middel niet goed is, want daar praten we over duiven van tien, tot honderdduizenden euro's..
Toch nog succes gewenst met je verdere zoektocht, houdt ons op de hoogte.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 185 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede