Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Keukenblender voor droog wit brood (eivoer) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Keukenblender voor droog wit brood (eivoer)
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-08-04 - 17:18:23 send message to chrislaevers

Alles ging goed met mijn gekregen SBB blender: een gedroogd boulot brood kon ik in enkele keren malen tot poeder om het nadien dan te mengen met eveneens gemalen gekookt ei.

Nu wilde ik het opnieuw doen maar dat ging helemaal niet meer. Het tandenrad waar de messen op geplaatst zijn is afgesleten zodat de messen direct stilvallen en de kracht niet hebben om de stukken sneden gedroogd brood te malen. Ik heb dat stuk al eens vervangen en dat was niet goedkoop.

Als ik naar een winkel ga, gaan ze mij van alles wijs maken. Daarom zoek ik naar merken die duurzaam zijn en waar die tanden niet zo snel afslijten en zelfs breken.

Ik zou graag terug mijn eigen eivoer willen maken.

Dank bij voorbaat.

Christine


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2009-08-04 - 17:28:38 send message to roodmus

Zoek in een horeca winkel naar een Cutter.

Grt Frans


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-08-04 - 18:51:51 send message to Niltava

Gebruik al jaren (meer dan 10 jaar)een gewone keukenmachine, geloof moulinex.
Gebruik dat voor de vogels beschuit en ei(etc) en voor andere zaken(komkommer, appel etc)


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2009-08-04 - 20:21:00 send message to paintim

Bij Blokker /Marskramer heb je al een hakmolen voor naar ik dacht 15 Euro.
Hier wordt hij gebruikt voor het fijnmaken van
beschuit, peen en de stronk van broccoli.
Vriendelijke groeten van
ANTONI


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-08-04 - 20:49:54 send message to whitebulldog

is paneermeel kopen niet goedkoper?

en nog een tip voor je eivoer, meng er ook eens wat maismeel doorheen ( ook wel polenta genoemd) en wat couscous. m.n de maismeel ( zetmeel) geeft een goede ondersteuning in je eivoer. verder ook wat gekiemd zaad er doorheen, het is wat afwisseling ook dan het huis tuin en keuken eivoer.

eens in de zoveel tijd doe ik er ook een scheutje yoghurt doorheen, zijn ze echt helemaal gek op.

let wel op dat als je youghurt gebruikt of kiemzaad er doorheen dat je het niet te lang laat staan ivm schimmelen.

succes


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-08-04 - 21:31:09 send message to Niltava

Heb nu beschuitmeel. Grote zak van geloof 25 kg. Is voor universeelvoer dat ik maak, heb veel nodig.
Maar het mengen met ei gebeurd in de keukenmachine. Voordeel is dat je die ook verder kunt gebruiken. Een hakmolen is denk ik niet zo groot??
Zelf kan ik 4 eieren per keer (plus het beschuit(paneer)meel in doen.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-08-04 - 21:31:49 send message to Niltava

Overigens is beschuitmeel langer houdbaar dan broodmeel.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-08-05 - 09:51:44 send message to chrislaevers

Dank iedereen voor de tips en info.

Horecablenders zijn wel onbetaalbaar voor mij. Ik heb er enkele op Google nagekeken.

Het probleem is dat ik het recept opnieuw wil volgen van Paul de Nil (staat op internet) uitsluitend voor de purpergranaten. Met zijn recept heb ik er twee op stok gekregen, en de volgende ronde met gewoon eivoer (kanarie en wildzang plus houtskool, plus kalk plus vitaminen) is het mislukt. Je klampt je er toch maar aan vast.

Beschuit is geen probleem, dat kan ik voor één koppeltje met de hand verkruimelen maar is het evenwaardig aan een wit brood van de warme bakker? Ik denk maar additieven, aan een minderwaardige kwaliteit van graan gebruikt voor massaproductie...ik weet het niet.

Mocht er nu iemand met zijn keukenblender zonder problemen al een hele tijd hard wit brood malen, ja, dan had ik dat graag geweten. Ook al is die dan wat prijzig voor ene keukenblender.

Misschien moet ik uitkijken naar een grote koffiemolen maar dan zit je weer meteen in de horeca apparatuur.
Iemand verkocht ook een oude kaasmolen die hij gebruikte voor oud brood...dat is weer een eind rijden.

Of moet ik uitkijken naar een vleesmolen? Zou die krachtig genoeg zijn? En misschien weer uitsluitend bestemd voor horeca?

Op internet zat ik op een bepaald moment bij cementmolens en maalders voor steen...

Ik ben er nog niet uit.

Christine

Voor dat wit brood ga ik naar een warme bakker. Daar zitten dus zo goed als nihil additieven in. Met beschuit... of chapelure...

gedroogd wit brood is hard en in de advertenties zie je gedroogd brood er niet bij staan. 't Is allemaal milkshakes, groenten, fruit, sappen...alles wat zacht is.




Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-08-05 - 19:04:40 send message to Niltava

Holsheimer, voedingsdeskundige heeft me altijd verteld dat beschuit beter was en langer goed bleef.
Over additieven moet je denk ik niet al te moeilijk doen.

Waar heb je het recept van Paul de Nil weg?
Heb je de dvd ook gezien, van PDN in Engeland(en thuis)???


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-08-05 - 19:33:36 send message to Rogert

Hoi Christine,

Ik gebruik een tefal kaleo, enkele jaren geleden bij de consumentenbond als beste getest. Heb hem tweedehands gekocht en werkt nog steeds.

Waarom koop niet niet gewoon een tweedehandsje. Gaat ie kapot dan koop je gewoon weer een nieuwe tweedehandsje. Deze kosten moet je gewoon incalculeren.

Whitebulldog, wat ondersteunt maismeel? Waar is couscous voor? En waarom gebruik je yoghurt? (dit zijn interesse vragen geen aanvalsvragen (soms wordt een geschreven tekst verkeerd geïnterpreteerd))


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-08-05 - 19:55:05 send message to chrislaevers

Niltava,

De houdbaarheidsdatum speelt hier geen rol.
Het gemalen wit brood gemengd met de eieren waarvan 2 op de tien eieren met schaal worden ingevroren en in de ijskast na ontdooiing blijven ze een week goed. Ik heb maar een kleine portie voor drie weken nodig en dan is het gedaan voor dit jaar en maar voor één koppeltje.

Ik heb dat recept van Paul de Nil al een hele tijd. Het staat op google maar iemand heeft het mij ook doorgestuurd.
Ik had het al vorig jaar.

Op Feathered Flyers (UK) is er een hele post met reacties gewijd aan het PDN recept.

Vele vogelsoorten hebben dat recept helemaal niet nodig. Het is wel op punt gesteld voor Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse kleine vogels (prachtvinken).

Bij mij heeft het dus resultaat opgeleverd de enige keer in alle rondes vorig jaar en dit jaar dat ik het bij die vogels heb aangeboden. Ja, dan begin je wel een beetje na te denken.

Het ouderkoppel komt trouwens van hem en ze moeten dat eivoer dus ook goed kennen want ze zijn er zelf mee opgebracht. Dat is een bijkomende reden.

Met een recept kan je creatief zijn: sommige ingrediënten wijzigen, vervangen, toevoegen... maar dan is het dat recept niet meer.

Ben ik nu koppig?happy :)

Dus doet iedereen het met beschuit?

Ik ga gewoon naar de stad en koop me een keukenblender en die zal hopelijk één brood aankunnen. Ik moet het hebben binnen een dag of drie.
Ik zal dan verschillende merken bekijken.

Niltava, heel erg bedankt voor de info maar ik houd vast aan dat recept.

Christine


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-08-05 - 19:59:45 send message to chrislaevers

Rogert,

Dat merk ga ik in 't oog houden. Dank je.

Christine


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-08-05 - 20:22:07 send message to Niltava

Dat van Feathered Flyers, maar daar staat niet alles happy :)Volgens de gebruiksaanwijzing van AVES, voorheen van Holsheimer, is het met brood maar(ik meen) 3 dagen goed in de koelkast.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-08-06 - 09:24:01 send message to chrislaevers

Niltava,

Indd, op Feathered flyers staat niet alles.
In de versie die ik heb staat het wel en ik heb het ook van PDN zelf. Hij heeft me zelfs het eivoer laten zien. Dat was vorig jaar.
De houtskool, de kalk (voor honden), de vitaminen en het kiemzaad waren totaal nieuw voor mij.
Hij zegt er wel bij dat als je tevreden bent over je eigen eivoer, dat je niet hoeft te veranderen. Ik had geen eigen recept dus heb ik het zijne maar genomen.
Mijn kanaries, zebra's en binsenastrildes doen het prima met een mengeling kanarieëivoer, wildzangeivoer, pinkies, kiemzaad naargelang en levende buffalo's. Voor hen ga ik die moeite nooit doen.

PDN geeft tweemaal daags vers eivoer. Ik heb het drie keer gedaan per dag omdat ik niet zeker was of de vitaminen en de kalk en het kiemzaad zelf niet te erg op elkaar zouden inwerken als de zon op de volière staat en de temperatuur hoog oploopt. Wat hij niet heeft want zijn vogels zitten binnen.
Zo zit je maar te wikken en te wegen.

Christine


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-08-06 - 10:43:38 send message to Niltava

Even een vraagje,kanarieeivoer en wildzangeivoer. Ik neem aan uit een pak?

Overigens is het niet veel werk(nou ja ik ben er wel even mee bezig maar dan voor vele bakjes die ik meot doen)


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-08-06 - 12:01:19 send message to chrislaevers

Neen, niet uit een pak. Bij mijn zaadhandelaar (nog van de oude stempel) is het gewoon los uit grote zakken.
Zijn zaad trouwens ook.
Een paar keer zat hij zonder kanarieëivoer en heb ik uit een pak meegenomen om voort te kunnen maar dat was zo droog (een merk dat je ook in de supermarkten vindt).

Zijn eivoer doet hij dan in bruine papieren zakken en het vocht komt zo door het papier.

Mijn kanaries bv die slurpen het vocht uit de dagelijkse verse komkommer (twee helften van een stuk van 4 cm komkommer) en mengen dat met het eivoer en dan eten ze ook nog van de zoete appel. Zo trekken die hun plan.

Christine



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 133 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede