Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > voedinh bij pyrrhura en brotogerissen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : voedinh bij pyrrhura en brotogerissen
Frans R
Website Member
Posts :90

Website Member
2008-10-19 - 20:49:23 send message to Frans R

ik kweek nu een paar jaar pyrrhura s en brotogerissen ,maar blijf altijd twijfelen over de voeding.
Bij mij krijgen ze een zaadmengeling grote parkieten zonder zonnepitten.
En ik maak een zachtvoer mengeling van ; kiemzaad, fruit en eivoer.
dit word ongeveer in gelijke hoeveelheden aangeboden en heel goed op genomen. En ik geef dit het helejaar door zo.

Maar mijn vraag is eigenlijk ;is dit goed zo, geef je deze vogels het helejaar door de zelfde hoeveelheid of moet ik een rustperiode inlassen zoals bv in de winter minder zachtvoer geven.
Mijn vogels zitten in een binnen hok en daar is ook geen wisseling van licht.(wel van temperatuur natuurlijk)
Ik heb ook vaak dat mijn pyrrhura s in januarie gaan broeden.
laat maar eens wat reacties horen.


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-10-19 - 23:03:02 send message to kvhooff

Als zaad gaf mijn pyrrhura's papegaaienvoer Premium van witte molen.
Pyrrhura's zijn in wezen meer papegaai als parkiet.
Grote parkieten voer is bedoeld voor vogels uit Australie. In wezen een zandbak die een paar maanden in bloei staat. De pyrrhura's komen uit het tropisch regenwoud waar het hele jaar door voedsel in overvloed is.
Je kunt ze ook pellet voeren, maar als je wilt kweken moet je ze weer op zaad teruigzetten anders krijg je geen jongen (dat is tenminste mijn ervaring).

Kees
Kees


Frans R
Website Member
Posts :90

Website Member
2008-10-19 - 23:25:27 send message to Frans R

Ja oke ,,maar waar het mij om gaat; voer je het hele jaar door het zelfde of neem je rustperiodes in acht??


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-10-20 - 12:44:35 send message to kvhooff

Ik voer het hele jaar het zelfde met de achtergrond gedachte dat vogels in de tropen geen echte perioden met voedseltekorten kennen.

Kees


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2008-10-20 - 20:14:01 send message to ineznick

Hallo ,
Ik voer de pyrrhura's in de wintermaanden minder eivoer en geef zo ook minder fruit. Maar op dit moment is het niet aan de orde nog , want ik heb nog jonge pyrrhura's in het blok zitten en gisteren is er nog weer een koppel begonnen met eieren leggen.
Maar als deze jongen uit gevlogen zijn en ze zijn zelfstandig, dan bouw ik het weer af met het voer.

gr gerben


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-10-21 - 09:56:22 send message to denegon

Ik heb geen phyrruras maar wel zuidamerikaanse papegaaien.(caiques) Ik heb het afgelopen jaar in periodes gevoerd omdat mijn caiques in november eieren hadden en dit leek mij niet goed i.v.m. de kou.
Mijn ervaringen hiermee is negatief ik heb het afgelopen jaar bij 2 koppels helemaal geen eieren gehad. de vogels zitten bij mij ook binnen en hebben alleen maar kou/warmte verschillen. ik geef ze nu 50% papegaaien voer (minder vette mengeling die gemaakt is voor rose kaketoes) en 50 % groenvoer bestaand uit kiemzaad (gestreepte zonnepitten, tarwe, katjang erwten) elke dag 2 soorten geroenten/fruit en vruchten patee van orlux.
hopelijk gaan ze aankomend jaar weer leggen.
groetjes egon


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2008-10-21 - 11:36:56 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik voerde destijds wanneer er jongen zijn Aves loripap bij. De vogels nemen het graag op en voeren de jongen wanneer ze net uit zijn niet alleen hard voer. Op deze manier kreeg ik zonder problemen in een ronde alle zeven jongen op stok.

Zodra de jongen uitvlogen namen ze ook de pap graag op, de bak van 100 ml was geheel op elke dag.

Ook de caiques eten graag de pap wanneer er jongen zijn, wel de bakken goed vastzetten. Ze zien er ook plezier in de bakken uit de houders te trekken of van het gaas te trekken. Het geeft een enorme plakzooi wanneer de pap op de grond valt en van de wanden afdruipt. Meteen reinigen anders geeft het snel schimmelvorming.

Ook aves nectar, een dunne variant die ik destijds voerde aan mijn tangara's en sun birds wordt graag gedronken door veel soorten kromsnavels.

Met deze nectardrank kreeg ik destjds meerdere nesten Bleu rumpeds groot.

Gewoon proberen wat de vogels graag opnemen aan zachtvoer of pap. Kleine jongen sneuvelen vaak doordat er teveel hard voer wordt gegeven door de ouders. Bovendien is het makkelijk om vitaminen of wormmiddel door het vloeibaar voedsel te mengen wat ze graag helemaal opeten.

Groeten Ruud


Frans R
Website Member
Posts :90

Website Member
2008-10-21 - 19:10:51 send message to Frans R

Hoi eagon ,
ik heb nu idd verschillende reacties gehad van mensen die het hele jaar hetzelfde (met variatie)doorvoeren, om dat in hun thuisland ook altijd een overvloed aan voedsel is


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2008-10-21 - 21:11:43 send message to patrickprincen

Beste pyrrhura kweker,

Zuid-Amerikaanse kromsnavels kennen geen seizoensinvloeden. Ze leven nabij de evenaar. Wanneer je deze vogels alleen maar zaad geeft dan doe je ze echt te kort. Het rantsoen van mijn pyrrhura's en brotogerissen bestaat uit 50% zachtvoer. Dit zachtvoer bestaat uit kiemzaad (katjang bonen, tarwe, saffloor pitten gemengd met kiemzaad voor kleinere vogels). Rozijnen, appel, wortel, peer, brocolie, taugee, blikmais. Ik probeer veel te varieren. Aan dit alles voeg ik eivoer met universeelvoer toe 1:1. In de vroege lente tot aan de herfst 1:2 (meer eiwitten in de vorm van universeel).
Wat betreft zaadmengsel krijgen mijn vogels in de winter wel een mengsel met zonnepitten, omdat mijn vogel onverwarmt zitten. Wanneer het warmer wordt krijgen ze hetzelfde mengsel, zonder zonnepitten.

Dus iedere dag eivoer!!

Succes met de kweek!

Patrick


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-10-21 - 22:59:57 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Goeie tip ruud.
Rene had het ook al eens verteld.
Ik ga het eens proberen bij de volgende ronde.

Meteen nog een vraagje. hoe lang kan de pap blijven staan?
Kan ik het smorgens voeren en dan rond 1800 uur weer weghalen of is het dan bedorven bij warm weer.

BVD groetjes egon


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2008-10-23 - 11:49:56 send message to Picolet

Bij normale temperaturen een dag, vaak zakt de pap een beetje uit en moet er een keer doorheen geroerd worden.

Je kunt er ook een beetje honing bij toevoegen, zakt het minder uit.

Groeten Ruud


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-10-23 - 12:24:51 send message to rupicola

Mijn Pyrrhura worden op een soortgelijke wijze van voedsel voorzien, zoals dit door patrickprincen en picolet is omschreven.
Dit bevalt al vele jaren zeer goed.

Voor wie nader geinteresseerd is in de achterliggende gedachtegang van deze voermethode is het wellicht zinvol om nog even te verwijzen naar mijn artikel 'Natuurlijke voedelsbronnen voor Papegaaien', onder andere gepubliceerd in Onze Vogels (aug-sep06)


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-10-24 - 23:21:27 send message to denegon

hey bedankt ruud voor je antwoord ik ga het proberen


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2008-10-25 - 00:01:27 send message to dooren

Ik zou de loripap wel minimaal 2x per dag vers geven omdat het met warm weer snel zuur wordt.

In Aves zit immers veel soja en wat gist.
Gert


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-10-25 - 12:22:50 send message to denegon

Ik ben dan van plan ze de lori pap rond 1800 uur te geven als ik thuis kom en om 2100 uur weer weg te halen voordat het ligt uit gaat. dus het blijft maximaal 3 uur staan.
groetjes egon



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 131 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede