Hallo Robke94,
Hier zijn enkele foto's van vandaag.
Dit is één van de 4 oude nesten van dit jaar van een jong koppel Chinese dwergkwartels.Ik heb om de foto te nemen, de begroeiing weg moeten duwen.
Dit is bekeken van op afstand.
Vijfde nest waar de kwartelhen nu al 16 dagen op 8 eieren zit te broeden. Ik verwacht dus kuikens vandaag, morgen of overmorgen. Komen de eieren niet uit dan zijn ze onbevrucht want ze heeft goed gebroed.
Zelfde plaats maar van boven bekeken. Die forse groene bladeren zijn van een vlierboom.
Dit zijn voorbeelden van beschutting. Jij vroeg er naar.
In de natuur gaan ze ook niet open en bloot broeden. Zelfs een kip doet dat niet.
Het hoeft daarom geen levend gras of struiken te zijn, je kan ook beschutting maken door bv droog, lang en stevig riet of bamboe in bosjes bijeen te binden met een koordje of raffia en deze tegen een muur of zelfs beschutte draad te laten leunen zodat ze er achter kunnen nestelen.
Deze dieren willen graag ongezien broeden want in de natuur hebben ze geen verweer tegen vele roofdieren.
Dit is dus de vijfde nest dat ze gelegd hebben. Ik heb de andere nesten laten liggen omdat ik denk (misschien vergis ik me wel), dat ze willen kijken of die eieren blijven liggen. Als ze blijven liggen zou dat voor hun kunnen betekenen dat er niet veel of geen roofdieren zijn en dat ze ernstig kunnen gaan broeden.
Dit is bij mijn weten niet bewezen maar ik laat altijd de eieren liggen.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Christine.