Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > HELP!! SNEL!!Kwartel met zwarte (afgestorven?) poot Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : HELP!! SNEL!!Kwartel met zwarte (afgestorven?) poot
knyke
Website Member
Posts :103

Website Member
2009-07-17 - 12:51:53 send message to knyke

Hallo,

Tot mijn ontdekking vanmorgen was dat er een japanse kwartel niet meer kon stappen. Vreemd want dit was altijd wel goed gegaan, tot gisteren toe. Het hennetje sleepte zich naar binnen en toen ik ze vastpakte zag ik dat één van haar twee poten helemaal blauw-zwart zag. Wat zou dit kunnen zijn en is ze nog te redden?
Snel wat reacties aub aangezien ik niet weet wat ik nu moet doen!


AlmeerseParkiet
Website Member
Posts :238

Website Member
2009-07-17 - 13:03:17 send message to AlmeerseParkiet

Dit is iets wat je echt niet zelf kunt doen.
Meteen naar de dierenarts met het beestje.


knyke
Website Member
Posts :103

Website Member
2009-07-17 - 13:36:43 send message to knyke

Maar wat is het?


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2009-07-17 - 15:07:35 send message to Daniel

Zit de ring niet te strak of wordt de doorbloeding van de poot op een andere manier onderbroken?


knyke
Website Member
Posts :103

Website Member
2009-07-17 - 15:31:47 send message to knyke

Heb een dierenarts gebeld en wss is de poot afgestorven... en daar valt niets meer aan te doen!Wat moet ik nu doen nog ff afwachten of de hen afmaken... ze lijdt niet echt denk ik... dus toch maar afwachten denk ik!!


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2009-07-17 - 15:37:34 send message to Ruben89

hallo,

als de poot al zwart is dan is hij al afgestorven.
Meestal valt hij er dan wel zonder problemen af.
Als niet de hele poot weg is kan een kwartel zich wel redden met 1 poot


AlmeerseParkiet
Website Member
Posts :238

Website Member
2009-07-17 - 15:52:35 send message to AlmeerseParkiet

Sorry hoor maar je kan dat beesje toch niet zo aan zijn lot overlaten shocked 8O en dan hopen dat zijn pootje er vanzelf afvalt shocked 8O

Please ga naar de dierenarts... misschien dat hij een oorzaak kan vinden of zijn ppotje kan amputeren


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2009-07-17 - 16:28:01 send message to meyer

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
ze lijdt niet echt denk ik... dus toch maar afwachten denk ik!!


Waaruit maak jij op dat deze vogel niet lijdt.
Een vogel kan nu eenmaal niet huilen maar neem van mij maar aan dat een afstervende poot erg pijn doet.

Ga er mee naar een dierenarts en laat deze vogel inslapen of anders helpen maar laat de hen niet aan haar lot over.

Groeten meyerwink ;)


agem
Website Member
Posts :48

Website Member
2009-07-17 - 17:57:56 send message to agem

Beste Knyke,
Ik heb te doen met deze kwartel..
En ik begrijp ook uw paniek en goede bedoeling met de vogelkweek maar misschien ziet u toch iets over het hoofd.

Bij een vorige dringende hulpvraag van u ging het ook om een kwartel die omviel en later stierf vanwege iets met de pootjes. Bij de antwoorden werd toen als oorzaak verwezen naar de hoge broedtemperatuur van de broedmachine die u voor de kwartels gebruikt. Uw andere dringende hulpvraag was over 2 nesten jonge kanaries die de een na de ander stierven.
Ik ben zelf maar een beginnende vogelhouder en kan u niet adviseren, maar als er geregeld iets fout gaat kan u misschien beter eens vragen of er iemand uit uw omgeving met ervaring eens wil kijken wat er te verbeteren is, zodat er wat vogelleed te voorkomen is.
Ik hoop dat u het met deze kwartel niet blijft aankijken maar hem goed verzorgt of laat verzorgen of anders uit zijn lijden helpt of laat helpen.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-07-17 - 17:58:32 send message to ParkietenPeter

Nou is dit iets wat de natuur doorgaans héél goed zelf regelt. Zonder al te veel drama.
Als de poot zwart is, is ie inderdaad al dood. m.a.w. gevoelloos. Dit gebeurt zo vaak.

De vogel zou er best oud mee kunnen wordne, zeker met een beetje extra zorg van onze kant.

Een dierenarts doet hier niks anders mee dan er aan trekken een een gaasje erom (alleen als er nog een druppeltje bloed uit zou komen.) Verder ontsmettingsspray erop en de rekening is klaar.

In dit geval zie ik in het advies, "naar een dierenarts" geen nut.
Maar dat heeft natuurlijk ook met mijn ervaring te maken. Iedereen mag deze ervaring natuurlijk zeker op eigen kosten ook meemaken. Daar heb ik natuurlijk geen autoriteit over.

wink ;) Peter


knyke
Website Member
Posts :103

Website Member
2009-07-17 - 18:13:33 send message to knyke

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Nogmaals gezien naar de kwartel... Uiteindelijk heb ik te zien gekregen dat een deel nestmateriaal (van men vogels) om de poot is gewikkeld, er zijn korsten op gekomen,en ik krijg deze draad er niet meer tussenuit... Aan de andere poot hetzelfde, maar hier enkel één teen die er al afgevallen is. Deze draad heb ik wel kunnen verwijderen, ma de teen is eraf. Wat moet ik nu doen want ik krijg de draad er niet tussenuit. Dit had ik nog nooit meegemaakt aangezien mijn voliere toch vrij goed onderhouden wordt en weinig van nestmateriaal onderaan de voliere ligt, maar toch is het erond gesukkeld en denk niet dat de poot nog gered kan worden. Snel mijn andere kwartels bekeken en die hebben er al een geluk geen last van.

Ja ik ben nog maar net begonnen met een voliere, veel research gedaan op internet, en toch al eerste moeilijke maanden achter de rug. Het loopt nog niet van een leien dakje. Waar leggen jullie het nestmateriaal voor jullie vogels?


agem
Website Member
Posts :48

Website Member
2009-07-17 - 19:08:05 send message to agem

Misschien de pootjes weken in een ontsmettend middeltje; bijv. wat tea tree olie of dettol of soda in een afwasteiltje met een bodempje handwarm water. Dan erbij gemakkelijk bij gaan zitten met ook een droogdoek bij de hand (niet een met veel lusjes en pluisjes!), de kwartel rustig vasthouden en met z'n pootjes een poosje laten weken. Niet teveel water zodat niet de hele vogel onnodig nat wordt. Dan ontsmet je de wondjes en weekt het nestmateriaal hopelijk wat los. Wat er evt aan viezigheid aan het nestmateriaal zit wordt dan ook weggespoeld. Ik zou de kwartel dan apart zetten op een bodem zoals papier of een keukendoek.
Ik heb het nestmateriaal op een plankje wat hoger en in een nestje dat niet gebruikt wordt. Het is goed om te kijken wat je gebruikt want bijvoorbeeld fijne takjes, hooi, gras, zachte jute of korte stukjes van dat witte materiaal lijkt me minder riskant dan sisal of bijvoorbeeld wol dat heel erg mis schijnt te kunnen gaan qua pootjes afsnijden. Sterkte met de kwartel.


agem
Website Member
Posts :48

Website Member
2009-07-18 - 11:24:39 send message to agem

Hallo Knijke, hoe gaat het met de kwartel? Wordt dat nog wel iets op slechts 1 pootje, dat bovendien een teentje mist?

Waarom gebruik je eigenlijk een broedmachine; met dit soort zorgen lijkt het plezier me er toch af te gaan.
Als je met een span natuurbroed erbij begint kunnen de kwartels die je al hebt het "kunstje" misschien afkijken..
Dan krijg je misschien minder jongen maar hopelijk ook minder problemen.


112marc112
Website Member
Posts :378

Website Member
2009-07-18 - 11:40:45 send message to 112marc112

deze foto staat op zijn voliere:dus ik denk dat het nestmateriaal dat "witte spuul is"wink ;)

grts,
marc


runningsimon
Website Member
Posts :105

Website Member
2009-07-18 - 11:51:51 send message to runningsimon

jep
dat is het probleem, om de week moet je je kwartels vangen en de draadjes ofknippen oftewel gewoon dat niet meer gebruiken
ik had er ook last van maar nu niet meer

succes


knyke
Website Member
Posts :103

Website Member
2009-07-18 - 13:57:09 send message to knyke

mijn japanse kwartels doen geen natuurbroed,heb dit al geprobeerd, maar ze broeden dus niet... Met de kwartel gaat het wel, lopen zit er niet meer in denk ik.... ik denk dat ze het niet gaat redden hoor, daarvoor is het te erg met beide poten. ga nu inderdaad vaak mijn andere kwartels checken op draadjes... nen ezel stoot zich niet tweemaal.....



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 175 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede