Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > mutatiecombinaties bij paddas Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : mutatiecombinaties bij paddas
padda
Website Member
Posts :96

Website Member
2008-03-05 - 16:49:05 send message to padda

hallo,
ik kweek al enkele jaren grijze en roodbruine padda's maar ik zou graag beginnen met het kweken van roodbruinopaal paddas.
Ik heb in het boek zebravinken, japanse meeuwen en padda's van Alois Van Mingeroet al heel wat informatie gevonden maar ik zou de uitkomst van mijn koppelingen zelf willen kunnen uitrekenen.
Roodbruin en opaal vererft recessief, de wildkleur is dominant.
1 van de koppelingen in het boek is Wilkleur/roodbruin/opaal x roodbruin. Hier uit bekomt men 25% wildkleur/roodbruin/opaal, 25% wildkleur/roodbruin, 25% roodbruin/opaal en 25% roodbruin.
Kan iemand van jullie mij eens stap voor stap uitleggen hoe je aan deze uitslagen komt?, ik zal dan proberen de andere koppelingen uit het boek op mezelf uit te zoeken.

hartelijk bedankt,
Jurn


chemist010
Website Member
Posts :74

Website Member
2008-03-06 - 10:48:55 send message to chemist010

Je weet toch dat het statistisch is he, die uitkomsten.Met andere woorden je kunt wel berekenen dat 25% die kleur zal hebben maar de natuur maakt zelf wel uit of die er bij het eerste of het tiende nest is. Als je een kleur wilt kweken is er maar een manier (mijn mening) gewoon doen en geduld hebben.
Arthur


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-03-06 - 16:12:52 send message to Karel

Dat is wel uit te leggen Jurn.
Spreken we eerst even af dat ik de afkortingen W (wildkleur), r (roodbruin) en o (opaal) ga gebruiken.

Als we eerst naar alleen de r factor kijken, dan is uit de combinatie Wr x rr het volgende te verwachten:

25% Wr
25% Wr
25% rr
25% rr
(De eerste letter komt steeds van de man en de tweede letter van de pop)

Ofwel totaal 50% roodbruine en 50% splitten

Voor de opaalcombinatie WW x Wo geldt:

25% WW
25% Wo
25% WW
25% Wo

ofwel 50% wildkleur en 50% splitten.

Nu de combinatie van beide mutaties:

Als je terugkijkt naar de uitkomst van de Wr x rr, dan zie je dat er 4 mogelijke combinaties zijn. Deze 4 kunnen ieder weer 4 mogelijke opaalcombinaties bij zich dragen. Ofwel: er zijn dus 4 x 4 = 16 mogelijkheden.

1. 6,25% Wr-WW = W/r
2. 6,25% Wr-Wo = W/r/o
3. 6,25% Wr-WW = W/r
4. 6,25% Wr-Wo = W/r/o

5. 6,25% Wr-WW = W/r
6. 6,25% Wr-Wo = W/r/o
7. 6,25% Wr-WW = W/r
8. 6,25% Wr-Wo = W/r/o

9. 6,25% rr-WW = r
10. 6,25% rr-Wo = r/o
11. 6,25% rr-WW = r
12. 6,25% rr-Wo = r/o

13. 6,25% rr-WW = r
14. 6,25% rr-Wo = r/o
15. 6,25% rr-WW = r
16. 6,25% rr-Wo = r/o

Als je alle percentage's netjes bij elkaar telt kom je op:

25% r (roodbruin)
25% W/r (Wildkleur/roodbruin)
25% W/r/o (Wildkleur/roodbruin/opaal)
25% r/o (Roodbruin/opaal)

En dat is precies wat je weten wilde, dacht ik.

Overigens is het geen ideale combinatie omdat van de roodbruine niet te zien is of ze split zijn voor opaal en van de widkleuren weet je alleen zeker dat ze split zijn voor roodbruin en kanssplit opaal.

Succes met de verdere studie.
Hans




padda
Website Member
Posts :96

Website Member
2008-03-06 - 18:48:40 send message to padda

@ Hans: heel erg bedankt, het is me heel wat duidelijker geworden, ik wist hoe het normaal werkte (dus geen combinaties van mutaties) maar wist niet hoe je het moest doen als je ze wilt combineren.
Ik weet dat het geen ideale combinatie is maar het was waarschijnlijk de meest eenvoudige die vermeld stond, ik ga later eens de rest van de koppelingen proberen uit te vinden en als het niet lukt dan hoor je me wel... wink ;)

@ arthur: ik weet dat dat allemaal statistisch is maar de natuur kan het niet doen als de kans erop O is, mijn eerste interesse is hoe het werkt en wat er mogelijk is als je wil mutaties combineren. Ik heb bv dit jaar 2 roodbruinopaal paddas gekweekt uit 2 roodbruine vogels (op 8 jongen ongeveer). Ik heb geen opaal vogels en ik kweek al ongeveer 6 jaar uit deze lijnen terwijl ik altijd roodbruine vogels (of wilkleur/ roodbruin) bekwam. Ik wist niet dat opaal in mijn bloedlijnen zit. Dit heeft mijn interesse nog meer gewekt om uit te zoeken hoe het nu zit, is het normaal dat je op 8 jongen 2 dergelijke combinaties hebt of niet, dit zijn vragen waarop ik geen antwoord wist en dat ik nu eens kan proberen uit te vinden.
Ik laat de natuur altijd zijn gang gaan maar slechts nadat ik gekoppeld heb happy :)

bedankt voor jullie reactie!
Jurn


padda
Website Member
Posts :96

Website Member
2008-03-06 - 21:27:23 send message to padda

@ hans: je uitwerking begrijp ik volledig maar hoe kom je bij je "beginkoppels" (Wr x rr en WW x Wo)?

Kan ik bij een koppeling bv r/o x r/o de klassieke regels toepassen zodat ik dus 25% rr, 50% r/o en 25% oo bekom of klopt dit niet? Kun je mij op basis van mijn post hierboven vertellen wat mijn bruin koppel die twee roodbruinopaal jongen heeft qua erfelijke eigenschappen in zich draagt?

Hoe bepaal je of een vogel r/o is of o/r, dit zijn beide recessieve eigenschappen dus dacht ik dat deze gelijk waren en dat je dus niet over split vogels kon spreken maar zo te zien dus wel. Kun je zeggen: de recessieve factor van de man is overheersend ten opzichte van de recessieve factor die de pop vererft of werkt het zo niet (eventueel omgekeerd)?

bedankt voor je antwoord op mijn vele vragen happy :)

Jurn

(bestaat er een site die hier gedetailleerd uitleg over geeft, dan moet ik je misschien minder lastig vallen wink ;))


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-03-07 - 13:26:49 send message to Karel

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ik begrijp je verwarring, maar je moet goed beseffen dat de roodbruinfactor en de opaalfactor zich niet op hetzelfde gen bevinden.
Als ik de W hanteer, dan bedoel ik de W ten opzichte van een van de gemuteerde genen.

Als je dus alleen naar de r factor kijkt, bedoel ik met Wr dat van het betreffende genenpaar er slechts 1 de r factor draagt en dus is de vogel split voor r. (het andere gen heeft gewoon de wildkleur die dominant is aan r. LET OP: dit betekent nog niet per defenitie dat de vogel er wildkeur uitziet, want hij kan nog andere mutatie dragen, zoals opaal bijv.)

Voor opaal geldt hetzelfde, zij het dat deze mutatie zich op een ander genenpaar bevindt!

Er even van uitgaande dat een vogel over 8 (meen ik?) genenparen beschikt, kun je een vogel die split is voor r en split is voor o bijvoorbeeld als het volgende strengetje paren zien:

W-W
W-W
W-r
W-W
W-o
W-W
W-W
X-y

(X-y zijn de geslachtschromosomen)

Je ziet dus dat de W die naast de r staat een totaal andere is dan de W die naast de o staat!

Omdat de W-W's niet relevant zijn voor de mutatie die je wilt bekijken. worden die meestal echter weggelaten.

Een roodbruine die split is voor opaal ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:

W-W
W-W
r-r
W-W
W-o
W-W
W-W
X-y

PS Even voor de duidelijkheid. Dit is een methode die ik voor mezelf gebruik. Als je de officiele formules wilt hanteren, kun je het beste een boekje van Beckman aanschaffen, hoewel er over zijn methode ook al discussie is.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 173 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede