Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > chinese dwergkwartels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


robke94
Website Member
Posts :28

Website Member
2009-05-25 - 20:51:08 send message to robke94

hallo
ik heb een vraag moet een kwartel een beschutting hebben om te broeden want mijn kwartel heeft al eieren ze liggen bijna alemaal niet tesamen dus hoe kan dit komen


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-05-26 - 14:05:19 send message to chrislaevers

Hallo Robke94,

Hier zijn enkele foto's van vandaag.



Dit is één van de 4 oude nesten van dit jaar van een jong koppel Chinese dwergkwartels.Ik heb om de foto te nemen, de begroeiing weg moeten duwen.


Dit is bekeken van op afstand.



Vijfde nest waar de kwartelhen nu al 16 dagen op 8 eieren zit te broeden. Ik verwacht dus kuikens vandaag, morgen of overmorgen. Komen de eieren niet uit dan zijn ze onbevrucht want ze heeft goed gebroed.



Zelfde plaats maar van boven bekeken. Die forse groene bladeren zijn van een vlierboom.

Dit zijn voorbeelden van beschutting. Jij vroeg er naar.

In de natuur gaan ze ook niet open en bloot broeden. Zelfs een kip doet dat niet.

Het hoeft daarom geen levend gras of struiken te zijn, je kan ook beschutting maken door bv droog, lang en stevig riet of bamboe in bosjes bijeen te binden met een koordje of raffia en deze tegen een muur of zelfs beschutte draad te laten leunen zodat ze er achter kunnen nestelen.

Deze dieren willen graag ongezien broeden want in de natuur hebben ze geen verweer tegen vele roofdieren.

Dit is dus de vijfde nest dat ze gelegd hebben. Ik heb de andere nesten laten liggen omdat ik denk (misschien vergis ik me wel), dat ze willen kijken of die eieren blijven liggen. Als ze blijven liggen zou dat voor hun kunnen betekenen dat er niet veel of geen roofdieren zijn en dat ze ernstig kunnen gaan broeden.
Dit is bij mijn weten niet bewezen maar ik laat altijd de eieren liggen.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Christine.


robke94
Website Member
Posts :28

Website Member
2009-05-26 - 20:41:29 send message to robke94

hallo
kan het zijn dat kwartels een 3tal dagen pauzeren met eieren leggen en over die bladen hoe moet ik zo bladen doe planten of hoe bedoel je moet ik ook nestmateriaal aanbieden voor een
nest ??
mvg robby


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-05-26 - 21:44:19 send message to chrislaevers

Jazeker leggen ze niet constant elke dag een ei, soms wel en dan weer niet...

Hier is een dagnotitie van een ander koppel Chinese kwartels: oude haan en jonge hen.

19/5 1 ei
20/5 2 eieren
21/5 2 eieren
22/5 3 eieren
23/5 3 eieren
24/5 4 eieren
25/5 4 eieren
26/5 5 eieren

Hier zie je een gestage opbouw van een nest maar dat wil niet zeggen dat ze op die eieren zal gaan broeden. Het kan goed zijn dat ze samen met de haan ergens anders opnieuw beginnen te leggen.
Gewoon laten doen en heel veel beschutting geven.

Als ze samen zitten met vrij grote vogels, kunnen ze misschien wel die stap naar echte broed niet durven zetten. Grote vogels in dezelfde ruimte kunnen voor hen de betekenis van roofdieren hebben.

Als je geen beplanting hebt, kan je altijd wel ergens een struik van iemand in je volière inplanten. Zelfs al gaat die dood, dan nog is het beschutting. Je kan ook gewoon ergens wat takken gaan snoeien, die samenbinden en dan heb je ook beschutting.Ze moeten zich veilig kunnen voelen zoals in de vrije natuur.

Als je nog vragen hebt, laat maar horen.

Christine


robke94
Website Member
Posts :28

Website Member
2009-05-26 - 22:08:01 send message to robke94

er zitten nog kanarie's en zebravinken bij
maar zo mogen er bijna tegen ziten voor ze 1 stapje verzetten of helemaal niet mijn oma heeft
jenever planten maar mogen ze de besjes wel en de planten komen wel nog een stuk van de grond
weet jij een goede plant(en) ik heb ook buxusjes maar zijn die niet te hard???


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-05-26 - 23:28:28 send message to chrislaevers

Kanaries en zebravinken zijn oké. Kwarteltjes gaan niet meteen denken dat dat roofvogels zijn.

Kan je misschien een beetje vertellen hoe groot de volière is en met hoeveel kanaries en hoeveel zebravinken de kwarteltjes samen zitten?

Buxus is zeer oké, maar het mag gerust wat wilder zijn. Het mogen dus ook struiken zijn die iemand wegdoet, dat maakt echt niet uit.
Jeneverbessen ken ik niet maar ik denk niet dat ze dat gaan opeten, dus is dat zeker oké als beschutting
Je oma kent zeker wel planten en struiken van haar jonge tijd... dat zijn inheemse struiken of jonge bomen en die zijn bijna altijd oké.
Maak maar een oerwoudje in het klein ,dat kan geen kwaad voor de kwarteltjes. Een Jurassic parkje in miniatuur.

En laat het ons weten.

Christine


robke94
Website Member
Posts :28

Website Member
2009-05-27 - 13:12:01 send message to robke94

voorlopig zitten er 4 kanarie's in
en 16 waarvan 8 jongen zebravinken
en 2 kwartels 1 koppelstje dus
de kooi is 3m breed waarvan 1.5meter aarde
en is 2m lang
maar ken je plantjes die er in mogen want ik weet niet of alles er zomaar ik mag zetten
robby


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-05-27 - 17:14:54 send message to chrislaevers

Buxus, conifeer, vlier, aalbessenstruik, rozenstruik, wilg, riet, siergrassen, heidestruiken, bamboe...
Kanaries kunnen wel het één en het ander afknagen maar bij coniferen en buxus hebben ze het toch al moeilijker. Ik heb ook een koppel kanaries en toch wel groene beplanting.

Voor kwartels is het al veel als je gewone, grote graspollen met wortel en al ingraaft.
Als je met planten werkt zorg er dan zoveel als mogelijk voor dat ze niet staan onder zitstokken want anders worden ze heel vlug vuil.

Deze morgen zijn de eitjes van de kwartels uitgekomen. Ze zijn nog niet op wandel gegaan en zitten te wriemelen onder de vleugels van de hen.
't Zijn er minstens 5.

Christine

Christine





robke94
Website Member
Posts :28

Website Member
2009-05-27 - 18:04:17 send message to robke94

bedankt voor al deze soorten nu kon ik zeker
al beginnen verzamelen
en leuk dat jij jongskes heb bij mij leggen ze
nog altijd eieren op hoeveel eieren kan een kwartel wel broeden??
robby


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-05-28 - 10:47:02 send message to chrislaevers

Dat hangt er echt van af...

Ik heb al eens een bebroede nest gehad van meer dan 20 eieren...dat was te veel en er is dus ook niets uitgekomen.

Twee jaar geleden had ik een nest van 11.
En ook een nest van 6 eieren waar er slechts & jong van is uitgekomen.

En nu deze morgen heb ik 8 kuikens geteld van 8 eieren.

Het andere koppel heeft inmiddels 7 eieren in nest maar nog geen broed.

Veel succes met je beschutting.
Christine



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 171 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede