Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Controle tegen inteelt Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Controle tegen inteelt
lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2009-07-06 - 12:12:28 send message to lZebravinkjel

Aangezien we allemaal jonge vogels verkopen, vroeg ik mij af hoeveel van jullie controleert tegen inteelt en inteelt probeert te voorkomen. Hiermee bedoel ik dus dat je geen broers en zussen met elkaar aan dezelfde koper verkoopt.
Ik vroeg mij dit ineens af omdat ik regelmatig de 'exoten' verkoop pagina in de gaten houdt, waar vaak bij handelaren koppels worden aangeboden uit hetzelfde jaar. Dit zullen dan wel broers/zussen zijn die gekoppeld zijn... Eigenlijk erg spijtig omdat zo op ten duur de kwaliteit van onze eigen hobby achteruit gaat.

Het vervelende wat ik heb meegemaakt is dat waneer je enkel mannen of enkel poppen aanbiedt, je eigen kweek vogels niet verkopen. Ik probeerde in het begin namelijk wel tegen inteelt te controleren maar op gegeven moment was dit voor mij ook niet houdbaar meer omdat een groepje zebravinken nou eenmaal beter verkoopt dan een enkel mannetje, en ik anders al mijn jongen van het seizoen overhoud.

Met mijn Gouldamadines probeer ik wel tegen inteelt te controleren omdat ik daar ook meerdere onverwante koppels van heb. "Helaas" kweek ik alleen in koloniekweek, wat het controleren natuurlijk nog lastiger maakt.

Hoe denken jullie over het controleren tegen inteelt en wat doen jullie hieraan?


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2009-07-06 - 13:00:50 send message to Asura

Als ik nieuwe vogels koop, vraag ik altijd of ze (on)verwant zijn. Ik neem aan dat de meeste verkopers daar wel eerlijk over zijn.
Als ik zelf vogels verkoop (ik heb niet zoveel koppels), zeg ik er altijd duidelijk bij dat het broer en zus is, dan kan de koper zelf de keus maken om ze niet bij elkaar te zetten.


112marc112
Website Member
Posts :378

Website Member
2009-07-06 - 13:25:25 send message to 112marc112

ik heb eens een koppel kakariki's gekocht dat inteeld was en toen ben ik terug gegaan en heb ik een andere man gekregen maar die hebben geen jongen


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2009-07-06 - 14:21:00 send message to Rik

1. Bij verkoop.
Ik heb eens meegemaakt dat 6 vogels had waar 3 onverwante koppels uit samen te stellen waren. Ik geef die man een formulier waarop netjes de pootringnummers stonden. Antwoord: 'Laat maar zitten, dat interesseerd me niet...ik gooi ze gewoon in een hok'. Dit overviel mij, maar volgende keer gaan ze dan gewoon niet meer mee.

2. Bij koop.
Bij de koop ga ik er gewoon van uit dat de vogels aan elkaar verwant zijn en probeer ik altijd wat te ruilen. Ongeacht wat de koper zegt. Ik ben te vaak belazerd in vogelland. Gelukkig heb ik ook heel veel goede ervaringen.


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2009-07-06 - 16:57:57 send message to ewals

de enige manier om onverwant in koloniebroed te kweken is een goede administratie bijhouden. De vogels moeten dan wel geringd worden.
Van het eerste koppel ringen met ringnr. eindcijfer 1-3-5-7-9 enz.
Bij het tweede koppel de jongen ringen met ringnr. eindcijfer 2-4-6-8-10 enz.
Heb je nog een derde koppel ga je verder met eindcijfers 11-13-15-17 enz.
Vierde koppel 12-14-16-18-enz.
Op deze manier heb je altijd onverwante jonge koppels voor de verkoop.
Zo doe ik dit altijd.
Als je de jongen niet ringt gaat dit verhaal niet op, je hebt dan totaal geen controle hierop.
Jan


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2009-07-06 - 17:33:40 send message to lZebravinkjel

Ik kan mijn vogels door middel van verschillende kleuren knijpringen uit elkaar houden en weet dus van welke vogels welke jongen zijn. Het probleem bij koloniekweek is eerder dat je nooit 100% zeker kunt zijn dat het popje niet door een ander mannetje bevrucht is dan de partner waarmee ze haar jongen opvoedt.

Ik zet bij de verkoop overigens meestal erbij dat het jongen uit hetzelfde nest zijn. Tenzij het uit de advertentie zelf al blijkt dan. (geboren april... Etc).

Bij aankoop koop ik vrijwel nooit koppels, mijn vogels komen dan ook uit alle delen van het land: Delft, Den Haag, Rilland, etc.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-07-06 - 18:32:49 send message to chrislaevers

Het is indd erg aangewezen als je zebravinken of diamantduiven of Chinese dwergkwartels wenst aan te schaffen, ze in twee aparte zaken te kopen.
Als je twee jonge diamantduifjes die doffer en duivin zijn naar een zaak toe brengt, gaat de handelaar ze negen kansen op tien als koppel verkopen ook al heb je als kweker gezegd dat ze broer en zus zijn.
Ook één nest Chinese kwartels worden in koppels verkocht.

Christine



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 166 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede