Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > koppikken onder grasparkieten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : koppikken onder grasparkieten
Asja
Oud Lid
Posts :9

Oud Lid
2004-06-13 - 00:01:20

In onze voliere zitten o.a. twee koppeltjes grasparkieten, beiden met nest. Tot mijn ontzetting lag er een pop dood in de voliere waarvan de kop stuk gepikt was. De andere pop had ook wat verwondingen dus neem ik aan dat dit de dader is. Ik maakte me zorgen om de jongen in het nest maar merkte tot mijn verbazing dat de overgebleven pop (de dader)de verzorging van dit nest heeft overgenomen. Deze verzorgt nu twee nesten.
Wat kan de oorzaak van dit incident zijn?
Ik werd gewaarschuwd om de overgebleven pop tzt ook uit de voliere te halen : eens een koppikker, altijd een koppikker. Is dit juist??? (het is niet eerder gebeurt)


agtenkr
Website Member
Posts :54

Website Member
2004-06-13 - 04:55:04

Het is niet zeker dat je pop dood gebeten is door de andere pop, bij grasparkieten gebeurt het meestal dat wanneer er een vogel sterft dan zullen de andere grasparkieten op deze vogel gaan pikken zodat er binnen de kortste tijd geen bek of pluimen meer terug te zien zijn (meestal eerst op de kop. Indien de vogel wel werd doodgebeten dan komt dit waarschijnlijk door de driftheid van de andere pop, dit kan betekenen dat je er niet mee kan kweken in een voliere maar wel appart in een kweekbak. Indien zij de jonge goed groot brengt en deze niet al te zwaar plukt zou ik ze zeker niet wegdoen. (als ze de jonge een beetje aan de rug plukt kan geen kwaad)


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-06-13 - 15:16:46

je zegt dat het niet eerder gebeurs is .. heeft zij dan al vaker nesten gehad .. ook tegelijkertijd met andere nesten ?

Ik zou het zowieso gewoon nog even aankijken ,dat ze de verzorging van het weesnestje op zich neemt geeft d'r bij mij al een paar streepjes voor wink ;)


Asja
Oud Lid
Posts :9

Oud Lid
2004-06-23 - 21:21:31

Deel twee:
De overgebleven pop (dader?) heeft de jonge parkietjes goed grootgebracht alles zonder verdere problemen TOT uitvliegen. Toen het tweede parkietje het nest had verlaten werd de volwassen pop zeer agressief. Ze sprong er bovenop en pikte snavels vol veren uit de jonge parkiet. Bleef hiermee doorgaan. Schrok me rot had zoiets nog nooit gezien. Het jonge parkietje had geen schijn van kans. Ik heb toen de pop maar uit de voliere gevangen. Ik hoop nu maar dat het overgebleven jong in het nestkastje door de vader gevoerd blijft worden.
Kan hier een reden voor zijn of bestaan er ook parkieten met "een steekje los"?


gouldamadine
Website Member
Posts :262

Website Member
2004-06-23 - 23:01:45

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik heb dit ook gehad bij mijn engelse grasparkieten .ik kweek overigens wel apart in kweekkooien mijn ervaring is als een pop dit doet direkt weghalen de man voert over het algemeen de jongen wel verder ,maar als de jongen nog kropmelk nodig hebben is er weinig hoop en wat ik ook heb gezien is dat de oudere jongen de jongsten meevoeren .doodpikken komt hoofdzakelijk voor als de jongen uit het blok zijn en mijn gedachte is dat het komt door broeddrift van de pop en dat ze in de jonge vogel wat waarschijnlijk een pop is (was) een rivale ziet.en als ik een pop heb die dat doet dan probeer ik het jaar er op de pop weer en doet die het dan nog weg er mee .
mvg arjan


agtenkr
Website Member
Posts :54

Website Member
2004-06-24 - 09:36:49

Ook naar mijn mening is uw pop te driftig, dit kan oa. aan de voeding liggen. Wat voert u aan de grasparkieten, zitten ze binnen en krijgen ze extra licht?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-24 - 11:51:43

quote
bestaan er ook parkieten met "een steekje los"?

Of ze een steekje los hebben weet ik niet, maar er zijn altijd exemplaren die bepaald gedrag niet schijnen te kunnen afleren. Zo heb je mannen die poppen doodbijten (en andersom), vogels de eieren slopen of opeten, vogels die hun jongen niet voeren, vogels die stoppen met broeden na een aantal dagen/weken, veren plukken enz.
Soms gaat het over als je de omstandigheden of bijv. het voer verandert, maar er blijven altijd een paar probleemvogels die onverbeterlijk zijn.


Gouldamadine zegt:
quote
en doet die het dan nog weg er mee
Kan ik me voorstellen, maar wat bedoel je met "weg er mee"? Verkopen aan iemand anders die dan jouw probleem heeft of erger nog: de nek omdraaien??



wkreuze
Website Member
Posts :69

Website Member
2004-06-24 - 13:25:31

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb het zelfde probleem gehad. Vogels die dat doen gaan er bij mij uit, dwz een ander mag ze hebben met de mededeling dat....
Verkopen aan een ander zonder zeggen is niet goed, je zadelt een ander er mee op. Als er geen koper is dan is het inderdaad nek omdraaien, dit omdat een aantal poppen het later ook hebben geprobeerd in de vlucht met jonge vogels van andere koppels.
Ik heb al diverse soorten voer geprobeert, maar dat maakte bij mij weinig uit. Wat bij mij wel opvalt is dat het bij gekuifde parkieten meer voorkomt dan bij gladkoppen.


Asja
Oud Lid
Posts :9

Oud Lid
2004-06-24 - 20:35:47

Het is "leuk" de reacties te lezen. Even een paar vragen beantwoorden:
Ik voer de parkieten een normaal parkietenvoermengsel, eivoer en trosgierst. Daarnaast regelmatig iets van fruit (appel) of groen.
De parkieten zitten in een buitenvoliere van 5 meter breed en 1,5 meter diep. Het grootste gedeelte is overkapt. Daarnaast zit nog een binnenhok.
Voor de pop die ik eruit heb gevangen had ik geen andere ruimte aangezien we 1 voliere hebben. Deze pop heb ik naar een dierenwinkel kunnen brengen. Zijn op de hoogte van het gebeuren. Sneu, moeilijk maar helaas. Had zo snel geen andere keus.
Het ziet er naar uit dat de vaderparkiet het overgebleven jong in de nestkast blijft voeren gelukkig. Het jonge parkietje dat aangevallen werd maakt het prima.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 211 bezoekers op de site, waarvan 9 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede