Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kweken tamme edelpapegaaien? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Kweken tamme edelpapegaaien?
ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-06-17 - 21:43:29 send message to ParkietenPeter

Sinds kort zijn we in het bezit van een Nieuw Guinea Edelpapegaai. Ze is vanaf haar vierde week met de hand groot gebracht (2002). Nu wil ik graag met deze vogel gaan kweken.

Natuurlijk komen bij mij verschillende vragen op;
1) Kan ik met deze pop uberhaupt succesvol kweken, waarbij zij de jongen evt. helemaal groot brengt.

2) Kan ik hier een net zo tamme man bijzetten? Of is het beter een natuurbroed mannetje erbij te zoeken?

3) Is er een mate van vanzelfsprekendheid dat de jongen van twee tamme papegaaien makkelijker tam worden, of moeten zij toch met de hand gevoerd worden om tamheid enigszins te garanderen?

Wie heeft hier ervaring mee? Wie kan mij van goed advies dienen? Wat zijn trouwens goede maten voor vlucht en kweekblok?

vragen, vragen, vragen. Wie het weet mag het zeggen. wink ;)
Op www.mijnparkieten.com zijn al een paar foto's te zien van Luna.
Dank je wel.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-06-17 - 22:00:27 send message to Hawkeye_NL

Helaas blijken de echt tamme papegaaien slechte kweekvogels te zijn. Dit komt omdat papegaaien trouw zijn aan hun partner. In het geval van een tamme papegaai is het vaak zo dat deze ons (de verzorger) als surogaat partner ziet. Wil je serieus kweken met papegaaien dan moet je deze keus ook serieus maken en afstand nemen van je vogel. Je kan er het best dan ook een niet erg tamme man bij zetten.

Uiteindelijk als ze elkaar mogen en jij er een stuk afstand van hebt genomen is er een goede kans (niet kleiner dan anders) dat de vogels tot elkaar komen en als kweekkoppel kunnen dienen.

Vogels zijn nooit vals! Als ze geboren worden hebben ze een gezonde afstand van de mens maar ze zullen ons niet zomaar aanvallen. Bijten is dan ook eerder een aangeleerd gedrag (ze proberen het een keer, wij trekken terug dus conclussie: als ik bijt laat jij me met rust). Trekken wij niet terug en gaan we gewoon ongestoord door waar we mee bezig waren dan stoppen ze ook meestal met bijten.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat tamme vogels tamme jonge vogels produceerden! wink ;)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-17 - 22:56:00 send message to Karel

quote
Vogels zijn nooit vals! Als ze geboren worden hebben ze een gezonde afstand van de mens maar ze zullen ons niet zomaar aanvallen.
Geldt niet voor alle soorten Hawkeye! Kom je hand maar eens in de nestkast steken met 4 weken oude torenvalkjes laugh :D.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-06-17 - 23:05:46 send message to Hawkeye_NL

quote
Geldt niet voor alle soorten Hawkeye! Kom je hand maar eens in de nestkast steken met 4 weken oude torenvalkjes .
Is dat valsheid of voedingsdrang? wink ;)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-18 - 00:29:50 send message to Karel

quote
Is dat valsheid of voedingsdrang?
Ze hangen met 2 klauwtjes + snavel aan je hand. Zouden ze echt zo'n honger hebben? laugh :D

Maar je hebt wel gelijk: zelf zo'n heftige zelfverdedigingsreactie kun je geen valsheid noemen. Het doet evengoed wel behoorlijk zeersad :(.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-06-18 - 00:38:03 send message to natasja

ik persoonlijk .. vind het eigenlijk een beetje onzin/zonde om een handopgevoede papegaai achteraf alsnog in te zetten voor de kweek en er dan afstand van nemen zodat het beter geschikt word voor de kweek .. dan kan je beter een papegaai nemen die door de ouders is groot gebracht .. ik vind het beide doelen een beetje voorbij streven ..


marti
Website Member
Posts :302

Website Member
2004-06-18 - 09:21:48 send message to marti

Natasja,

In de VS wordt ALLES met de hand grootgebracht, zo goed als niemand laat de ouders hun jongen nog grootbrengen...
In mijn ogen een bijzonder slechte zaak, maar als je er eens over begint wordt er gezegd, ze kweken toch? En meer jongen...(geld dus!)
Alleen wel typisch dat ze zo vaak klagen , dat de vogels de jongen nog maar tot 2 weken willen voeren... de leeftijd waarop ze uit het nest gehaald worden....

Martijn


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-18 - 09:36:24 send message to Karel

Ik vind het altijd een goede zaak als er met vogels wordt getracht te kweken. Niet alleen voor het behoud van de soort, al is het in gevangenschap, maar ook voor de dieren zelf.

Ik lees in de post van ParkietenPeter dat hij de vogel pas kort heeft, dus de emotionele band tussen de vogel en hemzelf is nihil; een prima moment dus een goede partner voor haar te vinden.
Succes Peter!


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-06-18 - 10:12:34 send message to natasja

dan verschillen we van mening wink ;)

ik snap niet zo goed wat de reden is om een papegaai met de hand op te voeden , om 'm vervolgens weer te laten "verwilderen" om er mee te kunnen kweken ,neem dan in de eerste plaats al geen vogel die met de hand is opgevoed maar hou je bij een vogel die door de ouders is opgevoed.
Het lijkt me verwarrend voor de vogel maar je streeft er ook verschillende doelen mee voorbij.

Ik zie het beetje als dat er bijv. 10 mensen een handtamme papegaai willen opvoeden met de hand , daarvan besluiten er 5 dat ze er later toch mee willen gaan kweken .. gevolg .. 5 extra papegaaien worden uit het nest gehaald om toch te voldoen aan die vraag van met de hand opvoeden, er worden mijninziens juist meer vogels uit het nest gehaald en eigenlijk met een beetje nutteloze reden ..

Handopfok kan als voordeel hebben dat de vogel tammer word , maar als je er mee wilt kweken houd het juist nadelen in , waarom zou je een emotionele band willen opbouwen als het in je plan nadelig werkt ..?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-18 - 10:56:26 send message to Karel

quote
ik snap niet zo goed wat de reden is om een papegaai met de hand op te voeden , om 'm vervolgens weer te laten "verwilderen" om er mee te kunnen kweken ,neem dan in de eerste plaats al geen vogel die met de hand is opgevoed maar hou je bij een vogel die door de ouders is opgevoed.

Kijk daar zijn we het weer over eens! Alleen ligt dat in de praktijk vaak anders. Een tamme vogel verandert ook weleens van eigenaar. De nieuwe eigenaar kan weleens hele andere plannen hebben met zo'n vogel. Je zou dan kunnen zeggen: "koop dan geen tamme vogel als je er mee wilt kweken", maar soms heb je niet zoveel keus. Edelpapagaaien zijn niet echt goedkoop en ik kan me voorstellen dat ParkietenPeter deze pop voor weinig geld heeft kunnen bemachtigen (correct me if I'm wrongwink ;)) en nu de kans heeft een kweekpaar te vormen voor een redelijk totaalbedrag. Het proberen waard lijkt me!

Overigens vindt handopfok niet altijd plaats met doel een "tamme" vogel te krijgen. Er zijn wat vogelsoorten die van nature zo schuw zijn dat ze bijna niet in een open voliere te houden zijn. Als je dan de jongen uitneemt en handvoedert vanaf een weekje voor het uitvliegen, zijn ze hun grootste schuwheid kwijt en worden het later gewone volierevogels die niet naar je toekomen, maar ook niet wild tegen het gaas vliegen als je de voliere instapt. Dat is voor de vogels en de verzorger wel zo prettig.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-06-18 - 11:14:15 send message to Hawkeye_NL

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Niets is zo onvoorspelbaar als de mens!
De koper van een vogel is natuurlijk niet aansprakelijk voor de acties van een kweker. Het is de kweker die besluit om wat voor reden dan ook om de jongen met de hand op te voeden. Mijn oom bijv. weigert de dieren af te staan aan een nieuwe eigenaar zolang het dier niet 100% zelfstandig is. Voor hem als kweker (kweekt alles 100% op de hand) zijn de dieren dan ook echt handtam. De nieuwe eigenaar is een heel ander verhaal. Die moet net als bij iedere andere vogel eerts een band smeden met het dier alvoor hij er alles mee kan doen.

Ik denk zelf dat iedere vogel van even welke leeftijd getraint kan worden. Ik heb er tenslotte al heel erg veel tam gemaakt. Dit zowel onder de wildvang als de eigen kweek dieren en zowel natuurbroed als handkweek! De wildvang vogels train ik echter al heel lang niet meer uit persoonlijke overtuigingen en de mening dat er in eigen land genoeg eigen kweek exemplaren zijn. De enige wildvang waar ik nog achter sta is wildvang ten behoeve van kweek ter bescherming van het soort danwel soortbehoud. Wildvang voor in huis ben ik persoonlijk volledig op tegen. Ik ben van mening dat de vogel net uit het nest minder angst inboezemt bij de nieuwe eigenaar en dat daardoor de algemene gedachte is dat jongen uit het blok sneller of beter handtam worden. sad :( Ik kan er dan soms ook angry woest om worden als ik na een half jaar tot jaar de mensen hoor klagen dat het dier vals is.

Als je eenmaal een vogel hebt en je komt dan pas tot de ontdekking dat je er eigenlijk mee wil gaan kweken dan moet je de beslissing zekers niet laten. Voor een vogel is het veel prettiger om een toekomst te hebben met een eigen partner van hetzelfde soort als dat ze een toekomst hebben met ons als partner in huis of kooi. Het lijkt mij anders als dan dat je nog vogels wil gaan kopen en dan de beslissing neemt om handgekweekte vogels te kopen. Dan kies je volgens mij zonder gevoel voor een dier maar met oog op geld!

In dit geval deel ik de mening van Karel dan ook volledig en denk dat er nog geen echte band zal zijn tussen verzorger en dier. Ik zou er dus ook gewoon een natuurkweek man bijzetten! wink ;)

PS! met natuurkweek bedoel ik de vogels die door de ouders zelf zijn grootgebracht! Dus niet wildvang.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-06-18 - 15:01:17 send message to ParkietenPeter

Beste mensen,

Dank jullie voor de reacties.
Ik moet inderdaad zeggen dat ik de vogel niet zelf met de hand groot gebracht heb en hem slecht enkele weken in bezit heb. De band is inderdaad nog niet zo dat hij volledig aan mij gewend is en zodoende ik nu het besluit zou willen nemen om hem in te zetten voor de kweek.

Ik ben het er inderdaad me eens dat als je een papegaai sinds jaar en dag aan huis gewend hebt het niet 'eerlijk' is om hem dan buiten te dumpen voor de kweek. Zou het beestje wellicht ook niet overleven. (ouder dan pakweg 10 jaar?)

Het is uiteraard een kwestie van wennen maar je ziet nog veel te vaak dat mensen beginnen vóórdat zij bezinnen. Hier gaat de discussie echter niet over. Het is fijn om de ervaringen en aanmoedigingen te lezen die collega's hebben met het kweken en inzetten van tammere vogels.

Karel, Hawkeye_NL dank julie wel. Nu nog opzoek naar een natuurbroed man. Ik heb al een optie.

Het is trouwens mijn verdere intensie om de vogels zelf inderdaad het werk te laten doen en natuurlijk te laten broeden. Ik hoef dan alleen maar geld te incasseren van de jongen. laugh :D
(!!pas op, dit is een grapje, echt waar!!)

Weet iemand verder nog welke kooi en broedblok ik het beste reserveren kan? Ben ik helemaal gelukkig.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-18 - 16:17:52 send message to Karel

quote
Ik hoef dan alleen maar geld te incasseren van de jongen
Weer zo iemand die denkt dat je aan vogels kweken geld overhoudt!laugh :Dwink ;)

Succes met de kweek Peter, we blijven graag op de hoogte!


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-06-18 - 16:18:32 send message to Hawkeye_NL

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De edel papegaai zou naar zeggen een makkelijke kweek vogel moeten zijn. Het best gehouden in een buitenvolière met nachtverblijf waarbij de temperatuur altijd boven het vriespunt dient te blijven. Een vlucht kan je plaatsen in verschillende maten. Is ook een stukje gevoelskwestie. Ik zou persoonlijk een koppel niet willen houden in een te kleine ruimte. Een vlucht van ongeveer 2 a 3 meter lengte geeft mijn persoonlijke voorkeur bij minimaal 1 tot 1 1/2 meter. De nestkast moet een afmeting hebben van ongeveer maar 30cm. breed x 30cm. lang x 45cm. hoog (niet kleiner) met een vliegopening van 10cm. in diameter. Op de bodem kan het best een houtmolm of fijn houtsnippers worden gelegt van ongeveer 8cm. diep. Gemiddeld leggen de edelpapegaaien een 2 tal eieren per legsel wat door het vrouwtje wordt uitgebroed in 8 weken tijd. De man zorgt in deze periode voor haar verzorging en brengt haar het voer op de babykamer. Na het uitvliegen keren de jonge vogels nog enkele weken naar het nest terug.

Bron: Siervogels ISBN nummer: 9039600260 blz. 52 / 53
Persoonlijke vertaling: Hawkeye_NL


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-06-18 - 20:52:44 send message to natasja

quote
quote
--------------------------------------------------------------------------------
ik snap niet zo goed wat de reden is om een papegaai met de hand op te voeden , om 'm vervolgens weer te laten "verwilderen" om er mee te kunnen kweken ,neem dan in de eerste plaats al geen vogel die met de hand is opgevoed maar hou je bij een vogel die door de ouders is opgevoed.

--------------------------------------------------------------------------------

Kijk daar zijn we het weer over eens! Alleen ligt dat in de praktijk vaak anders. Een tamme vogel verandert ook weleens van eigenaar. De nieuwe eigenaar kan weleens hele andere plannen hebben met zo'n vogel. Je zou dan kunnen zeggen: "koop dan geen tamme vogel als je er mee wilt kweken", maar soms heb je niet zoveel keus. Edelpapagaaien zijn niet echt goedkoop en ik kan me voorstellen dat ParkietenPeter deze pop voor weinig geld heeft kunnen bemachtigen (correct me if I'm wrong) en nu de kans heeft een kweekpaar te vormen voor een redelijk totaalbedrag. Het proberen waard lijkt me!

Oke toegegeven in dat opzicht heb je wel gelijk wink ;)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-18 - 23:46:16 send message to Karel

happy :)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 270 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede