Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > ik vind dit niet kunnen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5
volgende >>>


Auteur Onderwerp : ik vind dit niet kunnen
barraband
Website Member
Posts :306

Website Member
2009-01-02 - 17:51:56 send message to barraband

2-2 koppels overjarig kruising roodvleugel/barraband.
Prachtige zeldzame vogels.


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2009-01-02 - 18:54:37 send message to Ruben89

hallo,

misschien een ongelukje???
leuk voor een gezeldschapsvoliere en voor mensen die t alleen om de kleur gaat.
zullen wel mooie vogels zijn.

alleen die prijs....dan kocht ik wel een raszuiver koppel(1 van de 2 soorten)

mvg, ruben


Blauwe bergen
Website Member
Posts :240

Website Member
2009-01-02 - 19:03:33 send message to Blauwe bergen

Op MP staan er lories te koop ( rodelori x blauwe bergen ).
Kom op mensen,zorg toch dat de vogels raszuiver blijven


Neophemagek
Website Member
Posts :204

Website Member
2009-01-02 - 19:34:12 send message to Neophemagek

En dat noemen ze hobby.angry
bij vogels kan nooit een ongelukje zijn.
dan gooi je toch de eieren weg.


pennantrosella
Website Member
Posts :181

Website Member
2009-01-02 - 20:36:23 send message to pennantrosella

Die met die barrabanden kweekt hier al jaren mee en ook al die tijd al adverteren met deze vogels, snap niet waar je dan met bezig ben, als je seriueus kweek met zulke vogels doe je dit niet, heeft geen enkele meerwaarde.



danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2009-01-02 - 21:45:22 send message to danielkempenk

een ieder beleeft zijn hobby op zijn eigen manier en sommige zien er denk ik een uitdaging in.
ik heb er niet zoveel problemen mee zolang het maar niet op grote schaal gebeurt.
sommige kruisingen zijn ook echt wel mooi vind ik zelf.
dus ik begrijp het wel een beetje dat het gebeurt.

overigens houd ik zelf alles raszuiver zelfs de ondersoorten maar dat is een bewuste keuze van mijzelf.

gr.daniel


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2009-01-02 - 22:51:32 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Tja, het zuiver houden van soorten is in het licht van de importbeperkingen/verboden wellicht belangrijker dan ooit tevoren.
Bij een aantal soorten zien we inmiddels al dat ze niet of nauwelijks meer zuiver te verkrijgen zijn, maar ook de 'erfenis' vanuit een iets verder verleden heeft in zekere zin onuitwisbare sporen achter gelaten.

Het veelgehoord argument ter 'verdediging' van het houden van vogels in gevangenschap is dat 'de vogelhouders' graag roepen dat zij daarmee een bijdrage leveren aan de instandhouding van soorten.

Feit is dat veel soorten op enig moment onzuiver zijn gehouden in avicultuur.

Terugkomend op die bijdrage aan instandhouding van een soort of mogelijke uitzetting in het wild;

Slechts in enkele uitzonderlijke gevallen komen vogels uit avicultuur in aanmerking om in oorspronkelijk habitat te worden teruggeplaatst.

Een van de vele criteria waar dergelijke vogels aan dienen te voldoen is een soort zuiver DNA profiel.

Zodra blijkt dat een vogel uit een bepaald bestand niet zuiver blijkt, kan een geheel (potentieel belangrijk) bestand worden afgewezen!

Met in achtneming van toenemende maatschappelijke weerstand tegen onze hobby en de reeds bestaande bezwaren vanuit wetenschappelijke hoek ben ik van mening dat het bewust fokken van hybriden en het door elkaar halen van ondersoorten geen positieve bijdrage levert aan het imago van de vogelhouderij.

Mocht iemand dit echter overtuigend kunnen weerleggen dan houd ik me zeer aanbevolen.

Overigens kan hierbij mijns inziens wel onderscheid worden gemaakt tussen gedomesticeerde- en niet gedomesticeerde soorten.

T.a.v. soorten met een relatief trage voortplantingscyclus (Ara's ) en met in achtneming van de status van de natuurlijke populaties van dergelijke soorten lijkt het mij dat slechts soortzuivere nakweek is gewenst!


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-01-03 - 00:26:08 send message to dooren

Ik zie dit soort mensen niet als serieuze liefhebbers/kwekers die zich met kruizingen bezig houden, alleen hun portemonee is er mee gediend.

Kortom geld is de drijfveer achter kruizingen, verder niks.
Gert


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2009-01-03 - 11:24:10 send message to Tens

Heb er geen problemen mee zolang de rassen netjes worden bijgehouden in het paspoort zoals bij andere dieren. Zonder kruizingen zouden veel huisdieren immers nieteens bestaan. o.a. De gehele fretten familie, honden familie, (wilde honden =/= als de familie die wij houden, afgezien van de dieren die wij laten verwilderen, zij blaffen bijvoorbeeld niet, zelfde geldt voor katten), tamme ratten familie, (stamt af van de bruine-, ookwel dak-rat), bepaalde soorten hoefdieren en dan ook nog een hele rits dieren die wij hebben laten aanpassen aan een semi-wild leven omdat de soort anders niet kan overleven.

Deze dieren zouden zonder fokprogramma niet hebben kunnen bestaan.
Daarbij is de gezondheid van het huisdier er vaak mee gedient, zoals dat bij ratten en bepaalde soorten honden het geval is. Waar ik wel een probleem mee heb is wanneer het dier er hierdoor op levensvreugde of fysieke gezondheid op achteruit gaat, of waneer het voor ons nadelig uit kan pakken.
Gelukkig is er steeds meer bekend over het vaststellen van ras zuiverheid en het voorkomen van nadelige effecten van kruizingen en / of doorfokprogramma's. Eigenlijk is het voor dieren niet anders dan voor planten.

Ik zie het houden van gedomesticeerde dieren dan ook niet als iets dat wij doen om de wilde natuur een dienst bewijzen. Het wordt puur gedaan vanuit eigenbelang. De reuzepanda had zonder dit egoisme uitgestorven geweest toen deze van jager naar herbivor ging en voor te weinig nageslacht zorgte maar om nu te denken dat wij de soort een dienst bewezen is wel een tikkie arrogant. De wereld overleefd ons echt wel.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-01-03 - 17:02:38 send message to chrislaevers

Dit is een interessant onderwerp.

Een vraagje tussen door : als je nu bv voor de Chinese kwartel het houdt op wildkleur, ben je dan raszuiver bezig of niet?
Staat wildkleur van man en pop garant voor raszuiver ?
Daarbij komt natuurlijk nog een vraag :
Wat zijn de criteria eigenlijk voor raszuiver?
Ik doel daarbij op niet-gedomesticeerde dieren
Christine.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-01-03 - 18:06:27 send message to Niltava

quote
Een vraagje tussen door : als je nu bv voor de Chinese kwartel het houdt op wildkleur, ben je dan raszuiver bezig of niet?
Staat wildkleur van man en pop garant voor raszuiver ?
Daarbij komt natuurlijk nog een vraag :
Wat zijn de criteria eigenlijk voor raszuiver?


Lijkt mij vrij raszuiver. Bij mijn weten is er/kan er niet gekruist worden met andere kwartelRASSEN Er zijn geen rassen bij de chin. kwartels toch!!

Terug naar het topic.
Ik deel de mening van de meesten hier. Meestal moet je oppassen dit te zeggen want er wordt meteen geschermd met dat iedereen het zelf mag weten het zijn immers "hun" dieren.
Helaas een algemeen idee. Ik hoop op betere tijden misschien is er een kentering door oa. de importstop?


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2009-01-03 - 18:12:26 send message to goulds

zebravink x zebravink is raszuiver zebravink x jap meeuw is niet raszuiver.

in jouw straatje (chris.)oranjewever x oranjewever is raszuiver,oranjewever x textorwever is niet raszuiver

Kleur heeft er niets mee te maken.

Al zijn er wel vogels dmv kruising aan bepaalde kleuren gekomen,mooi voorbeeld is de Rode Kanarie.

Kruisingen blijft erg gevoelig onderwerp, maar valt me van sommige hier erg tegen dat ze met etiketten strooien,omdat een ander anders dan hun met de hobby omgaat.Er zijn zelfs personen die vinden als je enkel raszuiver kweekt je een serieuze kweker bent ,sorry mag ik ff hard laugh :Dlaugh :Dlaugh :D
zo iemand kan ik al niet meer serieus vinden.
Maar goed ieder zijn denkwijze.

Maar uit pure nieuwsgierigheid wanneer ben je een serieuze kweker???


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-01-03 - 19:32:38 send message to dooren

Ik zal hem maar inkoppen happy :)

Serieuze kweker heeft geen kruizing nodig om zijn hobby interessant te vinden.

Die heeft al genoeg zorgen om een gezonde lijn op te zetten, om de soort de soort te laten zijn.

De rest die nieuwe soorten wil toveren en een janboelje er van wil maken kan ik helaas niet tegenhouden razz :p

Maar goed ieder zijn deel.
Gert


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-01-03 - 20:08:22 send message to chrislaevers

Dus je hebt kruising roodband X barraband (beginbericht).
Dat wil dus zeggen dat de jongen er van steriel zijn omdat het twee verschillende rassen of soorten zijn?
Dus 'kruisingen' is idem aan hybridenkweek?
Zoals kanarie met padda en zo? En steriel.

Laatst heb ik met mijn plaatselijke vogelvereniging meegeholpen om de kooien te plaatsen voor de TT. Natuurlijk keek ik naar de vogels en hoe ze benoemd waren. Tamelijk veel kruisingen waren er.
Nadien vroeg ik dan aan iemand wat ze er dan mee deden na de TT. Volgens die persoon ging die vogel nog enkele jaren mee naar TT.
Thuisgekomen was ik aan het denken wat er dan met die vogel zou gebeuren als die weinig punten haalt.
Zomaar een bedenking.
Wat gebeurt er eigenlijk met die hybridenvogels als ze op TT geen punten halen, steriel zijnde? Ik vraag het me maar af.

Christine.






P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2009-01-03 - 20:47:41 send message to P.Rooth

Hallo allemaal en Christini in het bijzonder .

Ook ik vraag mezelf af wat gebeurd er met dergelijke vogels .
Het zal de bedoeling van dergelijke get..... zijn om ze te verkopen maar welke liefhebber is geinteresseerd in misbaksels want zo noem ik dergelijke bastaarden het kunnen nooit liefhebbers zijn die raszuivere vogels willen hebben en er mee willen kweken echter gebeurd het ook met meer verwante soorten waarvan de jongen wel kweekbaar zijn denk maar eens aan kruisingen van Halsband en Grote Alexander om kleuren in te kweken brengt grof geld op als er weer iemand erin stinkt dat hij/zij denkt raszuivere Alexanders in duurdere kleuren gekocht te hebben .

Mijn mening is gelijk eerdere reacties gooi indien dit perongeluk gebeurd de eieren weg voorkom je dierenleed .

Paul


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-01-03 - 22:06:21 send message to Karel

quote
Maar uit pure nieuwsgierigheid wanneer ben je een serieuze kweker???


Een serieus kweker doet er moeite voor, om het in de avicultuur aanwezige kweekmateriaal ook voor toekomstige kwekers en liefhebbers te behouden en zuiver te houden, zodat ook zij kunnen genieten van alle (onder)soorten die wij nu hebben.

Een behoorlijke verantwoordelijkheid dus, dat vogels kweken!



Pagina : 1 2 3 4 5
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 166 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede