Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > broedblok voor amazone's: tips en ervaringen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : broedblok voor amazone's: tips en ervaringen?
gboom
Website Member
Posts :67

Website Member
2008-12-03 - 17:17:30 send message to gboom

Bij deze een vraagje voor de amazone-kwekers hier op het forum (en kwekers van andere grote papegaaien):

Hoe hebben jullie de broedblokken gepositioneerd: binnen in de volieres of aan de buitenkant? En hoe voeren jullie dan nestcontrole uit?
Welke handige tips en ervaringen zouden jullie willen delen?

Zelf heb ik de blokken binnen in de volieres hangen en op zich voldoet dat prima. Maar het uitvoeren van nestcontrole is wel erg lastig (zeker bij de wat agressievere soorten als wijnborst en geelnek); ik moet dan vaak eerst
(een van) de ouder-vogels uitvangen voordat ik (heelhuids) bij het blok kan komen.

Daarom zoek ik voor het nieuwe seizoen naar een andere (praktischere)manier. Ik zit er aan te denken om de blokken aan de buitenkant te hangen
(en dan een gat in het gaas te knippen), maar welke nadelen heeft dat dan weer?

Vandaar mijn vraag om ervaringen en tips: op welke manier hebben jullie de blokken opgehangen en hoe bevalt dat?
En misschien nog meer handige en praktische tips?
Bij voorbaat dank voor de reacties.

gr. Gerben


frehen
Website Member
Posts :169

Website Member
2008-12-04 - 16:39:23 send message to frehen

hallo gerben,zoals jij al zegt heb ik de broedblokken aan de buitenkant van mijn binnenhok dat voldoet heel goed vooral met de inspectie mijn vogels zijn bang voor het schepnet die laat ik even zien voor het inspectieluikje en ze gaan dan wel naar buiten.Je kunt wel even op mijn site kijken dan zie je hoe ik de broedblokken he gemonteerd.
groetjes freek.


gboom
Website Member
Posts :67

Website Member
2008-12-05 - 17:27:38 send message to gboom

Hallo Freek, dank je voor je reactie.
De foto geeft inderdaad heel duidelijk weer hoe de blokken hangen. Heb je gewoon een gat in het gaas geknipt? En hoe heb je de scherpe randjes v/h gaas weggewerkt?

gr. Gerben


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2008-12-05 - 19:21:25 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het is misschien meer gevoel dan wijsheid, maar ik vind het nadeel van geheel buiten het binnenhok ophangen dat ze minder knaagmogelijkheden hebben om zo het blok als van hen te beschouwen. Daarnaast is het voor met name 'schuwe' vogels wat enger (want het hangt dan aan de kant waar de verzorger vandaan komt.
Het eerste is eenvoudig op te lossen door het blok aan de binnenkant op te hangen, op nieuw met een gat in het gaas, maar nu zodanig dat het gat voor het inspectieluikje zit. Voordeel is ook dat ze dan niet in de weg hangen.


gboom
Website Member
Posts :67

Website Member
2008-12-12 - 09:30:45 send message to gboom

Hallo Johan, dank je voor je reactie.
Aan die mogelijkheid (aan de binnenkant ophangen) heb ik ook gedacht; maar aan de andere kant geef ik de vogels meer ruimte door het blok juist aan de buitenkant op te hangen (volieres zijn 1 tot 1,3 meter breed; een blok van 30 cm neemt natuurlijk wel wat vliegruimte weg). En gelukkig zijn mijn koppels totaal niet schuw, dus dat probleem heb ik ook niet.
Kweek je zelf ook met amazone's? Zo ja, hoe heb jij de blokken hangen?

Enne......
Zijn er nog meer kwekers die hun ervaringen willen delen?
Alle ervaringen en tips zijn welkom!

gr. Gerben


vasco
Website Member
Posts :107

Website Member
2008-12-12 - 10:53:27 send message to vasco

Een binnen en een halfbuiten je kan kiezen




johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2008-12-12 - 11:50:21 send message to johanblok

Mij lijkt dat een broedblok in een hoek nauwelijks vliegruimte afneemt (tenzij de huisvesting zowiezo te klein is). Zelf heb ik altijd een constructie gehad, die niet erg handig is in dit verband. Ik moet eerst door de buitenvoliere om toegang te krijgen tot het binnenhok met daarin het broedblok. Bij weinig vogels is dit echter niet zo'n probleem, en geeft ruimte voor een grote voliere.
Bij mijn witvoorhoofden is controle op deze manier geen enkel probleem. In het verleden met muller amazones heb ik wel enige voorzorgmaatregelen moeten nemen om de vogels enigzins op een afstand te houden. Dan was een stokje of simpelweg aanwezigheid van een vangnet afdoende om de aggressie binnen de perken te houden.


frehen
Website Member
Posts :169

Website Member
2008-12-12 - 12:25:35 send message to frehen

ik heb onder het gat een dik stuk rond hout geschroeft van een boom en het gat in het gaas een beetje groter geknipt gaat prima zo de vogels maken het gat zo ook niet groter.
groetjes freek.


Bart 2
Website Member
Posts :23

Website Member
2009-01-12 - 21:36:02 send message to Bart 2

Mijn broedblokken (30x30x6O hoog) hangen in de binnenvluchten, maar er is een inspectieluikje voorzien, zodat ik in de blokken kan zonder de kooi te moeten betreden. En in elk geval, mijn blauwvoorhoofd laat gewoon geen inspectie toe. Als ik in het blok durf te kijken wanneer er jongen zijn, worden ze ogenblikkelijk doodgebeten. Eerste jaren kon ik er de jongen regelmatig uithalen (wegen, ringen etc...), maar sinds ik het jong er eens uithaalde voor handopfok is de situatie volledig omgeslagen. En dus blijf ik zoveel mogelijk uit het blok.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2009-01-13 - 06:15:36 send message to bert1974

ik heb de broedblokken binnen in hangen.
er zit een inspectie luikje in de achterkant.
en daar heb ik gewoon weer een deurtje van gaas voor zitten zodat ik de blokken kan verwijderen en terug zetten zonder dat ik dan weer een gat in mijn gaas heb zitten.
de blokken moeten er af en toe toch een keer uit om ze eens goed schoon te maken en te ontsmetten.

groet bert



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 143 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede