Helaas nu zelf ondervonden waar we het net over hebben
Mijn overbuurmeisje werkt bij een dierenspeciaalzaak en daar hebben ze onder ander een grijze roodstaart. Het arme diertje heeft ergens zijn borst open gehaald waardoor hij een lelijke wond had precies op het middenrif. Natuurlijk zij gelijk ermee naar de dierenarts. Helaas voor haar geen "vogel" arts en die trekt zonder pardon de wond dicht met krammen. De echte liefhebbers weten dat bij deze soort de stollingsfactor van het bloed heel erg laag is waardoor het heel lang duurt eer een wond dicht dus met de nieuwe krammen is de wond alleen maar verergerd. Uiteindelijk wordt er besloten om er dus maar een hechting in te gooien.
Mijn buurmeisje heeft mij de vogel laten zien en ik heb nog een paar mooie foto's gemaakt van het diertje toen hij buiten lekker los op een mandje zat. In een schrikreactie beet hij me nog lekker door mijn onderlip (eigen schuld
)
Gisteren na haar werk kwam ze echter bij mij met de vogel omdat hij niet had gegeten en gedronken. Hij had overgegeven leek het en hij was niet meer zichzelf! Zat maar een beetje te dommelen en hij reageerde niet zoals het hoorde. Ik kon hem dan ook zonder problemen op mijn hand nemen en als hij uit balans raakte duurde het even voor hij zijn vleugels weer introk. Ik heb dus gelijk mijn vogelarts gebeld om te kijken of we met de vogel langs konden komen. Op basis van de gegevens die ik gaf was hij er vrijwel zeker van dat de vogel last zou hebben van de wond en misschien zelfs een wondinfectie zou kunnen hebben. Het was al laat op de avond dus met oog op de tijd en een mogelijkheid van een operatie hebben we een afspraak gemaakt voor vanmiddag!
Helaas heeft deze vogel het niet meer tot vandaag mogen halen. Hij is vannacht gestorven.
Als het goed is heeft mijn buurmeisje de vogel direct naar Utrecht gebracht voor een autopsie zodat ze 100% zeker zijn van de doodsoorzaak. Het vermoeden is een wondinfectie! (dus nog niet zeker!)
Het enige wat ik kon doen voor haar is haar een poster van A4 formaat geven van één van de door mij gemaakte foto's. Ik schrijf dit dus niet om een schuld te leggen bij iemand of om te klagen! Ik wil gewoon graag even mijn verhaal kwijt omdat het mij veel verdriet doet. Het past echter wel in de vraagstelling en de gegeven antwoorden. Als de eerste dierenarts namelijk had doorverwezen naar een "vogel"arts dan was de wond zeer waarschijnlijk beter verzorgd en had het verhaal misschien een andere wending gekregen!