Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Collie kleur info gevraagd Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Collie kleur info gevraagd
Amy_Vogels
Website Member
Posts :14

Website Member
2009-01-01 - 17:16:54 send message to Amy_Vogels

Gisteren heb ik een collie gekregen van iemand die er niet meer voor kon zorgen. Het diertje is handtam en heeft vind ik een vrij aparte kleur. Ik zou hier graag wat meer info over willen hebben daarom wil via deze weg informeren naar de kleur.

[URL=http://img255.imageshack.us/my.php?image=cimg1520xy0.jpg][/URL]

[URL=http://img184.imageshack.us/my.php?image=cimg1521ym6.jpg][/URL]


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2009-01-01 - 18:49:32 send message to Ramon

Pastelgezoomd aqua. De naam van deze kleurslag die vroeger veel door de kwekers werd gebruikt is Zilver cherry, dit omdat deze kleurslag in de groenserie Golden cherry werd genoemd. Deze mutant werd als eerste gekweekt in de U.S.A. In de oude standaardeisen van de N.B.v.V. werd deze Zeegroenpastelgezoomd genoemd.

Vr.gr. Ben


chemist010
Website Member
Posts :74

Website Member
2009-01-01 - 18:52:46 send message to chemist010

Een gedeelte van de puzzel :zeegroen
Misschien cinnamon maar ik kan mij herinneren dat er een kleur was als amerikaans geel (niet zeker van de correcte naam)die er zo uitzag.
Dit is wel van 15 jaar terug dus het kan zijn dat de naam veranderd is.
Arthur


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2009-01-02 - 11:28:44 send message to Ramon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Chemist 010.
Wat jij schrijft geeft alleen maar verwarring voor de vraagsteller, dit omdat jouw antwoord niet correct is.
De mutant die jij bedoeld is de cinnamon groen en de cinnamon aqua. Kwamen i.d.d. wel uit Amerika. De grote verschillen van beide mutanten zijn; bij de overgotengezoomd zijn de vleugelpennen grijs, bij de cinnamons licht bruin (kaneelkleurig) en de cinnamons hebben een egaalkleurig vleugeldek en bij de overgotengezoomd zoals de naam al zegt, zitten hier om al de vleugeldekveren grijze zoompjes.
Met de vogel op de foto en de cinnamon kweekte ik al zo'n 30 jaar geleden.

Vr.gr. Ben


chemist010
Website Member
Posts :74

Website Member
2009-01-02 - 20:28:17 send message to chemist010

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Daar kan je helemaal gelijk in hebben daarom begon ik met - een deel van de puzzel-
Ik heb deze vogels al in tijden niet meer gehad,maar je hebt er meer verstand van dan ik zo te zien.
p.s. Wij zaten ongeveer tegelijkertijd ons antwoord te formuleren mijn reactie was op de topicstarter en niet op jouw reactie die had ik nog niet te zien gehad.
met vr gr Arthur



harry bens
Website Member
Posts :2

Website Member
2009-01-05 - 21:25:36 send message to harry bens

daar beide antwoorden niet goed en verwarrend zijn.
overgoten gezoomd bestaat niet.
Overgoten werdt vroeger Japans cherry genoemd nu is de naam Dilute.
Deze kleurslag is in Europa haast niet meer tevinden,een handje vol kwekers zijn er nog.
Edged dilute of pastel gezoomd werdt vroeger Americaans cerry genoemd.
Wat is er veranderd aan deze vogel op de foto,een foto kan wel vertekend overkomen.
De ogen,snavel en poten zijn als de wildvorm,er is niets aan veranderd.
Masker kleur is veranderd in voorhoofdsband kleur licht roze en keelkleur in nagenoeg wit.
Aqua voorheen hete deze(o.a.pastelblauw of zeegroen)deze heeft het gehele masker dezelfde kleur.Dus het is geen aqua.
Turquoise heeft een licht masker en de voorhoofdsband is duidelijk roze gekleurd.dus deze vogel kan turquoise zijn.
Lichaams kleur bij aqua is gelijk aan de vleugelkleur,deze laat duidelijk een verschil zien.
De lichaamskleur bij turquoise is lichter dan de vleugelkleur,dus dit is duid op turquoise.
De vogel laat op het vleugeldek omzoming zien,dit duid op gezoomd.
Daar de vogel op stuit ook donkerder is dan bij de wildvorm en de lichaamskleur ook donkerder is dan normaal turquoise duid dit op een donkerfactor.Deze wordt aangegeven als D,bij een dubbele donkerfactor met DD.
Slagpennen zijn grijs met een omzoming,dit is gezoomd.
De staart wat men niet goed kan zien,zal ook wel omzoming aan de uiteinde laten zien.
Dus de vogel is een D turquoise pastel gezoomd of D turquoise edged dilute.
De vereving is recessief.
Er zijn waarschijnlijk 2 soorten pastel gezoomden.
N.l.er worden vogels geboren met licht rode ogen maar na een paar dagen zijn deze normaal,net als bij cinnamon en pallid.
Deze vogels laten duidelijk een minderen omzoming zien.
En er worden vogels geboren met normale ogen,deze laten een veel mooiere en duidelijker omzoming zien.
Daar deze door elkander gekweekt worden en er niemand op let valt dit niet op.

Hopend nu het raadsel opgelost tehebben.

Groetjes Harry




Marc_o
Website Member
Posts :120

Website Member
2009-01-06 - 20:08:43 send message to Marc_o

Het is nu stukken duidelijker...
Nu vraag ik me af hoe we deze kleur kunnen behouden, wat we hier het beste tegenover kunnen zetten als we willen gaan kweken?



Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2009-01-06 - 21:49:42 send message to Ramon

Beste Harry Bens,
In mijn eerste reaktie gaf ik al aan dat het een pastelgezoomde was. In mijn tweede reaktie noem ik deze vogel een overgotengezoomd. Noem dit maar een slip of de pen.
Dus na jouw verhaal gelezen te hebben, zijn wij het er wel over eens dat het een pastelgezoomde Roseicollis is. Maar in de aqua of de turquoise serie. Jij hebt het over de kleur van het masker, die is mede bepalend of het hier om een aqua of een turguoise gaat. Toch zul je dan eerst moeten weten of het hier om een jonge vogel of om een vogel op kleur gaat. Een jonge aqua heeft immers ook een masker als de vogel op de foto’s.
Ook van de algemene lichaamskleur en het wel of niet hebben van een donkerfactor, kun je niet bepalen van deze twee foto’s. Ik neem aan dat je zelf ook wel weet, dat het soms al moeilijk is, dit bij een vogel te bepalen die voor je neus gezet wordt in een t.t. kooi.
En nu wat de benamingen van de vogels betreft. Je schrijft dat de naam overgoten vroeger werd gebruikt voor de Japans gele. Dat klopt dus niet. In de oude standaard van de N.B.v.V. uit 1982, die ik hier voor mij heb liggen, is de benaming van de Japans geel, lichtgroenpastel en van de Japans wit, lichtzeegroenpastel. De pastelgezoomd werd vroeger geen Amerikaans cherry genoemd maar golden cherry en in de oude standaard was dit lichtgroenpastelgezoomd. De zilvercherry werd toen als lichtzeegroenpastelgezoomd omschreven. Verder heb je het over de twee soorten pastelgezoomden, één die geboren wordt met rode ogen maar die een duidelijk lichtere omzoming krijgen, en één die geboren worden met donkere ogen. Dit raadsel kan ik niet oplossen, maar het zou maar zo kunnen zijn, dat één van de voorouders van de roodogen een Japans gele is. Japans geel wordt immers ook geboren met rode ogen, en vandaar misschien wel de minder duidelijke omzoming. Doordat de meeste Japans gele poppen onvruchtbaar bleken te zijn, door de productie van de zgn. zeepbel- eitjes, gingen een aantal kwekers de combinatie Japans geel x golden cherry uitproberen.

Groeten, Ben


harry bens
Website Member
Posts :2

Website Member
2009-01-07 - 18:24:52 send message to harry bens

Hallo Ben,

Wat ik al aangaf,dat een foto vertekend over kan komen.
Dat dit een oudere vogel is kan men n.l.zien aan de snavel,dit is geen jonge vogel.
De maskers bij aqua en turquoise zijn bij jongen vogels ook verschillend.
De standaard eisen van de NBvV stonden vol met fouten en als men deze vergelijkt met die van de ANBvV,toen dertijd waren deze totaal verschillend en ook vol met fouten.
Maar hierover ga ik geen discussie beginnen.
Het is goed dat men momenteel gezamelijke standaard is.
Ik kweek al 20 jaar met dilute (jap.geel of overgoten)maar er is nog nooit een vogel geboren met rode ogen,deze worden nooit met rode ogen geboren.
Dilute is geen allel van SL ino-locus.
Ik heb ook nog nooit gehoord dat iemand deze twee combinatie gedaan heeft,maar mischien heeft iemand dit in het verleden wel gedaan,
maar dit heeft niets temaken met de twee verschillende pastel gezoomde mutaties.

Groetjes Harry



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 168 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede