Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vreemd probleem Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Vreemd probleem
bartvdb
Website Member
Posts :15

Website Member
2008-04-22 - 11:15:26 send message to bartvdb

Hoi, ik heb momenteel in mijn voliere enkele kanariepoppen zitten waarvan er enkele reeds een mooi nest jongen voortgebracht hebben.

Nu heb ik sinds verleden week een pop die goed aan het broeden is op 5 eieren (8 dagen sinds het laatste ei).

Tot mijn grote verwondering lag er vandaag één zesde ei. Omdat ik dit vreemd vond ben ik even blijven zitten en wat blijkt??: een tweede pop heeft de kans genomen tijdens het baden van de eerste om in dit nest te gaan leggen en ze gat af en toe ook broeden (tot ergernis van de eerste pop want die jaagt haar er vlug vanaf).

Zijn er mensen die dit ook meegemaakt hebben en wat kan ik er aan doen want ik ben bang dat door het achteraf hoge aantal aan eieren, deze ook zullen breken onder de pop.

P.S. er hangen voldoende nestmandjes en het nest waarvan sprake is zelfgebouwd in een redelijk dichte struik.

Iemand tips??

Thx, Bart


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-04-22 - 13:43:54 send message to tonnl

Ik zou de tweede pop even uitvangen en een paar dagen apart houden.
Meestal is het dan wel over en kan ze terug.
Alleen als beide poppen tegelijk begonnen zijn, gaat het soms goed.
Groeten, Ton.


bartvdb
Website Member
Posts :15

Website Member
2008-04-22 - 14:18:04 send message to bartvdb

Dank je wel.

Ik heb reeds de voliere even verdeeld in kleiner compartiment. Ik heb zelf een nestkorfje met nest klaargemaakt (voorgewoven) en dit er in gehangen. De pop is hier nu al aan beginnen verder werken.

Na het uitbroeden van de jongen van de eerste pop verleg ik het overgebleven ei (dat van de tweede pop) naar het nieuwe nest zodat ze dit verder zelf uit kan broeden.

Groeten,

Bart


bartvdb
Website Member
Posts :15

Website Member
2008-04-22 - 14:22:12 send message to bartvdb

Wat ook leuk om te weten is is dat de desbetreffende pop ook alle jongen uit andere nesten heeft mee helpen voeren!! Is dit een pop met misschien een te groot/goed moederinstinct??


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-04-22 - 14:58:28 send message to tonnl

Zeker een prima moederinstinct. happy :)

Ik heb dat bij meerdere soorten gezien. Goudbuikjes die elkaars jongen voeren, jonge zebravinken die in een uitvliegkooi haast door iedereen gevoerd werden, erg leuk.

Ton.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-04-22 - 19:35:31 send message to Rogert

Je kan ook de eieren merken en als je een nestje hebt van 5 of 6 het 7 ei en alles daarna er uit halen.

Nu houd je het 6de ei over wat je onder de tweede pop legt, maar dat ei komt vele malen eerder uit dan de eieren die zij nu in het nieuwe nestje gaat leggen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 150 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede