Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kweek tips. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Kweek tips.
stijnow
Website Member
Posts :85

Website Member
2009-01-15 - 20:32:56 send message to stijnow

Hallo,

Ik heb momenteel al een aantal jaren vershillende vogels namelijk: zebravinken, grasparkieten, en roodruggen Ook heb ik nog onder in de voliere's Californische kuifkwartels en europese kwartels. (in het verleden ook valkparkieten)

Vorig jaar goed gebroed met toch aardig wat jongen maar het kan volgens mij beter....

Een aantal vragen waaronder:

Wanneer kan ik beginnen met het verstrekken van eivoer? (of moet dit echt alleen in de kweekperiode?)

Wanneer kan ik beginnen met het ophangen van de nestkasten? Ze zitten buiten in de voliere. (elke soort gescheiden uiteraard)

En vorig jaar heb ik best wat dode vogels gehad, door diarree. Ik heb mijn vogels nooit ontwormd, hoe gaat dit eigenlijk in zijn werk? (voor de vogels en kwartels dan uiteraard ook gelijk)


Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mvg,

stijn


112marc112
Website Member
Posts :378

Website Member
2009-01-16 - 13:32:44 send message to 112marc112

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik zou als ik jou was ze ander voer geven als ze diarree hebben..


Dyzer
Website Member
Posts :31

Website Member
2009-01-16 - 14:26:45 send message to Dyzer

is uwe ondergrond van de voliere misschien heel vochtig?

dus ofwel beetje modder ofwel nat gras? Da kan ook bijdragen.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2009-01-16 - 19:55:51 send message to P.Rooth

Diaree kan ook door een worminfectie veroorzaakt

Kijk voor een goed wormmiddel op de arena anders bij een dierenarts , gebruik zelf panacur en meng dit door het eivoer

Eivoer krijgen al mijn vogels dagelijks het hele jaar ze regelen zelf wel hoeveel ze er van willen eten .

Paul


marie rose
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-01-17 - 07:28:07 send message to marie rose

ik geef ook panacur, maar wist niet dat je het ook door het eivoer kon doen, hier word het recht streeks 2x per jaar in de bek gedaan.
hoeveel panacur doe je dan in het eivoer


stijnow
Website Member
Posts :85

Website Member
2009-01-17 - 07:41:55 send message to stijnow

De ondergrond is niet nat, volieres zijn overdekt en er licht schelpenzand op de bodem. Kan iemand me meer vetellen? Ook over het ontwormen?

Mvg,


stijnow
Website Member
Posts :85

Website Member
2009-01-17 - 07:41:55 send message to stijnow

De ondergrond is niet nat, volieres zijn overdekt en er licht schelpenzand op de bodem. Kan iemand me meer vetellen? Ook over het ontwormen?

Mvg,


marie rose
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-01-17 - 11:54:14 send message to marie rose

ik geef panacur 2xper jaar rechtstreeks in de bek.
dan ben je zekers dat ze het gehad hebben.ik geef 0,3ml 3dagen na elkaar


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-01-17 - 12:16:32 send message to chrislaevers

Ik zou het schelpenzand beperken tot een schaal zoals bv een grote onderschotel voor een bloempot. Chinese dwergkwartelkuikens kunnen problemen krijgen als ze teveel zand binnen krijgen. Kwartels zijn een beetje zoals kippen, ze zoeken in de grond naar van alles en nog wat. Een niet te natte maar ook niet te vochtige organische grond is ideaal.
In mijn grote, gemengde voličre wordt er heel het jaar door kanarieĘivoer en wildzangeivoer en diepvriespinky's gegeven. Deze worden elke dag ververst.
Ik zou ook kijken naar de combinatie vogels die je hebt : Californische kwartels en Europese zijn nog groter dan de Chinese (ik heb alleen de Chinese dwergkwartel). Zou het kunnen zijn dat deze vogels wegens hun grootte angst inboezemen bij bv de zebravinken en dat de roodruggen op hun beurt angst inboezemen bij de kwartels?
Ik heb geen roodruggen en geen kwartels van jouw soorten, 't is dus maar een voorzichtige suggestie om naar te kijken.
Bij mij zitten de zebravinken vaak op de grond en de diamantduifjes zonnesoezen naast de Chinese kwartels op de grond. Dus daar is geen angst. De kwartels zijn klein genoeg om niet als bedreigend over te komen.
Bekijk eens hoe jouw vogelssoorten op elkaar reageren en wat je daarbij opvalt.
Hopelijk krijg je nog vele reacties.

Christine.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-01-17 - 12:17:46 send message to chrislaevers

Sorry, ik lees dat je je soorten van elkaar gescheiden houdt. Negeer mijn vorig bericht dan maar.

Christine.


stijnow
Website Member
Posts :85

Website Member
2009-01-17 - 14:21:19 send message to stijnow

Aha oke, tsja toch bedankt! Maar de over de diarre het gaat dus om de jonge vogels. Dit wil dus zeggen dat deze in de lente/zomer rondvliegen en aan de diarre raken (enkele van de jongen en niet de ouders)

En wanneer kan ik mijn nestkasten weer ophangen?

Eind februari ofzo? of iets later?

Mvg,

stijn


Dyzer
Website Member
Posts :31

Website Member
2009-01-17 - 14:50:21 send message to Dyzer

als ge jonge vogels hebt, geeft ge dan groenvoer bij (vb salade of kiemzaad)? Als dit te nat is krijgen (jonge) vogels "de schijt". Dit komt omdat hun darmen niet dadelijk deze hoeveelheid groenvoer verteerd krijgen.

Ivm met de nestkastjes. Ik laat mijn voor de zebravinken het ganse jaar door in de voliere hangen. Dit biedt slaapmogelijkheid voor in de winternachten.


stijnow
Website Member
Posts :85

Website Member
2009-01-19 - 15:49:33 send message to stijnow

Aha oke, bedankt in de lente/zomer geef ik ze regelmatig onkruid (vogelmuur) Ik zal er op letten in welke maten en dit evt. aanpassen.

Andere tips blijven welkom....

Mvg,


Dyzer
Website Member
Posts :31

Website Member
2009-01-19 - 16:35:56 send message to Dyzer

ik geef ook wel vogelmuur maar ik zorg er wel voor dat als het blad te nat is dat het wa drooggedept is ofzo. dit reduceert het risico.

Vogelmuur is heel goed voor de vogels dus niet weglaten. Doch de drogere delen geven in plaats van de natte


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2009-01-19 - 19:27:32 send message to P.Rooth

Hallo marie-rose

Ik verstrek panacur door het eivoer en geef dan wat meer dan voorgeschreven .

Verstrek dan alleen eivoer dat moeten ze eerst opeten voor er iets anders verstrekt wordt , wordt geconstateerd dat 's avonds eivoer overgebleven is ( ik voer 'smorgens en controleer 's avonds) krijgen ze wel wat zaden maar de volgende dag weer panacur door eivoer .

Geef maandelijks een wormmiddel aan vogels die erg bevattelijk voor wormen zijn ( grondvogels en veel vogelsoorten die graag vand de bodem eten).

Heb nu de vloeibare vorm want ik kan slecht/niet aan de poedervorm komen want dat is veel gemakkelijker te mengen door het eivoer want dan wordt het niet zo'n kleffe toestand .

Scheelt enorm in de stress voor vogel en liefhebber .
Wil u echt 100% zeker zijn dat ze het wormmiddel binnenkrijgen is het gebruik van een kropnaald de enige manier een pipet vind ik persoonlijk een knoeiboel en als het tegenzit sterven de kleinere soorten in je handen .

Paul


stijnow
Website Member
Posts :85

Website Member
2009-01-25 - 15:47:37 send message to stijnow

Ik heb ze gister eventjes ontwormd. Rechtstreeks in de bek met een pipetje. (vloeibaar ontwormings middel) Ging voor de eerste keer toch redelijk goed. Maar de grasparkieten probeerden het weer uit te braken zal ik maar zeggen.

Kan iemand mij nog tips geven over het ontwormen met een vloeibaar middel....?

MVG



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 135 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede