Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Man verplaatst eieren (Ara's) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Man verplaatst eieren (Ara's)
djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2008-06-15 - 17:20:42

Wie kan het volgende verklaren?:

zit net naar mijn IR-camera te kijken die in het broedblok hangt van onze groenvleugel ara's.

De pop gaat van het nest, waarschijnlijk om te ontlasten. De man komt in het blok (waar de pop dus op dat moment niet is) en begint echt met de eieren te verplaatsen. Hij pakt ze daar bij echt in de bek en verplaatst ze richting de uitgang van het blok. Terwijl hij er een in de bek heeft komt de pop terug, hij laat het ei vallen en gaat naar buiten.
Vervolgens zoek de pop alle drie de eieren weer bij elkaar (welke alle nog heel zijn voor zover ik kan beoordelen) en gaat weer broeden.

Pop en man klikken heel goed, voeren enz. Hebben vorig jaar hun eerste jong grootgebracht helemaal zelfstandig.

Iemand enig idee waarom de man met de eieren gaat te trekken?

Groet'n,
Dirk Jan


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-06-15 - 19:42:37

Ik zou bijna zeggen om ze eruit te gooien. sad :(
De oplossing: Geen idee.sad :(


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-06-16 - 12:14:41

Kun je zo'n soorten scheiden tijdens de broed?
Wellicht naast elkaar met groter gaas zodat ze elkar wel kunnen voeren?

Ik neem aan dat het eventueel door drift van de man kan komen?

Wie het weet mag het gerust zeggen. wink ;)

Peter


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2008-06-16 - 23:04:21

heb vandaag nog even een nest controle gedaan. 1 dof ei. 2 glanzend. Dus wss maar 1 bevrucht.
Zou het kunnen zijn dat de man dit ook weet? en de onbevruchte eieren er uit werkte?


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-06-17 - 09:02:50

Doorgaans 'weten' vogels inderdaad wel of eieren een kans maken. Dat hoor je wel vaker zeggen. Is natuurlijk wel een risico. Voor het zelfde geld werkt hij ook het goede ei eruit. Ik weet het niet.

Niemand die verder raad weet?


andre22
Website Member
Posts :68

Website Member
2008-06-17 - 09:11:55

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Is de man wellicht wat jonger? En zijn het de eerste eieren waar de man mee kennis maakt?
Het uitgooien van onbevruchte eieren zie ik bij mijn vogels en kippen ook maar dit is doorgaans pas tegen de tijd dat ze uit zouden moeten komen.
Misschien probeert de man op deze manier de pop aan het broeden te krijgen, zodat ze bij de eieren blijft? Ik heb ook geen idee maar het zet wel tot verder denken.
Gr Andre


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2008-06-17 - 14:33:41

Leeftijd van beide vogels is onbekend. Waarschijnlijk allebei +/- 10jr. Hebben vorig jaar één jong (van ook 3 eieren) tot bijna volwassenheid grootgebracht. (is na 12 wkn uit 't nest gevallen)
Toen zijn beide onbevruchte eieren in het nest gebleven totdat het jong +/- 2wkn oud was.

De pop is al vanaf het eerste ei aan het broeden. Heel vast dus dat zal niet de reden zijn denk ik?.

Blijft raar. We zullen wel nooit echt de reden weten.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 188 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede