Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > ruien Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : ruien
Lucia
Website Member
Posts :8

Website Member
2008-03-22 - 20:29:23 send message to Lucia

Hallo. ik heb een koppel tamme koningsparkieten.Ze waren heel erg mooi, maar in aug. zijn ze begonnen met ruien. Ze plukken hun veren en pennen uit.
Het zijn net 2 pluizenbollen.
Ze krijgen goede voeding en hebben een mooie huisvesting.Wie weet wat ik hier tegen kan doen.
Lucia


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2008-03-22 - 21:26:49 send message to Wickingh

Heeft niets met ruien te maken.
Plukken is een gedragsprobleem.
Wat noem je goede voeding?
Hoe zijn ze gehuisvest?
Zijn ze broedrijp en hebben ze dan een nestkast?

Mvg Frank


Lucia
Website Member
Posts :8

Website Member
2008-03-22 - 22:39:50 send message to Lucia

Hallo Frank
Ze krijgen zaad fruit groenten vit. en mineralen.
Ze hebben een broedhok in de volière.
Krijgen regelmatig wilgentakken.
Hebben voor hun tweeen een volière van 3mlang 2.10hoog en 1.20 breed.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2008-03-22 - 23:30:34 send message to Wickingh

Hallo Lucia,

probeer dan toch eens pellets toe te voegen (ik weet het , hier is dat vloeken in de kerk).
Ik behaal daar persoonlijke goede resultaten mee,

mvg Frank

Ps hebben ze ook in de voliere een veilige (beschutte) plek?


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2008-03-23 - 01:59:30 send message to molineti

Plukken kan vele oorzaken hebben o.a stofwisselingsproblemen,ectoparasieten,te eiwitreike voeding,verveling,etc

Enkele van deze,,kwalen,, kan men verhelpen;maar de meeste ,en zeker als het regelmaat is niet meer.

Wat men kan proberen; een middel tegen ectoparasieten(ook herhalen), een zeer ruime huisvesting die men weinig veranderd maar toch vaak verrijkt(is moeilijk).

en een minder eiwitreike voeding kan ook wat toevoegen;ik heb veel met pellets geexperimeteerd maar die voegen in mijn mening hierin niks toe(te eiwitreik)

Bij een koning zou men kunnen proberen om helemaal geen zonnepitten meer te voeren.

Persoonlijk denk ik dat wij(liefhebbers)verantwoordelijk zijn voor het pluk gedrag van onze vogels;Wij maken ze tam(vogelasociaal)wij geven ze te weinig ruimte en teveel stress

Groeten Rene


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2008-03-23 - 09:09:58 send message to Wickingh

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo Rene,

leuk dat je terug bent, ik heb je gemist.

Vind het alleen erg onverstandig om zonder medisch onderzoek door een expert , medicijnen te adviseren.
Je zal bedoelen in het kader van baat het niet het schaad ook niet. Helaas werkt het zo niet, het is nu eenmaal zo dat parasieten snel recistent worden voor medicatie , daarom is het verstandig deze alleen te gebruiken indien het werkelijk nodig is.

Tja en de discussie pellets, laten we het er op houden dat jij oude ideeen nog steeds volgt, geen enkel probleem.
Het is alleen jammer dat, je het in het kader van het helpen van deze dame, dit zo bout weet te brengen.
Ik geloof erin jij niet, prima maar is de dame hier mee gebaat?

mvg Frank


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-03-23 - 09:30:51 send message to ParkietenPeter

Zoals Rene al aanhaalt is het niet altijd even makkelijk om het probleem van plukken te onderkennen.
Zelf trouwens ook al ewrvaring gehad met geplukte edels en ook hier hielpen pellet niet, helaas. Dit zal dan wellicht persoonlijk/incidenteel zijn.

Wat ik uit het beperkte verhaal kan opmerken gaat het hier om twee tamme vogels. De vogels zullen naar alle waarschijnlijkheid in de huiskamer tam gemaakt zijn? Net zo waarschijnlijk alleen/apart?

Het rpobleem zit hem er dán in dat de vogels nu welliswaar een mooie voliere krijgen en een soortgenoot. Maar hier heeft de vogel niks aan omdat zoals Rene al aangaf de vogels 'vogelasociaal' zijn opgevoed.

In de huidige situatie is het het moeilijkst om ze weer terug in de veren te krijgen. De situatie terug naar 'vroeger' kan ook wel eens helpen. Veel aandacht, dat zijn ze gewend.

Op voorwaarde dat de vogels inderdaad gezond zijn.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2008-03-23 - 09:37:13 send message to Wickingh

Hallo Peter,

ik zeg ook niet dat pellets als medicijn helpen tegen plukgedrag, maar wel zorgen voor een verbeterde conditie en daardoor ter voorkoming behulpzaam zijn. Een eenmaal neurotische plukkende vogel zal ook door pellets niet meer veranderen.

Mvg Frank


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-03-23 - 09:41:46 send message to denegon

Zoals peter aangeeft, probeer ze terug te brengen in de vorige situatie, lijkt mij een goede oplossing. Toen plukte ze immers niet.
Het blijft een moeilijke kwestie dat plukken.
hopelijk kun je er wat goeie dingen uit halen.
suc6 met de vogels en hoop dat je ze weer mooi in conditie krijgt.
groetjes egon


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-03-23 - 12:28:28 send message to ParkietenPeter

Frank, begrijp ik.
Ik wil ook alleen maar zeggen en duidelijk stellen dat het in mijn geval niet hielp.
Voor de volledigheid van voer kan een pellet misschien best helpen omdat de vogel van zaden alleen eet wat hem bevalt. Daar heb ik verder geen ervaring mee. Onze Edel wilde niet aan de pellet en speelde er alleen mee. Dit was voor ons overigens geen probleem omdat ze toch het merendeel fruit eten.

wink ;) Peter


wings
Oud Lid
Posts :207

Oud Lid
2008-03-23 - 12:40:16 send message to wings

Hallo Lucia,
Ik heb zelf goede ervaring met spirulina poeder.
Elke dag een mespuntje door het mengsel van gekiemt zaad, eivoer, winterwortel, appel.
Ik heb een halfjaar geleden een afgedankt slecht uitziend taranta mannetje gekregen, mijn vrouw zij hij lijkt op een ragebol.
Hij zit nu strak in de veren, en is aan de tweede ronde met jonge bezig.
gr Jan.


Lucia
Website Member
Posts :8

Website Member
2008-03-25 - 22:39:10 send message to Lucia

Hallo

Alle mensen die gereageerd hebben bedankt.
Na alle goede raad denken we dat we weten waar het aan ligt.
Ze hebben altijd buiten gezeten waar ze in de zon en de regen konden,bij ons zitten ze in de veranda. Nu krijgen ze wel licht maar geen zon.
Dus we gaan de voliére naar buiten plaatsen zodat ze weer zon en uv stralen krijgen.
Dit schijnen ze toch nodig te hebben.

Gr. Lucia


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-03-25 - 23:43:57 send message to tonnl

Het zou geweldig zijn als dat het oplost.
Plaats je een foto als ze weer mooi zijn?

Groeten, Ton.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 198 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede