Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Verschil Pruimekopparkiet en Rozekopedelparkiet Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Verschil Pruimekopparkiet en Rozekopedelparkiet
Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2009-05-05 - 12:14:33 send message to Tenzi

Hierbij wat foto's van een niet zoveel voorkomende parkiet, de Rozekopedelparkiet en het verschil met de meer bekende Pruimekopparkiet.
nb. de foto's zijn wat wazig, omdat ik ze door het gaas heb gemaakt.


Rozekopedelparkiet, overjarige man.


Rozekopedelparkiet, jonge pop


Ter vergelijking foto's van de Pruimekopparkiet:

Pruimekopparkiet, man


Pruimekopparkiet, pop


Rozekopedelparkiet ( Psittacula roseata roseata) Biswas 1951
Verspreidingsgebied Noord Birma,Assam,,Oost Pakistan en Bangla Desh. Er is 1 ondersoort de Birma rozekopedelparkiet (Psittacula roseata juneae)


De Rozekopedelparkiet lijkt erg veel op de Pruimekopparkiet, de roze kop is het duidelijkste verschil, ook missen ze de blauwe waas in de nek. De lichaamskleur is wat lichter en de toppen van de staart, welke iets korter zijn, is geel i.p.v. wit zoals bij de Pruimekopparkiet. Ook het formaat is een stuk kleiner dan de Pruimekopparkiet. Zowel man als pop bezitten de bruinrode schoudervlek, deze is ook iets groter dan bij de Pruimekopparkiet. De pop is iets kleiner door een kortere staart lengte. Tot zover bekend zijn er nog geen mutaties bekend van de Rozekopedelparkiet. Er gaan geruchten dat er een lutino zou zijn ontstaan,maar wij denken dat het hier om een lutino Grijskopedelparkiet gaat.

Formaat: 30 cm ,poppen 28 cm Ringmaat: 5,5 mm

Met dank aan: de Parkietenfederatie/Psittacula-werkgroep.

NB. omdat er ook een pyrrhura-soort veel als Rozekopparkiet wordt aangeduid, noemt men de Psittacula roseata steeds vaker Rozekopedelparkiet.


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2009-05-05 - 12:34:39 send message to hoogervorst

Aan het piepen uit het blok te horen, heb ik jongen van de rozekopedelparkieten liggen. Ze hebben 4 eieren, vandaag of morgen kijken naar de stand van zaken.

Ronald


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2009-05-05 - 22:19:22 send message to parrotmaniak

ik heb een koppel wat de jongen verwaarloosd en heb nu 2 eitjes bij de pruimekoppen liggen ,vraag : hoe kan ik straks de jongen uit elkaar houden ??


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2009-05-05 - 22:45:56 send message to hoogervorst

Pfff goeie vraag, de uiteinden van de staartpennen zullen uitsluitsel geven neem ik aan, maar vanaf wanneer is dit betrouwbaar te zien.
Tussenstand: 2 jongen op dit moment.

Ronald


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2009-05-08 - 17:51:23 send message to Tenzi

Het uit elkaar houden van de jongen is wel lastig. Mogelijk zijn de staartpunten inderdaad wat geler. Anders is het toch wachten tot ze wat ouder zijn. Dan wordt het meestal wel wat duidelijker. Ik heb wel jonge rozekoppen, maar geen jonge pruimekoppen (allemaal onbevruchte eiren bij 2 jonge stellen) dus ik kan ze niet naast elkaar houden en/of foto's maken.
Succes ermee.


fluytertje
Website Member
Posts :4

Website Member
2009-07-22 - 14:50:38 send message to fluytertje

Het is misschien wel een erg late reactie, maar de meeste jonge rozekopedelparkieten hebben ook al een zichtbare rode vleugelvlek of een waas/weerschijn hiervan, zowel man als pop. Bij jonge pruimekoppen heb ik dit veschijnsel nog nimmer gezien.
Waarom ik hierop ook reageer is dat ik kwekers van rozekopedelparkieten zoek om eventueel dna-gesexte jongen te ruilen.
De meeste kwekers hebben psittacula roseata roseata en tevens ben ik benieuwd of er ook nog de ondersoort psittacula roaseata birma in Nederland aanwezig is. Deze had ik vroeger ook!
Wie wil reageren?




mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2009-07-24 - 09:57:07 send message to mreyder

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Coconiki biedt Rozekoppen aan (uit diverse kweekkoppels) op z'n site...


Honsbeek
Website Member
Posts :88

Website Member
2009-10-05 - 15:11:54 send message to Honsbeek

Over het uit elkaar houden van de jongen zijn er toch van die kunststof kleurringen voor. Dan kan je zien uit welke blok / Ouders de jongen komen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-10-05 - 16:29:58 send message to Karel

Volgens mij kun je de jongen nog niet ringen als ze nog in het ei zitten. wink ;)


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2009-10-05 - 19:21:52 send message to P.Rooth

heb eerder rozekopjes gehad tegelijkertijd met pruimekopparkieten

Is mij een raadsel dat het verschil niet zichtbaar is .

Ben zelf lichtelijk kleurenblind maar de gehele vogel moet je zien en dan is verschil goed zichtbaar .

Zo is het toch He Fluytertje

Paul


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2009-10-07 - 14:34:55 send message to P.Rooth

Hallo Parrotmaniak

U geeft aan dat de oude vogels de jongen verwaarlozen .sad :(

Vind dat erg vreemd want toen ik rozekopjes had waren dat uitstekende ouders , vraten als leeuwen in eivoer met kiemzaden , groenvoer en fruit waren ze helemaal dol op ging bijna dagelijks een appeltje door .happy :)
Wat wel opviel was dat ze buiten het trosgierst weinig van de harde zaden aten .

Ik weet natuurlijk niet wat en hoe(veel) u uw rozekopjes voert maar verwaarlozen van de jongen moet toch ergens aan te lateren zijn .

Paul


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2011-07-06 - 13:39:49 send message to theelepeltje

Mooie foto's! Kan iemand ook vertellen of er veel verschil zit in het geluidsvolume tussen de pruimkopparkiet en de rozekopedelparkiet?


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2011-07-06 - 19:21:58 send message to Tenzi

Zo, dat is een tijd geleden dat dit topic actueel was.
Ik heb dus beide vogels en ik vind dat rozekoppen iets scheller en harder geluid maken dan de pruimekoppen. Deze laatste fluiten wat meer.
Vooral als je meerdere koppels hebt, kunnen ze lekker even tegen elkaar schreeuwen.
Het meeste geluid is naar mijn mening vooral 's avonds en als ze schrikken o.i.d.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 149 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede