Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kippen in volliere Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kippen in volliere
liz
Website Member
Posts :86

Website Member
2009-04-08 - 20:37:23 send message to liz

ik wil kippen bij in de volliere doen.
gaat dit goed bij valken en rosella en penanten???
laat de kippen wel vleugels wieken en ze zijn puur voor het zaad ruimen op de grond.
wie heeft er ervaring mee.


marco20
Website Member
Posts :259

Website Member
2009-04-08 - 20:46:28 send message to marco20

kippen brengen bloedluis over dus als ik jou was zou ik het nie doen . gr marco .


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-04-08 - 21:03:07 send message to ParkietenPeter

Bij de genoemde soorten heb ik zonder nadeel kippen gehad.

Ik kan geluk gehad hebben, maar bij mij ging het goed.

De voliere was dan wel zo'n 4x8 meter.

Peter


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-04-09 - 00:20:28 send message to Ton Koek

Vleugels wieken? Dat is verboden bij kippen en bovendien onnodige dierenkwelling.


edou
Website Member
Posts :159

Website Member
2009-04-09 - 06:49:18 send message to edou

vleugels kort wieken is niet verboden, en ook geen kwelling,

als je kippen wil houden puur voor het opruimen van het zaad, zou ik het niet doen,

een kip kan amper leven van wat geknoeid parkieten zaad, en zal er zo en zo kippenvoer bij moeten hebben


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2009-04-09 - 07:49:59 send message to zourky



hier is het wel een engelse haan dus een kleine
hij roept zelfs op de vogels als hij een meelworm vind,met grote kippen zou ik voorzichtig zijn als kleinere vogels te dicht komen een kip eet ook alles,ik heb ooit een kip een muis zien pakken en binnen werkte zoals een uil
groetjes Richard


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-04-09 - 08:17:54 send message to ParkietenPeter

Verwarring omat niet duidelijk was of er kortwieken of Leewieken bedoeld werd natuurlijk.
Leewieken is het amputeren van de vleugelkootjes en inderdaad verboden. (met een nekele uitzondering)

Legkippen kunnen inderdaad kwetsbare vogels (jongen) opeten als ze op de grond komen. (zelfs grotere vogels. Hier hebben ze al eens een duif de rug open gepikt)

Met sierkippen, zoals chabo's couchins of holl.krielen (formaat/karakter) hoeft het geen probleem te zijn. Wyandotten staan om hun zachte karakter bekend.



digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2009-04-09 - 10:09:20 send message to digipeet58

gewoon niet doen.
waarom geen kwartels?
leuke grondvogels, ruimen gevallen zaadjes op.
wel dagelijks kwartelvoer geven.
minder ziekte-doorgevers als kippen.
zullen niet zo snel kleine vogeltjes opeten.


liz
Website Member
Posts :86

Website Member
2009-04-09 - 20:52:10 send message to liz

ik wil 2 kleine kippetjes houden en niet meer.


ronbrum
Website Member
Posts :152

Website Member
2009-04-09 - 23:08:51 send message to ronbrum

hollandse krieltjes zijn ook nog wel zacht aardig. Of kijken naar japanse kwartels? Zowat hetzelfde formaat!


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-04-10 - 00:41:03 send message to dooren

Het probleem is niet dat je 2 of wat kippen wilt houden in je voliere.

Het probleem schuilt in het feit dat kippen zeer goed bestand zijn tegen allerlei bacteriën zoals coli en salmonella.

Gezien dat voliere vogels er minder goed tegen kunnen als je kippen zal er veel en prefentief gekuurd moeten worden. Dit hangt natuurlijk ook weer af van welke soort voliere vogels je houdt.

Al met al vindt ik dit het risico niet waard. Vroeg of laat bestaat toch de kans op stukken.

Ongeacht of dit advies in jouw beleving past zul je toch zelf moeten beslissen.
Gert


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2009-04-10 - 07:53:54 send message to zourky

IK zou het ook liever houden bij kwartels,ge ziet hier nu wel één haan bij mijn vogels en dat gaat goed,de volière is groot 20X10 maar toch zou ik er geen kip durven bij zetten of een grote haan,nu voor het ogenblik zit hij terug bij de kippen,hij had het altijd aan de stok met een kip er achter lopen en pikken,er is deze winter een kip gestorven is het nu die zelfde dat weet ik niet
groetjes Richard


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-04-12 - 18:54:24 send message to Max.Weijers

Hallo

Heel veel mensen zeggen dat het niks is om kippen bij ander volière vogels te houden van wegen ziekte. Hier ben ik het eigenlijk niet me eens, want mijn opa heeft al 65 jaar vogels (gespecializeerd op parkieten) en ook altijd wel wat kippen gehad (de echte wilde gallus soorten maar ook wel zijdehoenders) en nooit last van die kippen gehad. We hebben natuurlijk wel eens een ziekte gehad, maar dat heeft elke vogelliefhebber.

Ik wel er wel nog aan toevoegen dat het wel beter is om de vogels per soort te houden in een volière.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-04-13 - 09:20:01 send message to ParkietenPeter

Max, fijn dat je bijvalt. Maar waarom zou je elk soort beter apart houden als opa's ervaring toont dat het wel goed kan gaan?

Overigens heb ik zelf enkel en alleen maar problemen gehad toen ik kippen bij duiven had zitten.

Ook zonder kippen heb ik last gehad van bloedluis. In de periode dat ik kippen had ín de voliere bij de vogels had ik echt niet noemenswaardig last van ziekten of uitval. (Mijn collega overigens ook niet.)

Het is zondermeer waar dat kippen meer weerstand hebben dan de kleinere vogeltjes. Maar dan natuurlijk enkel voor de parasieten e.d. waar beiden vatbaar voor zijn.

Overigens is dacht ik toch dat bloedluis overwegend voorkomt waar de hygiene te wensen over laat.

Zo zul je toch blijkbaar je eigen beslissing moetne nemen. Want ook in dit geval, net zoals met praktisch alles wat onze hobby betreft, het kan goed gaan of niet.

wink ;) Peter


ikhouvankaas
Website Member
Posts :1

Website Member
2024-03-13 - 10:54:21 send message to ikhouvankaas

ik weet hier echt niks over, en ik moet er een spreekbeurt over doen. iemand tips?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 254 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede