Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Parkiet met kruipersziekte, wat te doen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Papegaaienboer
Website Member
Posts :190

Website Member
2009-05-17 - 10:38:14 send message to Papegaaienboer

Precies, als ik je een boek over marketing laat lezen wil dat niet zeggen dat je ineens een marketingdeskundige bent. Juist de interactie bij zo'n dag is goud waard.
Bovendien is het op dit forum gemeld dat de Pakaradag zou komen en was het ook voor niet leden toegankelijk. beetje vreemd dat de moderator dan zegt dat ik daar hier niet mee mag "schermen".

En dat ik zelf niet heb gereageerd op dit topic komt misschien wel omdat ik niet altijd achter de pc zit en soms (zoals in dit geval) in het buitenland vertoef.
Ik mag toch hopen dat meer mensen het advies om met een zieke vogel naar een dierenarts te gaan kunnen bedenken.
Ik heb ook slechte ervaringen met veel (vogel)dierenartsen maar ik ben net zolang blijven doorzoeken tot ik er een (paar) heb gevonden die ik mijn vogels toevertrouw.

En ik ben echt niet iemand die bij het minste of geringste naar een dierenarts ren, alleen als ik het zelf niet kan oplossen zoek ik contact, soms met goed resultaat, soms niet maar dan heb je wel het idee dat je er alles aan hebt gedaan.

De opmerking dat we ons bestand zuiver moeten houden en kneusjes verwijderen raakt ook kant noch wal want wanneer is iets een kneusje dit is zeer subjectief.

Om nog even de vragen van rene te beantwoorden:
1: dat varieert van bacteriële infectie tot vechten (al hoef ik daar meestal geen sectie voor te laten verrichten maar het is toch interessant om te zien wat er verder nog uitkomt, zo bleek bij het laatste vechtslachtoffer dat zijn conditie matig was, wat weer de oorzaak was dat een popje (edelpapegaai) hem aanviel). Maar zo heel veel doden heb ik overigens ook niet hoor (afkloppen).
2. reden voor het weefselonderzoek was een vergrote lever en bleke milt (als ik het me goed herinner) dit kan ook een teken zijn van een virale infectie maar dat was het gelukkig dus niet.
3. Ik heb hier een blauwvoorhoofdamazone zitten van meer dan 40 jaar oud, als ik jou vertel dat die vogel 12 is dan geloof je dat ook, perfect in de veren, gladde poten en nog erg actief. Ook heb ik een edelpapegaai van 12 jaar oud die er uitziet als 40 door een zeer slechte verzorging bij de vorige eigenaar. Dus nee zelfs een dierenarts kan aan de buitenkant niet zien hoe oud een vogel is.


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2009-05-17 - 13:51:06 send message to pietparkiet 10

maar we weten nog steeds niet wat dat meer aan de hand is ik zou het wel netjes vinden als hier nog een antwoord op komt


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-05-17 - 14:46:46 send message to Karel

Inderdaad, terug on-topic:

Als ik terugkijk naar de symptoombeschrijving in de originele post, te weten:

quote
Maar slecht uitrollende veren, symmetrisch veer uitval en "uitstekende of kromme" veren en het verhoornde neusdopje lijken mij meer Kruipersziekte?



De conclusie "kruiper" is dan (ook door mij) snel gemaakt, met de daarbij behorende reacties hoe te handelen met een kruiper.

Als ik de symptomen naast de diagnose (veder)mijt leg, heb ik grote twijfels over de diagnose.
Symmetrische veeruitval en mijt hebben niets met elkaar te maken, mijten "werken" zo niet.
Bij verdermijt verwacht ik symptomen als gaten in de pennen en aangevreten veren.
Men doet de symptomen vervolgens af met de opmerking dat er meer aan de hand was met deze vogel (inteeltproblemen?), maar dat is natuurlijk veel te makkelijk en al helemaal niet aantoonbaar.

Ik zou me door dit onderzoek behoorlijk belazerd voelen eigenlijk.sad :(


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-05-17 - 15:43:01 send message to ParkietenPeter

quote
beetje vreemd dat de moderator

Kijk begint het weer!sad :( (wordt ik overigens na 3 keer op 2 dagen langzaam moe van) Ik ben Peter en als ik als moderator schrijf is dit CURSIEF EN SOMS ZELFS VET. Daarbij onderschrijf ik dan mijn bijdragen Met "Moderator VA". Is toch echt niet moeilijk.

Gezien mijn reactie niet echt en echt niets met modereren te maken heeft vraag ik me af hoe je erbij komt om het als een moderator bijdrage te betitelen! Het verschil in schrijfstijl is door de administrator voorgetseld en heeft in het verleden ALTIJD gewerkt. Totdat het er nu bij een stelletje hardnekkige niet in wil.sad :(

Daarbij wil ik je er wel nog op wijzen dat de euthanaserende dierenarts minstens in gebreke zou zijn gebleven als hij een "gezonde" vogel afmaakt. En dat doet een dierenarts niet zo maar. Het bleek toch later ook zelfs dat de vogel niet zo gezond was als gedacht. (Zoals tinkerd_babe zelf aangaf)
Daar hoor ik je dan niet over?

Let wel, ik geef je helemaal gelijk dat bij elk probleem dan standaard de opmerking zou kunnen: "Ga eerst naar een vogelarts voordat je hier conclusies trekt."

Maar er is meer.
Daarbij wil ik zeker ook opmerken dat als je een lezing bijgewoond hebt, en dan maakt dat echt niet uit of dat van pakara is, je nog lang niet kunt spreken van kennis.
Ik woon op een ander gebied met grote regelmaat lezingen bij en ook waar dezelfde onderwerpen besproken wordt en leer van elke lezing nieuwe dingen! Zonder dat er nieuwe ontwikkelingen of stof aangeboden wordt.

wink ;) Peter


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-05-17 - 15:48:21 send message to ParkietenPeter

quote
maar we weten nog steeds niet wat dat meer aan de hand is ik zou het wel netjes vinden als hier nog een antwoord op komt

Ik ben wel bang dat dit niet zo makkelijk zal zijn.
Zoals Karel al schreef nodigt het onderzoek uit tot vele vragen.

Peter


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2009-05-17 - 16:42:58 send message to pietparkiet 10

en ze kunnen nog meer zeggen ik blijf er bij aan de foto s te zien dat het een kruiper is heeft ie altijd gevlogen ????????? kijk maar naar de vleugels heeft ie niet staart pennen zijn weg en als het rot of mijt is zie je dat gelijk aan de vogel vooral witte en peter hahah heb ik wat gemist hier


Papegaaienboer
Website Member
Posts :190

Website Member
2009-05-17 - 18:12:51 send message to Papegaaienboer

Excuses Peter eigenlijk had ik moeten zien dat je dit niet als moderator schreef. Maar verblindt door woede wink ;) heb ik dat over het hoofd gezien in mijn haast om te reageren.

Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat ook na jarenlange ervaring een ziekte zelden is wat het lijkt (een vogel met wormen heeft uiterlijk exact dezelfde symptomen als een vogel met een alvleesklierontsteking) en alleen een goede! dierenarts kan met behulp van allerlei onderzoeken en apparatuur een redelijke diagnose stellen.
Ook ik heb twijfels over de diagnose mijt zoals Karel terecht schrijft daarom ben ik wel benieuwd of dit wel een vogelarts is geweest of gewoon de plaatselijke veearts.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-05-17 - 18:25:19 send message to ParkietenPeter

quote
Excuses Peter eigenlijk had ik moeten zien dat je dit niet als moderator schreef. Maar verblindt door woede heb ik dat over het hoofd gezien in mijn haast om te reageren.


Is oké, zo zie je dat emoties heel sterk zijn.

Ik hoop dat Tinkerd_Babe nog duidelijkheid kan verschaffen.

wink ;) Peter


tinkerd_babe
Website Member
Posts :49

Website Member
2009-05-18 - 10:03:45 send message to tinkerd_babe

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ja, ik denk wacht even tot jullie uitgelult zijn over conferenties en bijeenkomsten ect!
(Misschien een ander kopje voor aanmaken? praat makkelijker bij).

Utrecht kon er niets mee, qua infectie dan, maar wel een tumor(tjes) ontdekt. Mijt blijft een feit en een tumor kunnen ze niet nakijken waar het effect op had.

Dat is wat mijn DA omschreef en daarbij heb ik veel vertrouwen in mijn DA, want als hij echt iets niet weet stuurt hij je netjes door!

Maar ik stuur nog veren van mijn andere 2 naar Tauros D. om te kijken, maar daar wacht ik nog een maand mee.
Keep you updated.


tinkerd_babe
Website Member
Posts :49

Website Member
2009-05-18 - 16:38:32 send message to tinkerd_babe

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2009-05-18 - 19:45:34 send message to pietparkiet 10

als je zo n vertrouwen in je da hebt waarom vraag je het hier dan


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-05-18 - 21:00:26 send message to Karel

quote
Ja, ik denk wacht even tot jullie uitgelult zijn over conferenties en bijeenkomsten ect!



Tja, dat heb je met mannen, die kunnen uren doorkletsen over niks, of haal ik nu een paar zaken door elkaar?wink ;)laugh :D


tinkerd_babe
Website Member
Posts :49

Website Member
2009-05-19 - 09:22:58 send message to tinkerd_babe

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

second opinion Pparkiet.
wat extra researce kan nooit geen kwaad toch?
Of mag je geen 2 dingen tegelijk?
Waarom mag een mens niet hier komen om extra info op te doen en vragen stellen EN nog naar de DA gaan?! Dan ga je toch ook tegen de regels van het welzijn van dieren in?


tinkerd_babe
Website Member
Posts :49

Website Member
2009-05-19 - 09:32:07 send message to tinkerd_babe

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


tinkerd_babe
Website Member
Posts :49

Website Member
2009-05-19 - 09:35:26 send message to tinkerd_babe

@KAREL
Ow gezellig die mannen wink ;)
Ik kijk rustig toe tot dat er weer iemand bedenkt dat het om een vogel gaat en uithaalt naar mij razz :p
Iemand een biertje erbij?




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 130 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede