Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Wevers
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Wevers
Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-04-19 - 20:01:56

Hallo

Laats vroeg iemand mij of ik met wevers probeer te kweken, waarop ik antwoorden ''nee''. Dit heeft me toch tot enige twijfel gebracht dat uitgelopen is op een ja.

Nu is mijn vraag aan jullie of jullie nog tips hebben.
Hoe kan ik ze het best houden?
Nestmateriaal?
Cite's?
bij welke vogels kunnen ze?
wat zijn de prijzen?
waar kan ik eens gaan kijken voor meer info? (in de buurt van Venlo)

Kortom alle informatie is welkom!

Alvast bedenkt.

Max.


goulds75
Website Member
Posts :74

Website Member
2009-04-19 - 20:12:08

Ik heb napoleonwevers.De man komt al mooi op kleur.Bij mijn zitten overaal in de voliere halfe nestjes wat de wevers haden gemaakt maar nog steeds niet afgemaakt.Bij mijn zitten ze in de voliere bij goulds,binzen en driekleuren.Dat gaat heel goed.
De prijs is verschillend.De eene vraagt 25 euro per stuk de andere 40 euro.
http://www.vogelproblemen.nl/Napoleonwever.htm


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-04-19 - 20:12:50

Hoi Max,

Wat ik weet van wevers is dat je 3-4 poppen op één man moet houden. Dit is om te vookomen dat de man uit verveling een nest gaat slopen waar een broedende pop in zit.
Je moet dus ook ruim voldoende nestmateriaal aanbieden als sisal, kokosvezel, houtslierten, lange grassen en goed vlechtbaar materiaal.
De bovenzijde van je voliére moet van stevig gaas zijn, aangezien er een hoop nesten aan komen te hangen. Tevens moeten deze nesten droog hangen aangezien de meeste weversoorten uit droge gebieden komen.
Jonge mannen (indien zichtbaar) moet je enkele dagen na uitvliegen uitvangen om de gelastsverhouding (1-4) optimaal te houden.


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-04-19 - 20:43:04

Oké bedankt

Nog een vraag: Is het makelijk om met wevers te kweken?Met welke kan ik het best beginnen? Want ik heb zelf altijd gedancht dat je met wevers en wida's niet kunt kweken.

Ik heb zelf zitten denken om bij mij oranje wever man en koppel mexicaanse roodmussen nog een man en wat poppen te doen en een volière met een groep grote textor (die vind mijn oma zo leuk omdat die zo'n mooie nestjes makenhappy :) en een groepje gele wevers.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2009-04-19 - 21:07:08

Max met wevers valt te kweken alleen je moet het wel serieus oppakken. Binnen de ploceidae werkgroep is er al met diverse soorten gekweek en in Australie wordt er met diverse soorten al generaties lang gekweekt (oranjewever, madagaskar en dominacerwida) mijn advies is om te beginnen met napoleonwevers deze zijn en het meest beschikbaar en is redelijk eenvoudig om mee te kweken. Zorg alleen voor voldoende poppen.
voor meer informatie zie www.ploceidae.eu


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-04-19 - 21:21:54

Oké bedankt Daniel

Dat is wel toevallig want ik wou ik de meeste napoleon wevers, want daarvan heb ik ook eens jonge van gezien.

Hier een paar voorbeelden:

een volière van 7 bij 2à3 bij 2.10 (lxbxh) Daar zit een trio lady amherst faznaten, koppel guinea duiven en een koppel zanglijsters in. Kan ik hier nog een groep napoleon wevers in doen? Er zit wel een grote vijver in. Kan dit kwaar? En genoeg struiken.

ongeveer 2.50 bij 1,50 bij 1.80? hier zit een oranje wever, een koppel mexicaanse roodmussen en een koppel rode birma duiven. Kan ik hier nog wat meer oranje wevers bij doen?

tussen de 2 en 4 m. bij ongeveer 2,50 bij 1,80. Daar zitten koppel grijze pauwfazanten, koppel valkparkieten en een koppel zanglijsters. Welke kan ik hier in doen?

En nog een volière van ongeveer 2à3 bij ongeveer
2,50 bij 1,80 met een koppel turquoisine parkieten trio bankiva hoenders en 2 duiven (rode birma en parelhals duif), Maar hier doe ik het liefst geen wevers in, want dit is de (zegmaar) hoofd volière. Ik zal het even uitleggen we hebben 5 zij volière's. 4 binnen buiten volières en 1 grote volière. van de 5 zij volières is er een volière waar ik van de tuin af in kan lopen en via die volière kan ik naar de andere 4. En dus als ik ze daar indoe dan kunnen ze ontsnappen.

Wie heeft er een idee? Er kunnen (als het moet) ook vogels verplaats worden om er wevers in te doen.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-19 - 21:35:25

Nog aanvullend, Max, Napoleonwevers (geel met zwart en zo groot als een kanarie) bouwen hun nest laag tegen de grond tussen goed beschutte, rechte stengels van riet, bamboe en/of in combinatie met vlier of braam.

Wevers hebben veel plaats nodig en het best hou je niet te veel soorten vogels in dezelfde ruimte tenzij je volière megagroot is.
Sommige soorten wevers gaan helemaal niet goed samen in dezelfde volière.

Je sprak van oranjewevers... van de kleinste soort is dat de agressiefste weversoort die ik tot nu toe ken. Alles hangt natuurlijk af van de ruimte die er is. Zoals de meeste kleine wevers met rood en zwart bouwt hij zijn nest in volières meestal in dichte coniferen met cocosvezel en lange grassprieten ongeveer 1m tot 1m20 van de grond af.

Het zijn vooral de grotere soorten wevers die zo hoog mogelijk willen nestelen en zodoende in volière soms aan de draad van het dak hun nesten weven.

Nog iets... vele mensen verwarren de ene weverman voor de andere weverman en met de poppen is het nog erger gesteld.
9 keren op 10 zitten wevermannen samen met weverpoppen van een andere soort, 5 keer op tien kent de eigenaar de juiste benaming van zijn wever niet en bijgevolg zeker de naam niet van de pop of de poppen die er bij zit(ten).

Probeer eens een foto te plaatsen van je oranjeweverman en van je poppen.

Wevers zijn de meest verwaarloosde vogels in de vogelhouderij wat betreft kennis en aandacht voor hun leefwijze en broedwijze.


Christine.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-19 - 21:44:37

Hallo Max,

Nog aanvullend op je laatste bericht:

Napoleonwevers kan je niet in groep houden en vermits ze laag tegen de grond nestelen zullen ze dit nooit doen met grote vogels in dezelfde ruimte zoals fazanten.

De enige kleine weversoorten die ik ken die in groep kunnen gehouden worden zijn de koloniebroeders : de zwartmasker roodbekwever en de roodkopwever.

Christine.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2009-04-19 - 22:08:27

en natuurlijk grote textor maar deze is weer moeilijk aan te komen.


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-04-20 - 16:31:08

Bedankt allemaal.

Ik heb de volgende prijzen kunnen vinden.
roodbek koppel: 75 euro
gele: 20 per stuk
oranje: 20 per stuk
grote textor: 30 per stuk
napoleon: 25 à 30 per stuk

Ps. Ikhep hier bij mijn volières een foto van mijn oranje wever (in de rui)


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-04-20 - 18:49:08

Hallo hoeveel napoleon wevers kan ik het best kopen om me te kweken? 2 mannen en 10 poppen?


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-20 - 19:51:03

Hallo Max,

Napoleonwevers : vraag je zelf nu eens rustig af of twee Napoleonwevermannen het met elkaar gaan vinden in hoeveel ruimte?
Waarom niet beginen met één man en drie poppen?
Het zal al moeilijk genoeg zijn om de drie juiste poppen te vinden want de Napoleonwever... daar zijn twee soorten van:
1° West-Afrikaanse vorm en de man van die soort is het meest te vinden op de markt : gele kop, gele borst en de rest zwart

2° Oost-Afrikaanse vorm en de man komt veel minder voor op de markt: gele kop, zwarte borst.

Om de juiste poppen te vinden...dat is een heel gedoe.

Als je nog eens prijzen vermeldt van vogelsoorten,
kan je dan aanstippen zoals de meeste mensen dat doen met 1-0 of 1-1 of 1-2-1?
Ken je dat systeem al? Ik heb het ook moeten leren.

1-0 = een man
0-1 = een pop
1-1= een man en een pop
1-1-3 = een man, een pop en drie jongen waar het geslacht niet van gekend is.

Een man en een pop van elke soort vogel verschilt doorgaans in prijs! Als je nauwkeurig in je berichten wilt zijn, gebruik je dat eenvoudig systeem.
Je moet eens dringend aan de mouw van je opa trekken als je dat systeem nog niet kent.

Ik zal eens gaan kijken naar je oranjewever in de rui op 'Volières'.

Christine.






chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-20 - 20:00:47

Hallo Max,

Er is op 'Volières' geen foto te zien van jouw oranjeweverman in de rui.

Eerst de foto plaatsen en dan aankondigen dat die er op staat, oké?happy :)

Christine.


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-04-20 - 20:28:19

Dat systeem ken ik ja.

En ik heb alle informatie van mijn vogels weggehaald, want er zijn heel veel mensen die dat ook doen, maar daar is al ingebroken. En ik ga natuurlijk niet op indringers wachten razz :p .

Ps. bedankt voor de info.
is er mischien een site waar ik de juiste foto's van de juiste napoleon wevers kan vinden?


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-20 - 21:12:36

Hallo Max,

Kijk eens goed naar het bericht van Daniel van 19 april hier op dit onderwerp. Hij heeft je een site aangegeven.
Als je op de homepage komt, druk je op wevers en dan kan je 'Napoleonwever' drukken.
Na de foto's is er heel veel tekst over de kweek van Napoleonwevers.
Als het teveel tekst is, geef dan niet op. Lees een stukje en morgen nog een stukje en zo verder tot je de hele tekst gelezen hebt. Neem je tijd en ga er niet te snel over. Oké?happy :)

't Was een heel mooi verhaal over de ezel en de oude man en het jonge kind.Ik kende dat verhaal nog niet.

Christine.


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-04-21 - 15:59:33

Dankje razz :p

Ik zal het lezen over die wevers, maar ik ken die site wel en daar is ook een forum en daar heb ik me aan gemeld maar ik kan nog steeds niet op het forum?



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 204 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede