Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Insecteneterkwekers : advies gevraagd Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Insecteneterkwekers : advies gevraagd
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-08-14 - 16:09:17 send message to chrislaevers

Mijn zwartkopweverkoppel is aan een derde nest begonnen. De eerste : onbevruchte eieren, de tweede één jong dat na enkele dagen op de grond lag.
Ik moet bij deze vogelsoort volledig gissen. Ze onderscheiden zich van de andere wevers die ik heb qua voeding : zaad interesseert hen niet zozeer dan wel insecten. De man had ik al eerder in het prille begin toen de grond van de nieuwe volière nog vers was omgewoeld, aardwormen zien eten (begin mei) en vandaag zag ik de pop een dikke regenworm helemaal oppeuzelen. Voor mij is dit nieuw, alleen mijn Chinese dwergkwartels doen dat. Ze eten ook graag levende meelwormen, mottenlarven, spinnen en alles wat vliegt en dit ook wanneer de pop niet broedt.
Mijn indruk tot nu toe is dat ze meer dan andere zaadeters die tijdens broed ook levend voer eten, carnivoor zijn. Ik heb ze nog niet zien eten van het eivoer (wilzangeivoer en kanarieëivoer). Komkommer wordt er ook gegeten.

Ik heb 3 vragen:
1° herkent iemand dit regenwormeneetgedrag bij een van zijn insectenetende vogels?

2° hoe passen jullie het voedsel aan tussen broed en voedering van jongen?

3° zijn er soorten waarbij het aangewezen is om de man tijdens de voedering van jongen apart te zetten? Omdat hij normalerwijze in de natuur zich zou gaan bezig houden met een andere pop ergens anders en het in volièretoestand dan onmogelijk of te belastend wordt voor de pop om te voederen zoals het hoort?



Daar er over deze vogel niets bekend is (zelfs geen ringmaten), zoek ik soorten vogels die quasi dezelfde behoeften hebben. Misschien vind ik enkele aanwijzingen die een nest kunnen doen lukken.

Deze vogels hebben een vrij smalle, lange puntige bek wat al wijst op insectenvoeding.

De man broedt en voedert niet mee.

Als de pop broedt, houdt hij de wacht en dat is zeer letterlijk op te nemen. Hij heeft zelfs een kijkgat gepikt in een afschermende rietenstrandmat om zicht te hebben op de aanpalende volière. Hij coached als het ware de pop met geluiden.
Als ik in de volière kom en er wordt niet gebroed, dan jaagt hij de pop achterna.
De vogels zitten alleen daar de man niemand duldt en de andere vogels wagen het gewoon niet om in zijn territorium te komen (de hele volière dus).

Mocht iemand dit gedragsprotoype herkennen (voeding incluis), dan zou ik graag meer willen weten.
Ik heb geen enkele houvast wat deze vogels betreft.

Dank bij voorbaat.

Christine.



Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-08-14 - 19:19:21 send message to Rogert

Hoi Christine,

Op het gebied van voeding kan ik je niet helpen. Maar als je variatie zoekt is het kweken van koolwitjes (vlinders) een optie of het kweken van Wasmotten (zelf kweken zorgt voor betere voedingswaarde). Als je mijn ervaring daarover wilt dan mag je me altijd benaderen.

Qua insektenvoeders kun je eens bij Hengelsportzaken of reptielenzaken vragen naar andere soorten voerinsekten. Er zijn tal van insekten als rozenkevers die ook erg smakelijke larven voortbrengen. Deze zijn ook gemakkelijk te kweken.

Als je eenvoudige dierlijke variatie wilt zou ik eens proberen om ze Aves-B te geven. Dit is gemaakt van gehakt, eieren, beschuitmeel en vitaminepreperaat. Dan heb je in ieder geval een breed spectrum van vitamines gevoerd.

Over wevers weet ik alleen te vertellen dat het raadzaam is om meer dan 1 pop bij de man te zetten. Het liefst 3. Terwijl de ene pop zit te broeden en haar jongen groot brengt kan de man zijn aandacht besteden aan de volgende pop. Terwijl de eerste pop haar jongen groot brengt, zit de tweede te broeden en houd de man zich bezig met het veroveren van de derde pop. Zo voorkom je dat de man zijn eigen nesten verstoord.

Succes


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-08-15 - 01:11:16 send message to Karel

quote
hoe passen jullie het voedsel aan tussen broed en voedering van jongen


Bij de toks ga ik als volgt te werk:

Het hele jaar door krijgen de ouders naast fruit per vogel twee fijngeknipte eendagskuikens. Zodra ik merk dat er interesse voor het broedblok begint te ontstaan en het roepen van de vogels meer opgewonden begint te klinken, ga ik eerst meelwormen en later moriowormen bijvoeren. De morio's worden door de ouders gebruikt als voer voor de jongen. Tegen de tijd dat de jongen uitvliegen heb ik gemerkt dat er geen morio's meer worden gevoerd, maar dat de ouders deze zelf opeten. Het gevolg is dat de man de pop al weer begint op te jagen, nog voordat de jongen zijn uitgevlogen!
Ik stop dan met de morio's en geef alleen nog wat meelwormen, die nog wel een tijdje aan de uitgevlogen jongen worden gevoerd. Als ze dat ook niet meer doen -en alleen nog fruit en kuikenvlees voeren- stop ik ook met de meelwormen om de man niet te opgewonden te maken/houden.
Tot nu toe gaat dat goed!


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2008-08-15 - 12:29:30 send message to pitylus

Indertijd als er nog import was , aten vele soorten ( lees meerendeel ) liever wormen dan zaad ,je kon ze ook gemakkelijker in conditie houden , schijnt dat ze in de natuur ook voorrang geven aan insecten dan zaad .


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-08-15 - 15:56:17 send message to Rogert

Ik kreeg een PM van Richard die ik bij dit onderwerp ga antwoorden aangezien daar meerder mensen bij gebaat zijn.

Het kweken van meelwormen schijnt een van de meest rendabele insecten te zijn die wij aan onze vogels voeren. Dit staat niet in verhouding met de rendabiliteit van wasmotten, koolwitjes, rozekevers, krekels, sprinkhanen en andere insecten.

Wat heel makkelijk gaat zijn het kweken van fruitvliegen in je voliere. Ooit het idee gekregen van Christine in een ander topic. Je legt gewoon wat fruit (vers of oud) op een vaste plek in je voliere waar het niet regent. Hier komen vanzelf fruitvliegen en hun maden op. Vogels kunnen deze zelf oppikken en het enige wat je hoeft te doen is het aanvullen van het fruit. In binnenkooien kun je het gewoon in een klein bakje doe.

Voor Rozenkevers wil ik je verwijzen naar reptielenforums. Hier heb ik geen ervaring mee, maar ik weet wel dat rozekevers erg voedzame dikke larven geven. Het oogsten er van is ook niet moeilijk, maar de hoeveelheid larven is niet heel groot vergeleken met wasmotten.

Richard schrijft: “Wasmotten heb ik zelf gekweekt maar ben ik mee gestopt, daar het te moeilijk is om voldoende larven uit het rag te halen voor je vogels, en zelf haalden de vogels ze er niet uit.” Wat betreft de wasmotten denk ik dat je daar meer resultaat uit kan halen als je kleine kweekbakjes gebruikt en dagelijks oogst. In kleine kweekbakjes hoeven de larven niet zoveel rag te maken en groeien ze erg snel. De harde cocoonen maken ze alleen als ze gaan verpoppen. Je bent dan al te laat met je oogst. Het voordeel van zelf kweken is dat je vette volle larven hebt. Bij aankoop van levende larven uit de winkel teren de larven op hun voedingsreserve en zijn ze dus minder voedzaam.

Koolwitjes zijn heel eenvoudig in ons klimaat te kweken, maar dit kan bij hoge productiehoeveelheden erg vies worden. Daarbij is het niet goedkoop aangezien je onbespoten zachte koolsoorten moet gebruiken. Je kan ze binnen tot ver in het seizoen doorkweken en zelfs het gehele jaar rond als de temp. niet lager is dan 20 graden. Voor eenvoudige kweekopstelling verwijs ik je naar http://www.vlinderstichting.nl/index.asp?CatID=5&SubCatID=72. Meld niet dat je ze voor de productie gaat gebruiken anders krijg je ze niet toegestuurd.

Voor zijderupsen verwijs ik je naar: http://www.zoo-logics.com/reptielen/zijderups.htm. Hier heb ik verder geen ervaring mee.


janvana
Website Member
Posts :66

Website Member
2008-08-15 - 20:04:55 send message to janvana

ik heb niet zoveel ervaring met zaad etende vogels,wat ik wel weet is dat al mijn zaad etende in mijn gemengde voliere ook aan het levend voer pikte(toen ik dat nog had)jouw probleem komt me voor als het gedrag van insecteneters.als die jongen hebben zullen ze het dagelijkse voer,universeel,niet meer aankijken.ze eten enkel levend(diepvries)voer.
probeer het eens met buffalo's


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-08-18 - 13:40:52 send message to chrislaevers

Iedereen bedankt voor allerlei toelichtingen en tips.

Ik denk dat sommige reacties slaan op insectenkwekers en ik vroeg advies van mensen die kweken met insectenetende vogels.

Aan levend voer heb ik geen gebrek : wasmottenlarven, meelwormen, buffalo(s (elke week vers geleverd), diepvriespinkies.
In de tuin zijn er momenteel hooiwagens en kruisspinnen.

Is dit dan voldoende voor insectenetende vogels?
Deze zwartkopwevers zijn meer carnivoor dan zaadetend maar ik heb geen ervaring met insectenetende vogels en vroeg me af of ik misschien andere zaken over het hoofd zie.
Momenteel heeft de pop opnieuw twee eieren gelegd in de nieuwe nest.
De jongen zouden ongeveer na 13 dagen ongeveer moeten uitkomen. Ik plan om vanaf de 13de dag dus weer volop levend voer te geven (het hele arsenaal). Doen jullie dat ook zo met insectenetende vogels of voeg je daar nog iets aan toe zoals houtskool of nog iets anders?
Of moet het levend voer aangepast worden naargelang de jongen in de nest ouder worden?
Geven jullie bv eivoer gemengd met wat honing?
En is kiemzaad onontbeerlijk? Ik geef dat niet aan mijn vogels daar er in de volière hier en daar kiemend vogelzaad is op de grond.
De pop van dit koppel heeft 3 jaar met een verkeerde man (dwergwever) in volière gezeten zonder nestmateriaal. Dit is voor haar waarschijnlijk de eerste keer dat ze een jong heeft uitgebroed (tweede poging na eerste poging met onbevruchte eieren). Daar kan het dus ook aan liggen.
Als er nog iets is dat ik moet weten ivm de voedering tijdens de broed en tijdens de voedering van jongen, dan zou ik die kleine details graag willen weten.
Moet ik bv als de jongen pas uitgekomen zijn alleen fruitvliegjes, pinkies en buffalo's aanbieden (de kleinsten) en in een later stadium pas de meelwormen en de wasmottenlarven of maakt dat niets uit?
Omdat ik het niet weet, geef ik dus maar alles wanneer ik vermoed of zie dat er jongen zijn.
En hoe zit het met nestcontrole? Wanneer ik in de volière ga om te verzorgen, gaat de pop direct van de nest af omdat de man haar met een geluidje alarmeert. Ze zijn enorm schuw en ze zijn de zenuwachtigste vogels die ik ooit al gehad heb.
Toch moet er een methode bestaan om ze door een nest te trekken.

Christine.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-08-18 - 15:31:39 send message to Ton Koek

Hallo Christine,

Ik zou ze alles aanbieden op de meelwormen na, die pas als de jongen een dag of tien zijn. De man kan daar erg fel van worden namelijk.
Voor de rest, bied zoveel mogelijk aan en laat de ouders zelf kiezen wat ze voeren.
De groffere dingen eten ze zelf wel op.

Groeten, Ton


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-08-24 - 12:05:44 send message to chrislaevers

Ja, Ton, ik ga die meelwormen pas op het laatste geven. Momenteel is ze terug aan broeden en ik geef alleen enkele diepvriespinky's en eivoer. En vanaf de 13de dag voeg ik er wat levende buffalo's aan toe. Misschien gaat het op die manier lukken.

Iedereen bedankt voor alle info.

Christine.


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2008-08-24 - 13:10:42 send message to medaar

IK zou 10 x daags binnen gaan. En hard gekookt ei geven. Levend voor vanaf het eerste ei. Alles zeg wel alles. Moet lukken. Je kan alleen maar winnen. Alles doen er voor. Hoop dat het lukt . Is van JAAAA. heb ik voor elkaar. Den medaar



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 189 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede