Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Meer winterbroedsels dan vorig jaar? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Meer winterbroedsels dan vorig jaar?
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-11-28 - 12:59:11 send message to chrislaevers

Het valt me op dat in mijn gemengde volières er meer vogels aan de broed zijn dan vorig jaar.
- diamantduifjes : één jong uitgevlogen en alweer enkele dagen op twee eieren

- binsenastrildes : 3de broed is bezig

- rijstvogels : één ei in nest twee dagen geleden

- zebravinken onverwarmd en zonder kunstlicht : jongen sinds vandaag.

- 1 nog steeds bebroed ei van de zwartmasker roodbekwevers in de kou en zonder kunstlicht. Dat ze zo laat broeden is voor deze soort eerder normaal.

- andere zebravinken met jongen in nest en met pas uitgevlogen jongen maar dat is ook normaal : er is vriesbrekende verwarming (ongeveer tussen 3° en 5° C warmer dan buiten en kunstlicht tot 20u15).

De binsen, de rijstvogels en de diamantduifjes verrassen me hier in.

Hebben jullie ook de indruk dat er meer winterbroed is van vogelsoorten die normaal niet in de winter broeden? Of beeld ik het me maar in?

Christine.


Frankies
Website Member
Posts :162

Website Member
2008-11-28 - 18:12:57 send message to Frankies

Eerlijk gezegd, noem ik dit geen winterbroedsels.
Temp blijft boven 3°C en vooral licht tot 20u15.
't Is logisch dat een aantal vogels dan blijven kweken, voor hen is het gewoon geen winter; maar is dit wel gezond... vogels hebben nooit rust.
Ikzelf doe ook aan kweek in de winter, dwz ik geef kunstlicht bij om zodoende zeer vroeg jongen te hebben. Maar ik stop zet diezelfde vogels dan vanaf eind juni op winterregime, dwz dan krijgen ze bij mij maar 9 uur licht en hebben ze hun rust.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-11-28 - 18:40:33 send message to chrislaevers

Je hebt indd een punt dat de vogels dus nooit rust krijgen. Ik kan echter niet anders omdat er altijd jongen zijn die moeten gevoederd worden. Om die rust op te dringen zou ik vogels moeten verplaatsen en de koppels uit elkaar moeten halen wat op zich ook verstorend is. Met de zebravinken zou ik eieren moeten wegnemen want die hebben ze al wanneer ze nog de jongen van de vorige nest aan het voederen zijn. Ik heb maar twee veteranenkoppels (ongeveer tussen 3à 4 jaar oud) maar die zijn niet te houden.
De diamantduifjes voederen ook nog wanneer ze al terug twee eieren hebben.
Ik vind het niet aangenaam om gezonde nesten met eieren teniet te maken.
De verwarming is er om de gouldamadines en de St-Helenafazanten van vries te vrijwaren. Daar kan ik dus ook niet onderuit.
Vorig jaar was het wel een heel stuk rustiger.

Christine.


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2008-11-28 - 19:39:22 send message to hj de graaf

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Licht terug brengen en nestkasten weg halen en schraler voeren dan stoppen ze wel met broeden en komen ze aan hun nodige rust toe.

soorten die dus van nature in onze winter broeden wevers, mozambique sijzen etc. kan je wel bijlichten en verwarmen en zo hun voorjaar nabootsen na mijn idee moet je deze dan ook gescheiden houden van soorten die in ons voorjaar broeden

als je de vogels continu laat broeden kunnen ze uitgeput raken en zelfs het ruien uitstellen

ook worden in het voorjaar/zomer de jongen groter en sterker omdat ze meer voer krijgen doordat je dan meer licht hebt en temperatuur hoger is.

mvg


oehoe
Website Member
Posts :83

Website Member
2008-11-28 - 19:51:26 send message to oehoe

Inderdaad bij mij ook vogels die doorbroeden of zelfs beginnen te broeden. Ik heb een paar nestkastjes latan hangen voor de nodige slaapplaatsen maar de spitsstaarten van begin dit jaar beginnen te broeden, ook de bourke's die het hele jaar niks hebben gedaan zijn helemaal in de broedstemming.
Andere jaren eigenlijk nooit gehad dus ook voor mij een vreemde winter.


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2008-11-28 - 22:46:28 send message to digipeet58

mijn broedkoppel diamantduiven zitten apart,
duivin toch weer een ei gelegd.
binzenastrildes zitten binnen in koude schuur.
hebben nestkastje om in te slapen; 4 eieren.
blauwfazantjes slapen samen (in koude schuur)
maar nog geen eieren, gelukkig niet?
spitsstaarten (nog buiten) willen ook weer.
moet dus blijven opletten want vorige nest (2 jongen) dood na 2 weken uit ei, reden?
andere vogels nog niets gevonden.
ik blijf opletten, ook voor mij 1e keer, dus ook ,vreemde, winter.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 234 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede