Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > chinese dwergkwartels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : chinese dwergkwartels
amandava
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-04-19 - 09:46:07 send message to amandava

hallo iedereen,
gisteren bij het betreden van mijn binnenvoliere was mijn ontsteltenis groot,de kwartels die in een hoekje hun eitjes aan het leggen zijn;totnutoe vijf;hebben maar één eitje meer, de rest lagen overal in de voliere gebroken!!!
in mijn voliere zitten nog volgende vogels:
ik heb in mijn voliere 1 koppel van elk hiernavernoemde soorten:
kneu's
noorse barmsijsen
sijsjes
vinken
kanaries
groenlingen en gouldamadines
mijn vraag is natuurlijk naar jullie toe:wie mag daar verantwoordelijk voor worden gesteld?
mvg amandava
ps:roofdieren totaal uitgesloten!sad :(


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-04-19 - 15:12:03 send message to Rogert

Ik denk dat niemand deze vraag kan beantwoorden.

Hoe zijn de eitjes kapot? Zit er een barst in en zijn de doormidden gebroken of zit er een gat in?
Is het overdag gebeurd of s'nachts?

Waarom sluit je roofdieren uit? Heb je last van muizen?

Heb je ook gedacht aan de kwartels zelf?

Leg eens een ei in het midden van je voliére en blijf eens observeren!


goulds75
Website Member
Posts :74

Website Member
2009-04-19 - 15:20:28 send message to goulds75

Meestal doen de kwartels zelf de eitjes verplaatsen en of kapotpriken.Geef ze genoeg mineralen en grit om genoeg calcium binnen te krijgen.


birdies
Website Member
Posts :143

Website Member
2009-04-19 - 16:13:16 send message to birdies

Zoiets trof ik zelf ook een keer aan en toen ging de hen staan en kwamen er 6 kuikentjes onder haar vandaan. Ik hoop voor je dat het blijkt dat dit bij jou ook het geval is.

Verder kan ik je niet helpen, succes.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-19 - 19:20:00 send message to chrislaevers

Muizen zijn het zeker niet want ik had vorig jaar een muizenplaag en alle kwarteleieren zijn ongeschonden gebleven.
Eerlijk gezegd zie ik niet meteen wat de oorzaak zou kunnen zijn. De schaal van kwartels is vrij hard. Een volièrevogel zie ik die schaal niet kapot pikken, tenzij de schaal dus extreem dun is. Geef je voldoende grid en hebben ze een organische grond waar ze allerlei mineralen van kunnen op pikken?
Mijn kwartels rollen sommige eieren ook uit de nest. Ik laat ze gewoon doen.
Ik heb nog nooit een kapot kwartelei in de volière gevonden en dat is een gemengde volière waar door de kwartelbroedsels heen valkparkieten, zebra's, kanaries, wevers, catharina's hebben gezeten of nog zitten.
Misschien kan je zo'n kwartelei eens ter hand nemen en de sterkte van de schaal testen.
Bij mijn kwarteleieren moet ik al goed drukken om ze kapot te krijgen.
Misschien heb je hier iets aan.

Christine.


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2009-04-19 - 19:27:06 send message to medaar

is normaal ze doen dit altijd. een ei hier leggen,en een dag later in andere hoek van de volière. dat wil zeggen ze zoek een nestplaats. laat ze maar doen. komt zeker in orde.weet het zeker. nog veel kweek plezier ermee.





amandava
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-04-19 - 21:06:10 send message to amandava

bedankt voor de reactie allen,sorry voor mijn laattijdig antwoorden maar zijn met het gezin gans de dag op familiebezoek geweest na mijn bericht...zijn nu pas thuis.
kwartels lopen op schelpenzand binnen en beuksprokkels buiten,hebben alle toebehoren wat betreft grit, vitamineralen enz...
de eitjes lagen in een hoekje al een paar dagen,twee eitjes lagen op een verhoogde vloer van 5cm dik(hout) dus volgens mijn bescheiden mening waren de eitjes reeds gebroken vooraleer ze daarop zijn gekomen want kapot ei is gemakkelijker te verdragen dan op zijn geheel nietwaar,het enige dat ik gezien heb is dat de kwartelhaan van één van de gebroken eitjes at...
rrofdieren uitgesloten omdat nieuwe volier volledig afgeschermd is voor rovers,volledig dicht door hout,draad en beton...
mvg A.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-20 - 12:02:06 send message to chrislaevers

Kan het niet zijn, zoals Birdies berichtte, dat de eieren uitgekomen zijn en de kuikens werden opgegeten? Heeft de hen gebroed op die eieren of niet?

Bij mij rollen ze ook de eieren uit de nest maar die blijven gewoon liggen.

Hoe zit het met de kneus, dat is een inheemse soort. Ik ken ze helemaal niet maar zouden zij misschien die kuikens kunnen verschalkt hebben?

Hopelijk vind je de opheldering van dit raadsel.

Christine.



birdies
Website Member
Posts :143

Website Member
2009-04-20 - 15:32:23 send message to birdies

Ow, ik bedoel trouwens dat ze levend onder de hen vandaan kwamen.

Succes


amandava
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-04-22 - 19:52:41 send message to amandava

razz :pangryshocked 8O
hallo allen;
ik weet niet of ik vrolijk moet zijn of niet:
langs ene kant blij want ik heb door observatie de kwarteleirover betrapt!!!
Maar....wat nu?????
het is de kwartelhaan zelf,hij pikt het eitje in het nest tot het breekt en neemt het mee in de voliere en eet ervan.....
ps: heb haan en hen gekocht alszijnde natuurbroed!!!
mvg


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-22 - 20:12:41 send message to chrislaevers

En ik heb het zelfde voor!

In een eerder bericht meldde ik dat ik nog nooit een opengebroken ei van een kwartel had gezien, maar eergisteren dus wel!
Hen en haan zijn nieuw aangekocht, onverwant en natuurbroed voor 100% zeker.
De hen heeft op een plaats eerst 8 eieren gelegd en nadien meer dan 8 eieren op een andere plaats. Broeden doet ze vooralsnog niet.
Ik was al gaan zoeken naar een jong maar dat is er nooit geweest want in de eischelp zat nog een waterachtige substantie (eiwit).
In de volière zitten verder alleen nog een koppel purpergranaatastrildes. Ik denk niet dat zij zoiets zouden durven doen, of wel?

Ik laat het op zijn beloop. Jonge vogels hebben tijd nodig en misschien is het dat wel.
Ik weet het ook niet meer.

Christine.


amandava
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-04-22 - 20:36:37 send message to amandava

welwel,ben blij dat er iemand is die erover kan meespreken maar aan de andere kant dan weer ook niet want leuk is het niet hé voor jou!?Idem wat natuurbroed,onverwant en jong betreft;
idd zoals ge zegt laat het op een beloop en laat ons de zomer eens afwachten....maar 't is toch een eigenaardig fenomeen...hopelijk lukt het bij jou met de tijd en wil je het laten weten,ben benieuwd,groetjeswink ;)


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-23 - 00:39:13 send message to chrislaevers

Ik volg het op de voet bij wijze van spreken.

Ik heb nu twee koppels die apart zitten. Het tweede koppel betreft een oude haan en een jonge pop... ook eieren maar geen broed.

Vorig jaar had ik niks jonge kwartels met de oude haan en zijn even oude hen. In 2007 had ik drie nesten van 11 (7 overleefd), 1 jong, en in de nazomer 5 jongen.

De nostalgie wenkt...

Christine.


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2009-04-23 - 09:02:49 send message to digipeet58

probeer het vogende eens:
als er weer eieren zijn;
haan apart zetten en hem stenen eieren geven.
hen met (eigen) eieren opsluiten in een kleiner hokje,
misschien gaat ze dan wel broeden.
succes in ieder geval.


amandava
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-04-23 - 12:57:51 send message to amandava

bedankt digipeet58 voor advies,
vraagje aan Christine:
op uw volieresite op foto 32 staat een L-vormig nestkastje met goulds,mag ik vragen welke maten dit kastje heeft?Eventueel waar je het aangeschaft hebt?
dank bij voorbaat S.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-23 - 15:44:43 send message to chrislaevers

Hallo Amandava,

Dat nestkastje is ongeveer tussen de 20 en de 25 cm lang (ik schat op fotografisch geheugen).
Iemand heeft ze ooit eens voor mij meegebracht uit de provincie West-Vlaanderen (B) want ik vind ze hier in mijn regio niet (Brabant - B).
Zelfs mijn zebra's zijn er tuk op.

Vandaag nog een kapot en leeg gegeten kwartelei gevonden.

Ofwel is het dus de kwartelhaan ofwel de blauwbuikgranaatastrildes.
Er liggen daar nu twee nesten vol met eieren dus in feite kan het geen kwaad omdat er toch geen broed is. Er zijn er genoeg.
Ik ga dat nu gewoon af wachten en kijken hoe dat gaat evolueren.
In die volière is de broed van de blauwbuikgranaatastrildes wel prioriteit en als deze vogels zo aan proteïne komen, dan is dat op een natuurlijke manier omdat ze er zelf moeite voor moeten doen.
Als de kwartels in alle ernst gaan broeden, zal de haan die astrildes wel op afstand houden.
Ik ga zeker levend voer aanbieden tegen dat hun eieren eventueel uitkomen, zowel de kwartels als de astrildes. Dat is mijn rudimentair plan.

Christine.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 259 bezoekers op de site, waarvan 9 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede