Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Geslachtsbepaling door borstveren te plukken - wevers Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Geslachtsbepaling door borstveren te plukken - wevers
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-03-03 - 17:44:11 send message to chrislaevers

Ik heb een groot gat in mijn prille kennis van vogels ontdekt :

1° welke soorten jonge vogels komen gewoontegetrouw in aanmerking voor deze techniek?

2° in hoeveel weken ongeveer groeien die borstveren terug aan die dan de uiteindelijke kleur geven aan de vogel waardoor er geslachtsbepaling kan gedaan worden?

3° komen alleen de borstveren in aanmerking of ook andere veren? Staartveren en bij welke soorten?

4° ivm met wevers. De mannen hebben een bruidskleed en een winterkleed. Ik vraag me af of je bruidskleedveren (rood of geel...) gaat krijgen na het plukken van een man die in winterkleed zit.

Ik neem aan dat borstveren geplukt worden bij vogelsoorten die als ze uitvliegen nog niet op kleur zijn.

Als wevers uitvliegen hebben ze de kleuren van de pop grosso modo. De jonge poppen blijven deze uitvliegkleur behouden en de mannen krijgen als de tijd er rijp voor is een bruidskleur.
Ik had in 07 3 jongen vlammenwever (craspodeptera, kleinste soort). Twee jongen van één nest en één jong van het daaropvolgend nest dus een dikke drie weken later (zelfde ouders).
In O8 krijgt het laatste, enigste jong van de tweede nest zijn volledige bruidskleur nog voor hij een jaar oud is.
Een jong van de vorige nest (ik wist aan het gedrag al dat het een man was) heeft pas laat in de herfst een bruidskleed gekregen dat niet volledig was. Kan te maken hebben met het feit dat hij samen met de vader zat en dat de hïerarchie hem hormonaal vertraagd heeft. Alhoewel dat niet strookt met dat laatste jong want toen zat die er ook bij en het is omdat hij zo snel bruidskleed kreeg dat ik hem ook apart gezet heb. Hij heeft zelfs in 08 nesten gebouwd en er was zelfs een jong in de nest.

Wat mij intrigeert is :

Als je mannenwevers in winterkleed plukt, gaan de nieuwe veren dan bruidskleed zijn of niet? Dat kan gaan van zwart, rood, geel...

Ik weet het niet en probeer het uit te zoeken.

Op 18 december vorig jaar vang ik een oranjeweverman weg uit de volière omdat hij op twee dagen tijd geplukt werd door mijn vlammenweverman. Zijn kop was kaal en hier en daar waren er dus veren weg (Ik was gelukkig op tijd).
Heel die tijd heeft hij binnen gezeten en hij heeft alle veren terug. Maar geen bruidskleed.
De veren op zijn kop waren bruin.
Alleen de laatste drie weken (februari dus) heeft hij wat rood op één vleugel gekregen en wat meer rood op de staart. Maar niks rood of zwart op de kop die volledig geplukt was.

In hoeverre is het dus betrouwbaar om een wever in winterkleed rond deze tijd van het jaar te plukken? Iemand beweert dat de pluimen die terug komen dan kunnen wijzen op een man.

Eigenlijk zou ik dat moeten uit proberen met mijn twee jonge zwartkopwevers, maar sinds ik een dode kip geplukt heb en er een stuk vel mee is afgescheurd, huiver ik een beetje om het te doen. Misschien is het zinloos om dat te doen.

Dank bij voorbaat voor alle informatie : bv bij welke vogels wordt het wel courant gedaan en hoe zit dat met dat winter en bruidskleed van wevers?

Christine.





Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-03-03 - 18:16:17 send message to Niltava

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :) als je toch plukt waarom dan niet DNA analyse, dan weet je het zeker.happy :)
Denk inderdaad dat het niet altijd zeker is welk kleed terugkomt op de borst. Is volgens mij een hormonaal geval


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-03-04 - 18:27:52 send message to chrislaevers

Bedankt Niltava,

maar misschien moet ik mijn vragen gerichter stellen :

Laten we effe DNA-analyse niet in overweging nemen.

Het enige voorbeeld dat ik ken is bij catharina's. De middelste staartveren worden uitgetrokken, om te kijken welke kleur de nieuwe veren zijn en als die minstens 2cm zwart zijn, is de vogel in kwestie een man. Ik ken geen andere voorbeelden.
Corrigeer me als ik het niet juist heb.

Kent iemand een vogelsoort waarbij de borstveren geplukt worden om dan te kijken bij de nieuw aangegroeide veren of het een man of een pop is?

Ik weet daar zo goed als niks over.

Christine.


Glansspreeuw
Website Member
Posts :199

Website Member
2009-03-04 - 18:39:15 send message to Glansspreeuw

Bij barmsijzen wordt het wel eens gedaan. Maar dan moet je wel na het trekken van de borstveren kleurstof geven zodat de mannen rode borstveren terugkrijgen.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2009-03-04 - 22:11:10 send message to Rik

Bij jonge taranta's plukt men wel een veertjes van de kop. Als er rode voor terugkomen is het een man.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-03-04 - 22:26:00 send message to Karel

Bij halsbandparkieten worden in het 2e jaar wel veertjes uit de nek getrokken. De veren die teruggroeien zijn dan 3e jaars veren, zodat je kunt zien of het een man is (bandje) of een pop (geen bandje).


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-03-04 - 22:57:01 send message to Niltava

De 2 vorige berichten gaan over veren die met een jaar te maken, bedoel leeftijd. Geen seizoensgebonden verenkleed. Dat is volgens mij bij wevers dus niet zo. Ik denk dat het wat anders is dus. Maar misschien zit ik verkeerd.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-03-04 - 23:45:20 send message to Karel

Ik denk dat je goed zit Erwin, met je eerdere opmerking (hormonale reden). Anderzijds: is het op kleur komen na een x-aantal jaren niet eveneens een hormonale kwestie?

Er is vast wel onderzoek over gepubliceerd. Wellicht de sites van London zoo of Detroit zoo eens doorspitten?


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2009-03-04 - 23:53:32 send message to Daniel

Hans, Erwin


ik denk dat jullie gelijk hebben. En Christine ik zal van de week proef of de som voor je nemen door wat veertjes te plukken bij mijn foudia man. Hij is bijna volledig in rustkleed nu.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-03-05 - 06:19:00 send message to Niltava

@ hans
quote
k denk dat je goed zit Erwin, met je eerdere opmerking (hormonale reden). Anderzijds: is het op kleur komen na een x-aantal jaren niet eveneens een hormonale kwestie?

Wel hormonaal maar niet cyclisch zoals bij de wever.
(denk niet dat er een verjongingskuur is voor oudere kromsnavels wink :))
@ daniel, ik weet niet of je daar wat wijzer uit wordt, tenminste voor de 100%. Er zijn immers vele wevers (individuen)die langere tijd in bruidkleed blijven


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-03-05 - 14:26:56 send message to Karel

quote
denk niet dat er een verjongingskuur is voor oudere kromsnavels


Ruim denken Erwin. Volgens enkelen hier in huis, ben ik ook aan een tweede jeugd begonnenrazz :p.

(Ik had trouwens kunnen voorspellen dat ik bij jou met een algemene opmerking als "hormonale kwestie" niet weg zou komen laugh :D Toch een vijfeneenhalf, meester?)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-03-05 - 18:44:26 send message to Niltava

6 voor de moeitehappy :)
Hmm, tweede jeugd ?met een bruidskleed en tweede leg ????happy :)(om de parallel maar even door te trekken met de vogels)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-03-05 - 18:51:18 send message to Karel

Nog een nestje? Euhh....neuh.happy :)


Christine, wellicht heb je zin om eens wat artikelen door te spitten van het Max Planck instituut. Je kunt hun documenten vinden op: http://www.orn.mpg.de/documents/

Het is ook mogelijk contact met ze op te nemen (Duits of Engels) via de homepage en daar je vraag stellen:

http://www.orn.mpg.de/aktuelles.html


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-03-05 - 21:25:47 send message to chrislaevers

Iedereen heel hartelijk bedankt!

Ik begin te zien welke denkpiste ik moet volgen.

Daniel, bij wijze van experiment zou je die veren kunnen trekken. Als rui veren terug komen dan zou dat er op kunnen wijzen dat het totaal geen zin heeft om het geslacht van een wever vogel op die manier te bepalen. Het zou natuurlijk een pop kunen zijn, maar even goed een man. Pas als de man bruidsveren in de plaats van de getrokken winterpluimen toont, dan pas zou er een bewijs zijn.

Maar, dan nog is het tijdstip een belangrijke factor.
Wat als de man net aan zijn bruidskleed begon, wat als de man net van zijn bruidskleed af is?
Bij een aangekochte vogel in winterkleed kan je dat niet altijd weten en het zou een invloed kunnen hebben op de kleur van de terug komende pluimen.


De DNA-analyse van Niltava heeft me ook tot nadenken gezet. Misschien biedt zelfs deze geen uitkomst.

Ik heb naar een vogelarts in Nijlen gebeld en aan zijn assistente het probleem voorgelegd : of winterkleed en bruidskleed bij wevervogels mogelijkerwijze een verkeerde uitkomst kunnen geven qua DNA-geslachtsbepaling.
Morgen moet ik terugbellen voor antwoord.
Als ik 5 vogels laat checken, weet ik meer.

- 1 man, zit apart in winterkleed

- 1 ? aangekocht, zit apart en gekleurringd

- 3 (pop en twee jongen). Als ik ze kleurring en dan DNA analyse laat ondergaan, dan weet ik dat van die drie er minstens één een pop moet zijn.
Ik moet deze nog kleurringen.

Ik kan bij wijze van (duur) experiment alle vijf laten testen en dan wachten en zien of het klopt.
De man moet de man zijn, en bij de 4 anderen moet er minstens een pop zijn want zij heeft gekweekt.

Karel, ik ga zeker proberen mijn licht op te steken bij het Max Planck Intituut. Mettertijd kan ik een dossiertje samen stellen van al mijn bevindingen. 't Zal wel altijd lekenwerk blijven.
't Kan nooit kwaad om eens uit te zoeken wat zij wel en wat ze niet weten tov deze vraagstelling.

Ik blijf er dus mee bezig.

Christine.



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-03-05 - 21:37:22 send message to Niltava

quote
De DNA-analyse van Niltava heeft me ook tot nadenken gezet. Misschien biedt zelfs deze geen uitkomst.

Ik heb naar een vogelarts in Nijlen gebeld en aan zijn assistente het probleem voorgelegd : of winterkleed en bruidskleed bij wevervogels mogelijkerwijze een verkeerde uitkomst kunnen geven qua DNA-geslachtsbepaling.
Morgen moet ik terugbellen voor antwoord.
Als ik 5 vogels laat checken, weet ik mee


Hmm, zou daar geen vogels laten sexen.
Het DNA veranderd natuurlijk niet!!!!!!!!!!!!
Een man in rustkleed is genetisch een man net zo goed als een man in bruidskleed.
Zou anders wel een oplossing zijn voor het poppentekort happy :)


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2009-03-05 - 21:54:52 send message to Daniel

mmmmh ik geloof dat er 10 jaar geleden een handelaar me probeerde wijs te maken dat wevers van geslacht konden veranderen. Ondanks dat we jong en naief waren hebben we hem toen hard uitgelachen happy :)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 199 bezoekers op de site, waarvan 9 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede