Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > kleine geelkuif kaketoe Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



lapland
Website Member
Posts :224

Website Member
2009-01-29 - 18:35:39 send message to lapland

Heb je mischien gelijk in Rene dat paar van mij heeft zelfs een keer op een schow gezeten met de jongen er bij zo gek was ik toen nog kreeg een oorkonde maar de oranje kuif kilden elkaar Wat Rob zegt hoefde ik niet met mijn witkuif te proberen 3 paar in de broed tijd liet ik niemand bij hun zodra ze maar een ander persoon in de gaten hadden beten ze direkt de kuikens dood maar in rust en een grote volliere ging het prima terwijl mijn molukken daar kon ik de kuikens zo uit het blok halen geen probleem zo zie je maar dat geen paar gelijk is
gr wybe


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-01-29 - 19:17:53 send message to Picolet

Dan zijn er heel wat verwante kleine geelkuiven??

Ruud


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2009-01-29 - 20:45:53 send message to dun grijzeroodstaart

tja ,

de ruimte heb ik niet , althans niet om zo,n mooie kooi te maken met nachthok en buitenren , zoals ik al aangaf binnen max 2x1x1,40 en buiten 2x2x2 , maar dit is echt max , en ik vind het toch een beetje riskant met deze birds ivm agressie ...

maar de goffini en ducorps , zijn deze bijna gelijk kwa karakter ?



molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2009-01-29 - 22:45:23 send message to molineti

Beide soorten zijn vergelijkbaar,
Ducorps is gemiddeld wat minder luidruchtig,goffins waren bij mij bijzonder luidruchting.

Maar er zijn natuurlijk wel veel andere prachtige soorten die men in dit formaat kooien kunt houden.)en vaak ook minder luidruchtig zijn.

Zoals roodbuikpapagaai,ruppels,meiers,bonteboer,bruinkop,thimney,grijze roodstaart,witbuik,groenbroek,zwartkopcaique etc,etc

En dan hebben we het nog maar niet over rechtsnavelige vogelshappy :)

Dus keuze ten over,en allemaal prachtige vogelswink ;)

Succes met de keuze
groeten Rene


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2009-01-30 - 05:34:09 send message to bert1974

naar wat mij verteld is is alleen de rose kaketoe man niet zo agresief.
maar ook voor die soort is je verblijf eingelijk te klein.

maar zoalsal gezegt er zijn nog zoveel soorten vogels meer waar je uit kunt kiezen er is altijd wel een soort die er perfekt in past.

veel succes
groet bert


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2009-01-30 - 09:19:04 send message to dun grijzeroodstaart

hahaha dat word de vogel encyclopedie erbij pakken ,

nou ik ben blij dat ik hier wat info heb verkregen over de geelkuif , er zullen vast wel liefhebbers zijn die ze in dezelfde situati huisvesten net als mij maar ja die zullen mischien wel makkelijkere vogels hebben , ik durf het risico en de stress die het met zich meebrengt niet te nemen !

zal inderdaad overgaan op een andere keuze , grijze roodstaarten heb ik al en een andere soort erbij en andere kleur is ook wel leuk en mooi !

suggesties zijn altijd welkom , mijn oog is toch ook wel gevallen op de kaapse , maar goed daar zit ook een behoorlijk prijskaartje aan ..

bedankt in iedergeval voor de info en ervaringen .

gr
Tim


wings
Oud Lid
Posts :207

Oud Lid
2009-02-05 - 20:12:36 send message to wings

Hallo Tim ,
Ik zouw het wel weten, wat denk je van een mooi koppel edel papegaaien?
gr Jan.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2009-02-05 - 20:25:08 send message to mijnkaketoes.nl

staat een koppel kaapsen 2008 op de duitse site (mag hier geen link geven geloof ik) voor 1700 euro, stuk goedkoper dan de geelkuiven he

henk


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-02-05 - 20:59:45 send message to Picolet

Ik zou liever een soort zoeken waar een brede basis binnen het genenpakket aanwezig is.

Hoeveel Kaapsen kweken er, en zijn ze onverwant samen te stellen. En zo ja de nakweek hiervan ook?

Vaak inteelt op inteelt en verzwakking van de soort en dan is het over en de soort verdwenen op een enkeling na waar niet meer te kweken is door latentie.

Kijk maar eens naar de kweker die 50 kleine geelkuiven kwwekt uit een paar, theoretisch dus eigenlijk 50 verwante koppels. Hoeveel koppels zullen er zijn in Europa??

Ik zoek alleen nog vogels met een brede basis, ik kweekte destijds met bleu rumped's. Mijn nakweek moest ik onverwant maken met import, de kwekers van nu kweken vaak alleen met enkele paren en jaar op jaar komen er dus vogels bij van de zelfde bloedlijn. Kweekt de nakweek uit deze bloedlijnen dan wederom weliswaar meer vogels maar geen bloedverversing en moet men via inteelt gaan kweken.
Op langere termijn loopt het spoor doodt en een boel ellende voor de inteeltvogels en de koper die iets zeldzaams heeft maar er niets meer mee kan doen.

Ruud


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2009-02-05 - 21:00:26 send message to dun grijzeroodstaart

hoi ,

ja inderdaad heb ik hier op va ook zien staan , man heb ik gemailt , vogels waren niet geringd , waren wel eigen kweek zei hij en broedrijp .

maar waren allemaal al besproken , en tja niet geringd en broedrijpe vogels , mischien via een omweg import ,...


en de edels , tja ik denk dat ik dan kan gaan verhuizen kwa geluid ?sad :(laugh :D

gr


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2009-02-05 - 22:26:09 send message to kaapsen

Ja Ruud er zijn inmiddels kaapse kwekers en er kunnen ook inmiddels koppels onv worden samengesteld.
Je kweekte oa met de bleu rumped vertelde je en haalde import voor bloedverversing,wanneer kweekte jij met de Rumped,want Ik weet dat bv Jose Appels er ook mee kweekt(e),ik bedoel dus ivm onv maken,of was dat een andere periode?

Gr Kees


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2009-02-05 - 22:34:51 send message to dun grijzeroodstaart

inderdaad ,

ik weet nu wel wat kwekers , maar die personen hebben de jongen allemaal bij 1 dezelfde persoon vandaan en dus als je jongen krijgt word het moeilijk om dan weer jonge onverwante koppels van te maken .

blijft een lastige keuze , en zijn zoveel mooie soorten ..


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2009-02-05 - 22:47:36 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

idd zoveel mooie soortenhappy :)

goed rondkijken,veel informeren dan komt het vanzelf goed.

succes

groeten rene


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2009-02-06 - 08:01:47 send message to rajar

Van mijn 50 jongen zijn er 46 naar het Midden oosten gegaan. Dus de verwantschap vanaf mijn koppel valt wel mee.


mvg Rob


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-02-06 - 18:07:58 send message to Picolet

Hoeveel paren Kaapsen kweken erdan, en zijn alle vogels onverwant of al gekoppelde nakweek die al verwant zijn aan de ouders in de zijlijnen??

Hoeveel paar onverwante vogels zijn er nodig om een soort in goede kwaliteit te behouden.

Onverwantschap op basis van verschillende kwekers is geen garantie op onverwante vogels. Een kweker die met 2 onverwante paren kweekt en jaarlijks 8 jongen kweekt vermeerderd het bestand met 4 nieuwe onverwante paren naar nieuwe kwekers. De kopers die met deze nakweek 4 paren kweken en per paar ook 4 jongen kweken sturen in een jaar dus in totaal 24 verwante vogels met verschillende ringnummers de markt in.

Dus mijn vraag is dan ook, is zeldzaam wel interessant op langere termijn en is het verantwoord te kweken met beperkte bloedlijnen voor de koper van inteelt vogels en de kwaliteit en gezondheid van de betrefende vogelsoort.

De Bleu rumped's kweekte ik al in natuurbroed voor Appels, ook bij deze soort kweken maar enkele paren. Kweken ze eenmaal dan trek je verschillende en vaak redelijk grote nesten. Ook hierweer lijnen die verwant zijn door enkele productieven ouders.
De kwekers van dergelijke vogels roepen het hards dat er genoeg kweeklijnen zijn, maar de herkomst van de jongen staat nergens geregistreerd via een stamboom met voorouders en ringnummers of chipgegevens.

Inteelt wordt naar mijn mening in de toekomst bij de nu zeldzame en te dure vogelsoorten een probleem. Een voorbeeld is de Japanse golden cherry een roseicollis mutant, door inteelt zijn de vrouwtjes niet meer vruchtbaar, dus waardeloos.

Goede kwaliteit en gezondheid dient bovenaan te staan bij vogelkweek, experimenteren met inteelt om koste wat het kost een bepaalde vogelsoort te kweken past niet in deze hobby.
Bovendien belazer je naar de verkoper de boel door slecht of niet te kweken vogels levert wanneer je inteelt ver doorvoert.

Op welke vogelsoorten is dit nu van toepassing:

mallaka langstaart parkiet?
Bleu Rumped?
Scharlakenkop parkiet?
Bleke zwartkop Caique?
Diverse lori's

Blauwvleugel minla?
Bruinstaart minla?
Tangara's?

Wie weet er nog meer??

Ruud





Plaats een reactie



Er zijn in totaal 87 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede