Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Opnieuw vogelgriep (08/09) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Opnieuw vogelgriep (08/09)
rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-10-11 - 17:00:22 send message to rupicola

Persbericht van LNV d.d. 10 oktober 2008:

Gisteren is in de Duitse deelstaat Saksen het vogelgriepvirus H5N1 aangetroffen. Het gaat om een gemengd bedrijf met ganzen, eenden, kippen en kalkoenen in Markensdorf, tegen de Poolse grens. Alle ruim 1400 dieren zijn inmiddels geruimd, er is een vervoersverbod ingesteld, een beschermingsgebied van drie kilometer en een toezichtgebied van tien kilometer.

Door de uitbraak is in Nederland onmiddellijk de dubbele reiniging en ontsmettings-maatregel van kracht: minister Verburg van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) heeft bekendgemaakt dat per direct transportauto's waarmee in héél Duitsland levend pluimvee of broedeieren zijn vervoerd, onmiddellijk na terugkomst in Nederland een extra reiniging en ontsmetting moeten ondergaan.



Galah46
Website Member
Posts :188

Website Member
2008-10-11 - 19:15:12 send message to Galah46

Welwelwel, zo plots weer, wanneer gaan ze eens stoppen met die zever. Gaat het weer slecht in de pluimvee sector, vinden dit weer uit. Ze zullen het er zeker weer zelf in gestoken hebben.
Voor een paar jaar was het in het verre oosten, daar werd alles geruimd en gedaan. Als het plots hier verschijnt, verdenk ik hen dat men dit virus hier "los te laten", en kijk naar de pluimvee prijzen, moeten weer op peil gebracht worden, anders gaan ze weer "verliezen" boeken.
Persoonlijk geloof ik hen totaal niet meer, en verdenk zelfs dat ze het met opzet erin steken.
Waarom deze bangmakerij voor iedereen?angry


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-10-12 - 14:25:59 send message to chrislaevers

Ik vind het ook op z'n minst vreemd dat die griep opduikt in pluimveebedrijven.
De trekvogels kregen toch de schuld niet?
Nu ben ik effe aan het overlopen welke ziektes besmettelijk waren onder wilde dieren.
Ik herinner me myxomatose bij de konijnen in Australië maar die dieren hoorden daar niet thuis en hadden geen natuurlijke vijanden.
Verder denk ik nog aan botulisme bij watervogels in het wild. Maar is dat geen bacterie die zich ontwikkelt door de slechte kwaliteit van het water en menselijk ingrijpen in rivierlopen en vijvers en daar de hitte bovenop?
Hebben dieren in het wild wel virusziektes van epidemische aard?
Als je nu kijkt hoe opeengepakt dieren zitten in pluimveebedrijven ook al hebben ze 'vrije loop' dan is die opeenhoping toch vragen om problemen, hoe steriel je dan ook te werk gaat. Van de stress alleen al worden die dieren zeer ontvankelijk voor ziektes. Uiteindelijk streeft de natuur altijd naar een evenwicht en een ziekte is een middel om twintigduizend opeengepakte vetkuikens uit te dunnen bijvoorbeeld.
De Spaanse griep tijdens de eerste wereldoorlog was toch ook zoiets. De lazaretten en ziekenhuizen lagen vol en de bedden stonden heel dicht bij elkaar. Vanaf toen hebben ze ook beslist om een verplichte minimumafstand tussen de bedden in te voeren.
Er is een oud kinderversje : 'Dicht bijeen is warm, warm, warm en ver vaneen is koud, koud, koud.
Misschien moet de bioïndustrie dat herzien.
En ik zit voor een stuk op dezelfde golflengte als het vorige bericht: ik zou niet verwonderd zijn mocht het ooit uitkomen dat er opzet in het spel is. Net zomin ik verbaasd zou zijn mocht er ooit een of ander geheim document opduiken uit de jaren 50 of de jaren 60 of 70 dat de Ebola-virus uit een laboratorium kwam en het bij wijze van 'experiment' uitgeprobeerd werd in nomansland (Oost-Kongo).
Misschien bestaan virale epidemies wel in de natuur en dat zou ik ook graag willen weten. Mocht het blijken dat dat niet zo is, dan mag men toch aannemen dat de oorzaak van die ziekte te vinden is in menselijke aanpak (aantallen, infrastructuur, en eventueel opzet).
Dit doet me ook denken aan de 18de-19de eeuw in Noord-Amerika waar met opzet met pokkenvirus besmette dekens werden verhandeld of uitgedeeld aan sommige indianenstammen. Er zullen altijd mensen zijn die fervente aanhangers zijn van 'Alle middelen heiligen het doel'.
Er is niks nieuws onder de zon.

Christine.


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2008-10-13 - 20:41:21 send message to medaar

eindelijk ... weet iemand waar de klepel hangt. heb hetzelfde idee . Alleen geld dat telt. christine het is de waarheid, dat je verteld . Wat aan doen ???? weet ik niet ze. is van een vinkennier met hart en nieren.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2008-10-14 - 09:18:03 send message to blg

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ze zullen het er zeker weer zelf in gestoken hebben.
pluimvee prijzen, moeten weer op peil gebracht worden, anders gaan ze weer "verliezen" boeken.

Ik ben zijdelings betrokken bij een kippen slachterij, logistiek, en ik kan je verzekeren dat die absoluut niet blij zijn.
Het eerste wat er gebeurd is dat er extra maatregelen moeten worden genomen zowel logistiek als administratief, werkt kosten verhogend aan het begin.
Tweede is dat onmiddellijk de afzet inzakt, een aantal jaren terug bij de eerste meldingen met 40 % , de consument laat het pluimvee liggen en schakelt over op rund/varken wat betekend dat meer pluimvee vlees in koelhuizen wordt opgeslagen, zeer verliesgevend.
De stallen zitten wel vol, de eieren liggen al in de broedmachine, dus ze kunnen niet even minder gaan slachten.

Ik vind het ook op z'n minst vreemd dat die griep opduikt in pluimveebedrijven.

Dat is nogal logisch, deze worden regelmatig bezocht door de veterinaire diensten, verder zijn ze verplicht dode dieren te laten onderzoeken, dus alle eventuele ziektes worden ontdekt.

Moesten ze ook eens bij de "hobbykweker" doen, alle besmettingen met bek/veer rot, papegaaien ziekte, enz. werden ontdekt.

Dieren in het wild kruipen weg als ze ziek zijn dus het moeten er al meerdere zijn voor ze ontdekt worden.

Je hebt helemaal gelijk met dat grote concentraties een vergrote kans op ziektes geven, maar ja in de supermarkt ligt het stukje vlees uit de bio-industrie naast dat uit de biologische, alleen zit er een ander prijskaartje aan.



edou
Website Member
Posts :159

Website Member
2008-10-14 - 09:39:31 send message to edou

beste christine, een leuk verhaaltje, maar heb je er wel eens aan gedacht dat de dieren die voor consumptie gehouden worden vele malen sterieler zijn als een dier in de natuur, waardoor de weerstand veel minder is?? ook zijn er veel dieren die het vogelgriep virus wel dragen ( en dus verspreiden) zonder er zelf ziek van te worden, waardoor zo n virus zich erg snel verspreid, in bijv italie schijnt het altijd aanwezig te zijn,


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2009-03-03 - 14:22:47 send message to rupicola

GOED NIEUWS!

Persbericht ANP d.d. 1 Maart 2009

Vaccin geneest muizen van vogelgriep

Wetenschappers hebben een vaccin ontwikkeld dat muizen voor 100 procent geneest van de vogelpestvariant H5N1.

Muizen die besmet werden met dat gevaarlijke virus, herstelden allemaal na het innemen van een vaccin dat is gemaakt naar het voorbeeld van een vaccin tegen pokken. De resultaten van het Amerikaans- Chinese onderzoek zijn in de editie van 1 maart van het vaktijdschrift Journal of Immunology gepubliceerd, berichtte het Japanse persbureau Kyodo vanuit Hongkong.
Het onderzoek is gedaan door medewerkers van de Universiteit van Hongkong en van het Amerikaanse Nationale Instituut voor Gezondheid. Een betrokken microbioloog in Hongkong, Malik Peiris, zei dat er een geheel nieuwe strategie tegen H5N1 is ontwikkeld. De wetenschappers bouwden op een vaccin tegen pokken dat in het verleden erg effectief is gebleken. Het nieuwe middel tegen H5N1 bij allereerst muizen heet Wyeth/IL15/5Flu. Het bevat de 'pokkenverwoester' vaccinina-virus, voorts een proteïne die weerstand bevordert en vijf genen van de gevreesde vogelgriep H5N1.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-03-03 - 15:40:57 send message to Niltava

Mooi we hebben de muizen gered wink :)

Misschien dat de hetze tegen vogels nu een beetje verder wegebt


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2009-03-03 - 15:51:38 send message to rupicola

Precies!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 176 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede