Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Wevers
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-04-21 - 16:19:16

Ik heb het gelezen:

minimaal 2 poppen per man.
meerdere mannen verdragen elkaar tevens het een grote volière is en er meer poppen zijn.Ik heb ook gelezen dat ze graag spinnen eten. Levend of dood? en waar haal ik die dan? wij hebben wel altijd meelwormen, maar ik heb nog nooit spinnen gezien in de winkel.

Ps. ik kan aan een hoop napoleon wevers komen. 25 euro per stuk. en als ik er 25 of meer koop dan kreig ik 10% korting. Dit is toch goedkoop he? Ik heb ze ook wel eens gezoen voor 30 per stuk.

Ik zat eraan te denken om ze in onze grote volière te doen van 7 bij 2,50 bij 2,10 (lxbxh) er zit ook een grote vijver in (met een natuurlijke vorm en een waterval) van ongeveer 1,50à2 bij 1 meter. De volière kan nog groter, want er zit nog een binnen hok aan van ongeveer 0.80 bij 1 à 2 meter, maar we moeten eerst wachten voordat we hier een volière van maken, want er zitten (in het kleine binnen hok) grasparkieten te broeden)
En oja er zitten ook nog heel veel struiken bij waar eventueel nog wat grassoorten bij kunnen. Maar dat moet ik natuurlijk eerst nog allemaal met opa overleggen.


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-04-21 - 16:29:35

Ik heb het uitgerekend hoeveel ik moet betalen voor 25 vogels en met die 10% eraf, maar dan moet ik 562,50 euro betalen. En dat is mij veel te veel. Dus dan doe ik er denk ik 2 mannen en 4 poppen.


basbr_94
Website Member
Posts :88

Website Member
2009-04-21 - 16:40:48

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

en max.. waarom niet 1 man op 3 poppen bijvoorbeeld? dat snap ik niet.. 2 mannen zou ik zowiezo niet riskeren maarja dat is jou keuze zeker?


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-04-21 - 17:01:11

Dat heb ik gelezen op die site. ''meerdere mannen gaat wel goed als er maar genoeg ruimte is en meer poppen als mannen, minstens 2 poppen per man''


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2009-04-21 - 17:02:15

2 mannen en vier poppen kan net zo goed als 1-3 happy :). de voliere is groot genoeg hiervoor.


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-04-21 - 18:00:13

Ik ga dan denk ik toch maar 2 mannen en 6 poppen kopenhappy :)
En mischien kreig ik opa ook wel zover dat hij ook nog wet citroen wevers gaat kopenwink ;)


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2009-04-21 - 19:39:07

Max,

napoleonwevers worden in de volksmond ook wel citroenwevers genoemd. Je hebt het dus over dezelfde soort.

Begrijp goed dat je met het kopen van de wevers alleen nog niet aan kweken toe komt. Ze moeten onbeperkt nestmateriaal hebben en in de kweekperiode is levend voer onontbeerlijk.

De prijzen lopen nogal uiteen, hier begint het vanaf 15 euro per stuk.

Als je lid bent van de ANBvV, kun je deze maand (april) mijn kweekverslag van de Westelijke napoleonwever lezen.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-22 - 12:14:09

't Is momenteel nog niet de beste tijd om citroenwevers (= Napoleonwevers) te kopen want vele mannen (de mijne bv) zijn nog niet op kleur.
De ene man is vlugger dan de andere.
Het kan dus goed zijn dat je poppen in de winkel koopt maar dat deze na een week of na twee weken geel beginnen te vertonen en mannen zijn.

Wat de spinnen betreft : die kan je indd niet in de winkel kopen maar vanaf half augustus hangen er in parkjes, in hegjes en langs de bermen de kruisspin.
Die kan je gemakkelijk vangen tot begin november.
Hooiwagens vind je op de bladeren van aalbessenstruik en andere inheemse struiken. Het best ogenblik om ze te vangen is vanaf de middag aan wanneer de zon gewarmd heeft. De insecten zijn dan wakker en spinnen eten insecten en gaan in positie liggen om ze te vangen.
En als je nog veel plaats hebt in je tuin, kan je misschien aan je opa vragen om een stukje te krijgen van 2m op 2m om krulkool en bloemkool te planten. (de plantjes kan je kopen in een tuincentrum). Tijdens de zomer komt het koolwitje daar eitjes op leggen en daar komen de rupsen uit. Die lusten de vogels ook graag.
Pak niet alle rupsen weg in het begin, maar laat er altijd enkele zitten die dan vetter en vetter worden.
Er mag op die koolplanten dan wel niet gespoten worden.
Je kan er heel veel plezier aan beleven en nieuwe dingen ontdekken.

ps : als je rupsen ziet op het loof van worteltjes (als je een moestuin hebt) en die rupsen hebben rood, zwart, geel en groen... laat die dan maar ongemoeid want dat zijn de rupsen van de koninginnepage (zeer grote inheemse vlinder)en die zijn eerder zeldzaam en ook beschermd.
In mijn volières zet ik ook altijd een fruitcompost : afval van fruit waar geen regen op valt maar wel af en toe water op gesprenkeld wordt zodat het wat kan gisten. Dit trekt fruitvliegjes aan. Niet iedereen vind dat veilig en/of proper, dus eerst aan je opa vragen of dat kan.

De vijver is een groot pluspunt want die trekt insecten aan en Napoleonwevers nestelen graag in de nabijheid van vochtigheid.

Heel goed van je dat je de tekst op de weversite gelezen hebt.

veel plezier nog in je zoektocht.

Christine.


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-04-22 - 22:35:08

Mijn opa is lid van zowat alle vogel boeken van nederland, belgië, duitsland en ook een paar uit italie en frankrijk. Hij kreig die boekjes gratis opgestuurt.

Ik heb uw artikel ook gelezen. Ik vond het echt een mooi stuk. Ik heb wel nog enkele vragen: In een volière van 1,50 bij 1,50 bij 2,10 (lxbxh) en buiten ook dezelfde maten (dus alles bij een 3 bij 1,50 bij 2,10) daar zit een koppel prachtrosella's in zou ik daar een groepje wevers (Napoleon/citroen) in kunnen doen? Want in onze grote volière gaat dat niet niet, want daar zitten fazanten in. en in onze zij-volières gaat ook niet, want daar is het te donken en kunnen we alleen gras poten op die paar cm waar het licht is (waar het dus vol kan regenen en de nesten dus ook) dus dit lijkt me ook geen goed iedee.

Dus zou het eventueel bij een koppel pracht rosella's kunnen?


Ik heb het er met mijn opa ook al over gehad en we gaan ze pas kopen als ze op kleur beginnen te komen.

Ps. mischien kent u mijn opa wel? Harrie van der Linden.

En ik wist ook dat dat de zelfde waren wink ;) (napoleon en citroen)

Oja: ik heb nog een vraag happy :) Mijn opa zij dat vroeger de roodbek wevers 5 gulde per koppel kosteshocked 8O is dit echt zo?


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2009-04-23 - 09:39:21

Roodbek kostte vroeger inderdaad bijna niks.
En ik zou wevers nooit en te nimmer bij parkieten doen. Parkieten vernielen de nesten plus er is te veel onrust in de kooi.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-04-23 - 12:33:17

Iemand adviseert A, jij wil B
Iemand adviseert 1-2, jij wil 3-6

Wat is je volgende project, tangara's?
Zucht.


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2009-04-23 - 15:39:44

Jong en onbesuisd, maar wel enthousiast wink ;)

Doe eerst eens wat ervaring op met de soorten die je nu hebt, ga dan eens verder kijken!


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2009-04-23 - 16:39:43

Een twaalf tal jaren geleden had ik op een zondag morgen in Mol op de markt twee koppels grote textor wevers gekocht en één koppel kleine textor wevers,één koppel de naam weet ik nu niet zwart met rood bovenlijf en één koppel zwart met orange,het waren mooie vogels ,kweken hebben ze nooit gedaan,wat mij ergerde bijzonder van de textor wevers dat ze altijd achter andere vogels vlogen zo precies een plagerij,dan nog nesten maken in de struiken aan het net, het was mooi maar overdreven.Een jaar of zes heb ik de mannetjes van de grote laten vliegen in de zomer,als ze terug naar de warme landen wilde,ze hadden de tijd,ik was het beu niet van de nesten maar wel altijd achter andere vogels zitten,de volière is nochtans groot genoeg 20X10,de laaste was de kleine texror die is verleden jaar gestorven,wevers die wil ik nooit meer het zijn voor mij echte ambetante vogels
Ik zeg wel ik wil geen meer één ander moet niet de zelfde mening hebben
groetjes Richard


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-23 - 17:35:26

Richard,

Dat is goed dat je dat schrijft en het is goed dat vele mensen dit lezen want het zijn indd geen gemakkelijke vogels. Ze eisen een specifieke benadering; de ene soort al meer dan de andere.

Wat alles door de jaren heen nog moeilijker heeft gemaakt is dat deze vogels veelal verkocht werden als 'decoratievogel' m.n. de man wanneer hij in bruidskleed is. Wevers waren vroeger spotgoedkoop en zijn het bij tijden nog wegens allerlei importachterdeurtjes.
Hij werd dus verkocht en gekocht voor de kleur en niet voor de kweek. Bijgevolg is de informatie over deze vogels altijd vrij schaars gebleven : over hun paringsgedrag, over hun broed, over het uitzicht van de pop, over hun natuurlijke habitat. Het zijn ook geen vogels die je kan 'buigen'.
Wat hebben die vogels in die status van 'kleurvogel' niet geleden!
Het meest markante voorbeeld is dat ik een koppel Napoleonwevers ging halen en dat het een dwergweverman bleek met een zwartkopweverpop.
Drie jaar samen in een kleine buitenvolière zonder nestmateriaal.
Voor éénieder die deze ongekende soorten verkent, is dit schrijnend.
Voor die reden alleen al hebben ze mijn hart gestolen.
Goed wat je schrijft! Als mensen een zogezegd weverkoppel kopen zullen ze zich misschien eerst wat bezinnen en informatie gaan zoeken over natuurlijke habitat en broedgedrag en verhouding man/pop en of het koloniebroeders zijn of niet.
Dit allemaal in het belang van de vogels.

Ik vind ze prachtig om ze juist in hun broedcomplexiteit of broedongekendheid te kennen.
De kleuren interesseren mij niet.

Maar ik begrijp heel goed wat je bedoelt.happy :)

Christine.







Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-04-24 - 08:33:21

Iemand schrijft dat ik eerst ervaring moet opdoen met wat gemakelijkere vogels. Dit kan ik wel snappen, maar alle vogels die van mijn zijn zijn ook van mijn opa (die 65 jaar ervaring heeft) dus die kan mij altijd helpen. En daarbij komt dat ik nu ook niet echt de makelijkste vogels heb (gaailijsters, zanglijsters, glansspreeuwen, pauwfazanten, speciale grasparkieten mutatie's, taranta's enz. enz.




Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 109 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede