Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kleine kwarteltjes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : kleine kwarteltjes
Stefan1990
Website Member
Posts :83

Website Member
2008-09-09 - 10:34:19 send message to Stefan1990

Hallo allemaal,

zaterdag zijn er 6 kleine chinese dwergkwarteltjes geboren, ik heb deze samen met de moeder apart gezet en de rest van de eieren in de broedmachine gestopt. nu is er vandaag nog een eitje uitgekomen, dit kleintje is nogal aanhankelijk aan de moeder (wil er de hele tijd onder zitten voor warmte) terwijl de andere 6 al willen rondlopen. De moeder lijkt zich nu aangepast te hebben aan het jongste kleintje razz :p

Nu wou ik weten of er nog kans is dat dit misgaat (moeder is wel heel zorgzaam) en wat ik dan moet doen.

ps. de kleintjes zijn zo schattig happy :)

mvg Stefan


thieb
Website Member
Posts :39

Website Member
2008-09-09 - 13:15:39 send message to thieb

weet niet hoe het zit voor kwartels. maar ik kweek fazanten met een zijdehoender. en daar heb ik nu kuikens onder gezet die een week ouder waren dan de rest. en geen probleem mee gehad. en vorige keer zelfde gedaan.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-09-09 - 17:22:31 send message to chrislaevers

Normaal gezien (maar ja wat is normaal?) zou de kloek zich niet te zeer bekommeren om dat jongste bijgezet kuiken. Rationeel bekeken is dat het zwakste en de kloek kiest meestal voor diegene die kan volgen. Dat je het kuiken er terug bijgezet hebt is op zich geen probleem. Ik heb het ook al gedaan met kippenkuikens twee dagen na het kippen van de eerste kuikens. Deze kuikens zaten nog in het ei maar er was al een barst en ik heb die onder een warmtelamp gezet. De kloek broedde niet meer en was al vertrokken met haar kuikens. Dat is dus nog gelukt.
Ik zou er niets aan doen. Uiteindelijk vallen er altijd wel 1 of twee kuikens weg omdat ze niet kunnen volgen (omdat ze te zwak zijn...?). Maar misschien is een laatgekipt kuiken niet per se een zwak kuiken in de ogen van de kloek...?
Ik zou graag het verloop van de volgende dagen kennen.
In elk geval het beste er mee gewenst!

Christine.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-09-09 - 17:58:18 send message to lZebravinkjel

Waarom zou je de overgebleven eieren in een broedmachine leggen? Zes kuikens is al heel erg mooi en dit zijn gewoon de sterksten. Het laatste jong zal het waarschijnlijk niet overleven. Waarom zou je (dit klinkt misschien hard) zwakte een tweede kans willen geven? Denk aan Darwin, survival of the fittest.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-09-09 - 22:56:04 send message to roodmus

Zebravinkje ga jij maar een boek lezen.

Je moet doen wat je denkt dat goed is,in dit geval het kuiken redden.

gaat het daarna als nog fout heb je toch je best gedaan.


Kieba
Website Member
Posts :67

Website Member
2008-09-09 - 23:03:50 send message to Kieba

Hallo. ja kleine kwartels zijn enig en ik ben benieuwd of de laatste het ook gaat redden maar proberen kan je het natuurlijk altijd ! Mag ik vragen waarom je ze apart hebt gezet, mijn ervaring is namelijk dat "pap" het vaak beter doet dan "mam".


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-09-10 - 00:21:12 send message to Ton Koek

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Je moet doen wat je denkt dat goed is,in dit geval het kuiken redden. gaat het daarna als nog fout heb je toch je best gedaan.
Waarom zou je een vraag stellen op een forum als iedereen zelf maar moet doen wat hij denkt dat goed is?
Je best gedaan vind je, maar ook een diertje een paar dagen onnodig laten lijden.


Stefan1990
Website Member
Posts :83

Website Member
2008-09-10 - 00:26:25 send message to Stefan1990

tja ik heb ze apart gezet omdat ze momenteel met 9 (4mannetjes en 5 wijfjesshocked 8O) in een tamelijk kleine volière zitten (2.5mx1m) en het gaat er soms nogal wild aan toe. Ik ben nu bezig met een grotere te bouwen van 5mx2.5m
Ook ben ik bang dat de kleintjes door de draad kruipen zoals ik al eens gehad heb en toen zijn er enkele gestorven door onderkoeling

ps. tot nu toe doet mama kwartel het hééél goed, ze gaat niet meer zo vaak op stap en blijft steeds in de buurt van het kleintje om het warm te houden. En als ze eens op wandel gaat loopt het al flink mee (en eten kan ie ook al heel goed laugh :D)
Ik zie het wel positief in

Groetjes Stefan


Stefan1990
Website Member
Posts :83

Website Member
2008-09-10 - 00:32:15 send message to Stefan1990

Vraagje: 3 van de 7 kuikentjes zijn geel, betekent dit dat het albino's zijn? (het vorige gele dat ik had was wit geworden maar spijtig genoeg gestorven) De overige 4 zijn zoals de meeste andere die ik heb gehad geel bruin gestreept.

als ik eens tijd heb om uit te zoeken hoe ik mijn eigen volière maak op deze site zal ik eens proberen er wat foto's op te zetten (van mama kwartel met 8 hoofdjes en 16 pootjes razz :p)

Stefan


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2008-09-10 - 15:21:12 send message to digipeet58

wat jij wit noemt is volgens mij: zilvergrijs.
mijn ervaring: geel kuiken wordt zilvergrijs,
bruin kuiken blijft bruine wildkleur.
ik heb 1 haan en 2 hennen: als er eieren worden gelegd doen beide hennen dat, leggen vervolgens alle eieren bij elkaar, broeden samen en als er jongen zijn voedden zowel de 2 hennen en de haan alle jongen op, keurig in 3en verdeeld (de kuikens)
Peter


Stefan1990
Website Member
Posts :83

Website Member
2008-09-10 - 18:07:15 send message to Stefan1990

heum ja zal dan zilvergrijs zijn waarschijnlijk razz :p, mijn vorige gele kuiken is nogal vroeg gestorven en toen waren zijn (of haar) pluimpjes nog echt wit


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-09-10 - 18:22:16 send message to lZebravinkjel

Piep jij eens wat minder, roodmus. Dat arme kuiken had niet gered hoeven worden als het niet in de broedmachine was uitgebroedt.


Stefan1990
Website Member
Posts :83

Website Member
2008-09-10 - 18:30:10 send message to Stefan1990

arm zou ik het kuikentje precies toch niet meer noemenhappy :), het doet het erg goed en is een sterk beestje. Qua grootte is er niet meer zoveel verschil met zijn/haar broertjes en zusjes, als het zo verder gaat zal het vast en zeker blijven leven.
Ik ben toch blij dat ik het een kans gegeven heb ondanks wat anderen erover denken

Stefan


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-09-10 - 18:32:30 send message to lZebravinkjel

Goed zo Stefan. Het enige is dat het wel leeft, maar misschien groeiachterstand oploopt, zwakker is, etc. Dus niet heel positief voor de verdere nakweek die eventueel uit dit vogeltje zou kunnen komen.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-09-10 - 22:38:51 send message to roodmus

Zebravinkje en Ton.

Sorry ik blijf bij mijn mening,ieder dier heeft recht op hulp als dat nodig is,wie zijn wij om daar een eind aan te maken.

Ook een wat zwakkere vogel kan nog jaren mee,en wanneer en hoe bepaal je of een vogel pijn heeft.

grt Roodmus.


marcelj
Website Member
Posts :71

Website Member
2008-09-13 - 09:46:32 send message to marcelj

Ik ben het met je eens Roodmus.
En Stefan, je hebt het goed gedaan.
Groet Marcel



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 240 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede