Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > zwartkopcaique Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : zwartkopcaique
mattj
Website Member
Posts :21

Website Member
2008-07-08 - 14:01:30 send message to mattj

hallo,
ik ben van plan om een nieuwe soort aan te schaffen na vele jaren parkieten wil ik graag beginnen met papegaaien mijn voorkeur gaat zeker uit naar de zwartkopcaique
maar nu heb ik er toch nog een paar vraagjes over
ik woon in een woonwijk en de buren wonen 15 meter verder dus is mijn vraag kan ik ze houden als ik een zeer goed geissoleerd nachthok zet wel zeer ruim en dat ik ze daar in de vroege ochtenduurtjes binnen zet .Maar zijn het vogels die heel de dag door zitten te krijsen?
en hoe is hun gedrag ?
en meer info is altijd welkom

gr.matthiashappy :)


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-07-08 - 20:30:06 send message to denegon

Zeker de moeite waard een koppel caiques.
1 koppel kan krijsen maar meestal zijn ze wel rustig. meerdere koppels tegen elkaar is zeker schreeuwen.
caiques zijn zeer bewegelijk en zeer speels.
ze broeden 28 dagen en de jongen rond de 18-21 dagen ringen. ga er van uit dat ze met elke andere soort proberen te 'spelen'
als je buren australische parkieten kunnen verdragen kunnen ze caiques ook hebben maar geen meerdere koppels.

hieronder pa en ma en hun nieuwste aanwinst
groetjes egon





mattj
Website Member
Posts :21

Website Member
2008-07-08 - 20:32:41 send message to mattj

hartelijk dank voor de reactiehappy :)


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-07-08 - 20:56:57 send message to denegon

Broedblok is bij mij liggend binnen maat 24cm vierkant en 40 cm lang ik heb een sluis in het eerste gedeelte gemaakt van 12 bij 15 cm met invlieggat 8 cm.
ze winden dit heerlijk om in te zitten.
Als je meer info wilt kijk bij mijn voliere op arena of mail een keer als je in de buurt bent.
kun je misschien eens langs komen groetjes egon


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-07-10 - 14:08:58 send message to kvhooff

Het kweken van Caiques is niet moeilijk. Dat wil zeggen met natuurbroed. Probeer nooit met een voormalig handopfok te kweken (deze worden veel inde handel aangeboden). Dat heeft me een hoop geld en frustraties gekost. Jongen werden dood geslacht, met de eigeren werd gevoetbald en na het koppelen werd bij het broedsworden de partner afgemaakt..

Caiques komen uit het tropisch regenwoud, dwz ze hebben een uitgebreid dieet en kunnen niet tegen kou. Bij mij is de minimumtemperatuur in het binnenhok 5 to 7 graden.

Voer:
Ik geef ze premium papegaaienvoer van Witte Molen, eivoer, Pallets van Harrissons en fruit.
Het valt op dat ze gevoelig zijn voor caroteen. De rode kleurstof die onder andere in worteltjes en boerenkool zit.
Als je dit met mate voer, dan zul je zien dat ze prachtig oranje gekleurd worden.
Ik heb caiques gekocht bij kwekers die ze met de Australiers mee voerden. Deze vogels zagen er flets uit en roken muf. Na een goed dieet kwamen ze binnen 3 weken op kleur zonder een veer te verliezen.

Opmerkelijk is dat de Caiques vreselijk veel eten. Ik denk 1,5 keer zoveel als een koppel grijze roodstaarten.
Veel eten is veel schijten. Binnen één week kunnen ze torentjes bouwen van 5 cm hoog. Dit geldt helemaal als we veel fruit geven.
Het voer moet op hoogte worden aangebracht. Ze komen niet graag op de grond. Het eten wat op de grond valt zullen ze niet snel opeten. Het voordeel hiervan is dat caiques niet gevoelig zijn voor wormen.

Kweek
De vogels zijn met 3 jaar kweekrijp. Verwacht niet direct jongen ze moeten het allemaal nog leren. Na 5 jaar heb je zeer betrouwbare kweekvogels die keurig ieder jaar één of meer nestjes grootbrengen.
Wat de nestkast betreft zijn ze niet kieskeurig. Let er wel op dat de pop het nest eerst ingereedheid brengt door de binnenkant af te knagen. Ik gebruik voor de nestkasten multiplex van 18mm dik. Daarnaast doe ik ook een stuk hout in het blok om de knaaglust van de pop enigszins te sturen zodat de nestkast wat langer meegaat.

Aggressie.
Caiques zijn de pitbulls van de papegaaien. Als je ze wilt vangen, dan gaan ze op de rug liggen en hebben ze je bijna altijd te pakken.
Naar andere vogels zijn ze zeer aggressief en zelfs een kat is niet veilig voor ze. Mijn caiques hebben een kat een geknikte staart bezorgd. Daar ben ik ze nog steeds zeer dankbaar voor.

Onderling zijn ze in familieverband zeer lief. Bij mij heb ik ooit meegemaakt dat de pop weer aan het leggen was zonder dat ik het in de gaten had. 's nachts zat de pop op drie eieren samen met vader en de 3 jongen van de vorige ronde. Geen ei kapot.

Huisvesting:
De kooien moeten van metaal zijn uitgevoerd met dubbel gaas tussen de kooien.
Een voliere is het meest geschikt en kooi van 120x60x60cm volstaat ook.
Omdat de vogels bijna nooit op de grond komen is eigenlijk alleen maar de bovenste meter van belang.
Verder zijn caiques meer klauteraars dan vliegers. Een voliere van 3 meter of meer is leek, maar die kun je beter aan de Australiers geven.

Tam maken:
Nog een aardige over Caiques. Mijn dochtertje van 10 heeft één jong tam gemaakt. Ze haalde hem iedere dag uit het blok en speelde er wat mee. Vervolgens werd ze gewoon weer terug gelegd. De ouders vonden alles best.

De kinderen deden er alles mee. In bad, op een bal laten lopen, wasknijpers uit elkaar laten halen. Het is onvoorstelbaar.

Wat mij helemaal opvalt is dat ze allemans vriendjes zijn. Dit in tegenstelling tot de overige papegaaien.

Jonge caiques gedragen zich als jonge katjes. Ze spelen overal mee.
Als ik hem met zijn voormalige nestgenoten vergelijk dan zijn die gewoon vogel gebleven en hij is een compleet ander beest geworden.



Ik hoop dat je hier wat aan heb


mattj
Website Member
Posts :21

Website Member
2008-07-10 - 20:55:22 send message to mattj

echt bedankt voor de moeitehappy :)
hier heb ik wat aan

gr matthiashappy :)


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2008-07-10 - 22:18:59 send message to molineti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

happy :)regelmatig lees ik in mijn ogen onjuistheden betreft huisvesting van caiques.

laatst stond erin ,,Onze vogels,, nog een aanvulling op een eerder geschreven artikel door Adri van Kooten.

De aanvulling hield in dat caiques beter te kweken zouden zijn in kleine kooien (1.20 bij 0.60 bij 0.60) en het geen vliegers zouden zijn,dit is mijn inziens onzin,ook komt dit soort informatie verstrekking het welzijn van een prachtige actieve vogelsoort niet ten goede.

Vogelbonden zouden wat betrefd welzijn en goede huisvesting wat meer vooruitstrevend moeten zijn en hierover een standpunt in moeten nemen.

Als tegenhanger van :Caiques kunnen het best gekweekt worden in niet al te grote kooien mijn ervaringen.

Ik kweek/kweekte met 3 soorten caiques gemiddeld minimaal 3 jongen natuurbroed per paar/per jaar.

ze zijn gehuisvest in binnen/buiten kooien van 1.2 meter breed,2.2 meter hoog en 5,5 meter lang.

ze vliegen net zoveel(of net zo weinig) als de meeste andere soorten papagaaien of kakatoes.

Ook al zou er weinig gebruik gemaakt worden van de lengte van de vlucht, zou ik het ze toch nog niet willen ontnemen.

ik vindt de mogelijkheid om te vliegen hebben maar er b.v weinig gebruik van maken nog altijd beter dan totaal geen mogelijkheid hebbenwink ;)

Ze houden niet echt van kou,maar komen ,,vrijwillig,,(bij mij) toch zomer en winter naar buiten.

bij mij komen ze ook met regelmaat op de grond(zwarte grond met onkruidzaden/planten)
vooral voor het kweekseizoen en als ze jongen hebben.

Prachtige vogeltjes maar zouden buiten gehouden in een woonwijk toch wel voor problemen met de buurt kunnen zorgen.

Groeten Rene













mattj
Website Member
Posts :21

Website Member
2008-07-16 - 17:36:28 send message to mattj

hallo
zelf denk ik ook dat de zwartkopcaique wat te luidruchtig zal zijn .
maar kan ik de rosé of grijze rood.
in een woonwijk houden?
graag eigen ervaringen

matthias


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-07-16 - 17:56:17 send message to kvhooff

Bij die vogels is de Caique heilig. Als die de overdrive er op zetten dan ga je echt kapot van het geluid.


Kees


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-07-16 - 20:06:55 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hey rene

Ik ben het gedeeltelijk met je eens.
Ik probeer zelf caiques te kweken in kweekkooien zoals je weet. vooralsnog met wisselend suc6. maar misschien komt dit ook dat de koppels nog jong zijn.
het welzijn van een vogel hangt niet alleen af van de grote van de kooi.
voeding verse takken aandacht (meer of minder) zijn ook nog factoren die mee spelen.
Wat ik wel vind is dat jonge vogels gebaat zijn bij een mooie uitvlieg voliere. Ik wil deze volieres nu ook gaan maken maar blijf toch proberen te kweken ik kweekkooien.
als ik de ruimte zou hebben zou ik ze daar in tegen wel een vlucht aanbieden.
Het blijft een mooi gezicht bij jou hoe de caiques spelen zo naast de kaketoes.
nou maar hopen dat ik veel kweken dan kan ik snel de uitvlieg voliere aanschaffen.

groetjes egon


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-07-16 - 20:13:11 send message to P.Rooth

Denegon

Wat een prachtige jonge caigue happy :)

Schitterende foto/vogel
happy :)
Paul


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-07-16 - 21:46:15 send message to denegon

thanx
paul


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2008-07-16 - 22:18:42 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi Egon,

IDD mooie vogel is het gewordenhappy :)

Mijn reactie was alleen bedoeld om de ,,nonsens,, die in onze vogels geschreven was te ontkrachten.

Dit soort verhaaltjes lees je overigens vakersad :( ook over andere soorten vogels

Maar je hebt wel mooi pech als vogel als men(de gemiddelde liefhebber)gaat denken dat er zo het beste met de vogel te kweken valt.

Zie de vele voorbeelden bij grijze,edels,amazones,kanaries,meeuwen,zebravinken etc etc.

Niet iedereen kan zijn vogels ruim huisvesten,maar men kan wel kiezen voor minder vogels die meer ruimte hebben.

Doe Jij Bijvoorbeeld ook Egon,of niet danhappy :)

Groeten Rene


eckers
Website Member
Posts :94

Website Member
2008-07-16 - 22:29:05 send message to eckers

hallo,
mijn ervaring met de caique,s is dat ze wel kunnen krijsen,niet de hele dag door,maar ze laten zich wel horen.
Als je een goed geisoleerd binnenhok hebt,waar je ze in kunt op sluiten,en als je ze overdag eruit laat,moet het denk ik geen probleem zijn,maar dit is ook een beetje afhankelijk van je buren,persoonlijk vind ik het mooist als je vogels in de buitenvoliere kunt houden,maar omdat ik ook in een woonwijk woon,moet ik er helaas rekenig mee houden welke ik buiten hou,daarom heb ik de meeste papegaaien binnen zitten(eigenlijk wel jammer,maar is niet anders),caique,s zijn trouwens zeer leuke vogels kwa uiterlijk,maar ook zeker kwa karakter,
groetjes jan willem


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-07-17 - 08:50:33 send message to denegon

quote
Niet iedereen kan zijn vogels ruim huisvesten,maar men kan wel kiezen voor minder vogels die meer ruimte hebben.

Doe Jij Bijvoorbeeld ook Egon,of niet dan


DAt is zo ik heb nu nog maar plaats voor 12 koppels ipv. 30 en hopelijk over 3 a 4 mnd twee mooie uitvlieg volieres

groetjes egon



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 199 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede