Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > verwant kweken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-07-24 - 20:44:09 send message to Rogert

quote
Precies, maar het is inmiddels gebleken dat inteelt ook in de natuur veelvuldig voorkomt zonder dat de soort daarmee in kwaliteit achteruit gaat; sterker nog: de kwaliteit neemt op lange termijn zelfs toe!



Dat geloof ik zeker, maar in de natuur vind natuurlijke selectie plaats (survival of the fittest) en in gevangenschap houden we alles in leven.

Er zijn zelfs diersoorten bekend (cheeta) waarbij de genetische variatie zo minimaal is dat men bang is dat als hun leefomgeving veranderd dit een van de eerste soorten is die uitsterft.

quote
Inteelt van vogels in gevangenschap blijft af te raden en hooguit een noodzakelijk kwaad, maar als je, zoals bovenstaande reacties al aangeven, de zwakkere exemplaren direct elimineert kun je er idd uiteindelijk in kwaliteit zelfs op vooruit gaan.



Maar wie bepaald de zwakheden? Dat is niet de natuur maar de kweker. En hoe bepaald de kweker wat wel en niet wenselijk is in de natuur? Niet dus, dat kan hij niet! De kweker kan niet de "fittest" bepalen!
En de kweker zal zijn zwakheden liever verkopen dan de nek om draaien.

quote
Ook de te verwachten leeftijd is een faktor van belang.



Waarom is dit een factor van belang? Ik denk niet dat je op deze eigenschap kan selecteren want de levenslengte kun je pas bepalen aan het begin van de dood. En als een vogel al ver over zijn vruchtbare periode is kun je er niet meer mee fokken.
En daarbij denk ik dat veel fokkers niet zitten te wachten op vogels die na hun vruchtbare periode nog 20 jaar op stok zitten. Deze nemen ruimte in voor productieve vogels die veel gewilder zijn. Het gevolg ......... de handel.

quote
De laatste tijd nog wel eens een goede Splendid parkiet gezien? hoe groot moest een valkparkiet ook alweer zijn?



Dit vind ik een erg goede opmerking. Ja, wat is de wildkleur van een kanarie en grasparkiet? Veel mensen weten dat al niet meer.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-07-24 - 21:19:33 send message to Karel

quote
Maar wie bepaald de zwakheden? Dat is niet de natuur maar de kweker. En hoe bepaald de kweker wat wel en niet wenselijk is in de natuur? Niet dus, dat kan hij niet! De kweker kan niet de "fittest" bepalen!


Dat kun je wel zeker, mits je bereid bent om meerdere generaties door te kweken met deze vogels. Uiteindelijk zal blijken of je stam sterk is of niet.

quote
En de kweker zal zijn zwakheden liever verkopen dan de nek om draaien.


Ik ken ze niet die dat doen, maar ze zullen ongetwijfeld bestaan, helaas.sad :(


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-07-25 - 17:31:59 send message to Rogert

quote
Dat kun je wel zeker, mits je bereid bent om meerdere generaties door te kweken met deze vogels. Uiteindelijk zal blijken of je stam sterk is of niet.



Maar dan demp je de put als het te laat is. Want ondertussen heb je onwetend je genetisch materiaal versprijd onder andere liefhebbers. Tenzij jij de ruimte hebt om al je nakomelingen te huisvesten.


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2008-07-25 - 19:02:25 send message to kaapsen

Dit staat los van het item handopfok,maar heeft er uiteraard indirect Gezien ,DIT onderwerp, wel mee te maken lees,(natuurlijke selectie).

Als je met inteelt kweekt,GEEN handopfok plegen,dan creeer je volgens mij ook een soort van natuurlijke selectie,of zie ik dat verkeerd Rogert?

Gr Kees.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-07-25 - 21:48:24 send message to Karel

quote
Maar dan demp je de put als het te laat is. Want ondertussen heb je onwetend je genetisch materiaal versprijd onder andere liefhebbers.


Nee, juist niet! Mijn stelling is dat je dan bereid moet zijn om meerdere generaties zelf moet doorkweken en dus idd over voldoende ruimte moet beschikken.
Als de vogels inderdaad zo bijzonder zijn dat je er geen vreemd bloed voor hebt kunnen vinden, is het denk ik de moeite waard om er ruimte voor te vrij te maken als die mogelijkheid bestaat.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-07-25 - 21:54:56 send message to Karel

De opmerking van Kaapsen lijkt me juist, omdat je bij handopfok in een aantal gevallen bezig bent een vogel groot te brengen die normaal gesproken geen kans van overleven zou hebben gehad.

Aan de andere kant kun je je afvragen of je van een soort die bijna niet meer te vinden is, dan toch maar genoegen moet nemen met alles wat je in leven kunt houden. Dit in de hoop later via selectiekweek uiteindelijk (na vele generaties) toch weer goede vogels over te houden.

Misschien dan ook samengevat een aardige vraag voor een nieuw topic:

Is het verantwoord om een soort voor de avicultuur trachten te behouden dmv inteelt en/of kunstmatige opfok?


de muis
Website Member
Posts :1

Website Member
2008-07-25 - 21:58:43 send message to de muis

mensen die beginnen te kweken met vogels zoals hier word gezegd zouden ze moeten verbieden om ooit nog te kweken, is dit de natuur???????????


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-07-26 - 13:03:55 send message to Rogert

Reactie op Kaapsen:
Ik denk dat hand-opfok gedeeltelijk samenhangt m.b.t. inteeltkweek. Als je daarmee bedoeld dat de natuurlijke selectie die oudervogels toepassen op hun jongen met betrekking tot het grootbrengen dan zul je met hand-opfok meer slechte eigenschappen overhouden.
Maar ook met betrekking op het gedrag in een latere fase zul je veel meer ongewenst gedrag creëren. Denk hierbij aan gestoorde gedragingen op het gebied van voortplanting.

Maar als het gaat om een soort in stand te houden voor de liefhebberij en daardoor meer nageslacht creëert dan is dat een afweging. Dan is de methode van hand-opfok erg belangrijk om bepaalde gedragingen te voorkomen. In dit geval kun je niet per definitie zeggen dat je meer slechte eigenschappen overhoud omdat je vanuit een ander perspectief hand-opfok toepast. En dan ben ik het met tegenzin eens met Karel.

Reactie op de Muis:
In gevangenschap kun je niet spreken van “de Natuur”. Wij kunnen niet zeggen dat wij een soort in stand houden om deze weer uit te zetten als deze in de natuur uitsterft. Alle soorten die in gevangenschap gefokt worden veranderen tov de soort in de natuur. Kijk maar naar de grasparkiet en de kanarie. Deze lijken alles behalve de soort zoals deze in de natuur voorkomt. En dit geld voor velen andere soorten in meer of mindere mate. Voorbeelden zijn soorten die in de natuur niet tegen de kou kunnen en in gevangenschap winterhard zijn. Soorten die in gevangenschap heel ander voer krijgen dan in de natuur hebben zich ook aangepast. Soorten die in de natuur pas na 5 of 6 jaar tot voortplanting komen en in gevangenschap al na 2 of 3 jaar hebben zich ook aangepast, of worden er op geselecteerd. Uiteindelijk kun je alleen het uiterlijke plaatje van een soort in stand houden, maar ook hier hebben wij moeite mee (denk aan TT en keuringen).

Als wij gekweekte soorten in de natuur zouden loslaten dan vind er weer natuurlijke selectie plaats. Maar dit zal veel slachtoffers met zich meebrengen. Als er dan van de 100 dieren er 2 overleven (dit is geen feit, maar een mogelijkheid) dan zijn dat de dieren die de natuur aan kunnen.
En daarbij veranderd ook de natuur. Dus de soorten die daar in leven veranderen mee met deze natuur. Grasparkieten die wij 20 jaar geleden importeerde kunnen nu al anders zijn dan de grasparkieten die nu in het wild leven (dit is geen feit maar een mogelijkheid). Dit kan zichtbaar door bv het uiterlijk, maar dit kan ook onzichtbaar door bv andere voeding. Dit heet evolutie. In gevangenschap blijven bepaalde factoren constant.
Eigenlijk is herintroductie in de natuur het omkeren van domesticatie. Selecteerde wij voorheen dieren die gevangenschap aan konden, zul je met herintroductie van soorten in de natuur “de natuur” de selectie moeten laten maken of een dier het wilde leven aan kan (otter en bevers in Nederland). Maar eigenlijk staat dit los van het oorspronkelijke onderwerp.



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 183 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede