Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Trosgierst / hoeveel mag men geven. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Trosgierst / hoeveel mag men geven.
Dandy
Website Member
Posts :17

Website Member
2008-09-27 - 21:18:58 send message to Dandy

Hallo beste vogelliefhebbers,
Graag had ik willen weten hoeveel keer ik per week mijn vogels trosgierst mag geven.
Ik geef nu elke dag een stengel voor 11 vogels, ik merk nu wel op, dat het wel altijd dezelfde vogels zijn die eerst willen zijn zodat de rest dan niets meer heeft.
Alvast bedankt voor jullie antwoordje.
Mvg
Dannywink ;)


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-09-27 - 23:30:13 send message to roodmus

Hallo Danny.

Ik hang altijd een bos in de kooi voor de Goudvinken hebben ze lekker wat te doen.

De hoeveelheid per vogel zou ik niet weten.
misschien iemand anders?


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-09-28 - 07:40:33 send message to paintim

Hallo Danny !
Trosgierst is een lekkernij,dus niet overdrijven.
Knip de trosgierst in een paar stukken en hang die zo ver mogelijk uiteen,zodat meer vogels kans hebben op dat lekkere hapje.
Vriendelijke groeten
ANTONI


marie rose
Website Member
Posts :377

Website Member
2008-09-28 - 08:12:05 send message to marie rose

ik geef 1 stengel per week


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-09-28 - 17:38:57 send message to chrislaevers

Paintim, je zegt dat trosgierst een lekkernij is. Wat bedoel je daar eigenlijk mee?
Is exotenzaad dan geen verwerkte trosgierst?
Ik heb dat dus altijd gedacht en nu wil ik daar wel het fijne van weten.
Bedoel je met 'lekkernij' dat het zaad gewoon in 'oorspronkelijke' staat wordt aangeboden? Of is dit werkelijk een andere soort zaad dan het exotenzaad?

Christine.


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2008-09-28 - 20:45:59 send message to medaar

het is een mona toetje. niet te veel. wel zeer goed.happy :)


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-09-28 - 22:10:40 send message to paintim

Hallo Christine !
Trosgierst is als Bijvoeding een zeer gewaardeerd voedsel voor de vogels en geeft de vogels in gevangenschap tevens wat te doen.
Het kan echter nooit een goede zadenmengeling vervangen. Deze bestaat uit meerdere zaadsoorten,
die bij elkaar de bouwstenen vormen voor de vogel.
Voor de diverse soorten exoten bestaan verschillende zaadmengelingen.
Vriendelijke groeten van
ANTONI


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-09-29 - 14:06:15 send message to chrislaevers

De vogels krijgen verschillende soorten zaden maar het exotenzaad dat ik per kilo in vrac koop bij de zaadhandelaar lijkt als twee druppels water op het zaad in de trosgierst. Bij mij vervult die trosgierst dus de functie van bezigheidstherapie maar ook van bijkomende locatie voedselplaats. Hoe meer voedselplaatsen je hebt, hoe rustiger dat de vogels zijn en dan zijn er vogels die misschien hiërarchisch op de laatste plaats staan en toch nog aan hun trekken komen.
Maar is exotenzaad en trosgierst nu niet hetzelfde? Ik bedoel afkomstig van dezelfde plant?

Christine.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-09-29 - 19:12:56 send message to Rogert

Hoi Christine,

Als het goed is moet de samenstelling van het zaadmengsel op de zak staan. Een mengsel bestaande uit alleen trosgierts kan nooit gezond zijn. Trosgierst is een vetmaker en ideaal om je vogels een beetje spek op de dijtjes te geven als ze de winter in gaan. Maar in het voorjaar moet je echt minder gaan geven om je dieren in conditie te krijgen.

Samenstelling tropisch zaad bij Geon:

KANARIEZAAD, PERILLAZAAD WIT, NEGERZAAD, MILLET LA PLATA, MILLET WIT, PANICUM ROOD, HAVER GEBROKEN GEPELD, PREMIX GRANULAAT MET VITAMINE

Je kan de trosgierst ook op de voliere leggen om de vogels nog meer te verrijken.

Verrijkende voeding zou optimaal gezien nooit meer dan 20 % van je dieet mogen bedragen. De basisvoeding (het uitgebalanceerde voer) is dan 80 %.



pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2008-09-29 - 20:21:35 send message to pietparkiet 10

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

vervuiling weg nou je zin


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-09-29 - 22:59:39 send message to Ton Koek

quote
trosgierst heeft geen voedings waarde
eh... waar groeien die jongen met die 'weken' snavels dan van?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-09-30 - 11:23:40 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Trosgierst heeft wel degelijk voedingswaarde. De enige reden om het juist aan jonge vogels te geven (of vogels die bijv. ziek geweest zijn) is dat trosgierst makkelijker te pellen is dan andere zaden.

Mogelijk is dat ook de reden dat vogels er zo gek op zijn: niet lekkerder, maar "lekker makkelijk".happy :)


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-09-30 - 20:43:31 send message to Rogert

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mmmm, ik zie niet waar ik reclame maak?

Ik schrijf nergens dat je bij Geon je zaad moet halen, of dat Geon de beste is. Ik schrijf alleen dat Geon deze samenstelling verkoopt. En dit meld ik omdat Bronvermelding wel degelijk wenselijk is als je iets overneemd van een ander.

En wie is Geon? Geon de Wit, Geon Zwart, Geon Bakker?

Maak je niet al te druk op het Forum. Er zijn moderators die heel goed zelf kunnen bepalen wat wel en niet mag!

En zo voorkom je vervuiling van onzinnige opmerkingen in een topic. (sorry voor mijn vervuiling!)


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-10-02 - 19:28:28 send message to P.Rooth

Ik lees in een reactie van 1 stengel per week en meer van dit soort reacties slechts een enkeling geeft aan voor welke vogels en de aantallen vogels die van 1 stengel moeten genieten is een raadsel

Voer zelf dagelijks een tiental stengels zijn er jonge vogels die in de groei of net uitgevlogen zijn leren ze door het trosgierst sneller zaden te pellen waarbij het natuurlijk om zaadeters gaat .

Veel Pruimekopjes vechten om trosgierst zodat ik stukjes verstrek en iedere vogel krijgt een stuk
iedere dag , tenzij de vogels het niet lusten om de een of andere reden zoals m'n Pionussen terwijl die juist wel weer verse trosgierst zo uit de tuin eten .

Moet natuurlijk niet het hoofdvoedsel zijn

Paul



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 240 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede