Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Hobbymatig / bedrijfsmatig vogels houden Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Hobbymatig / bedrijfsmatig vogels houden
klaus027
Website Member
Posts :2

Website Member
2004-04-04 - 19:04:16 send message to klaus027

Wij hebben nu 17 volière's en willen er 11 nieuwe bijzetten, nu zegt de gemeente dat wij nu hobbymatig bezig zijn en als we er 11 bijzetten zijn we bedrijfsmatig bezig, kan iemand mij vertellen wat de aantallen zijn voor bedrijfsmatig en of het dan om parkieten en/of papegaaien gaat,en kunnen mensen mij ook vertellen wat ze bij de gemeente geteld hebben bij het zetten van een volière, de gehele volière of alleen het dichte gedeelte.
Alvast bedankt en ik hoor het wel.


BenDoensen
Website Member
Posts :75

Website Member
2004-04-04 - 20:13:00 send message to BenDoensen

Hoi Klaus,

Volgens mij kunnen de gestelde vragen alleen beantwoord worden door je eigen gemeente. Ik weet niet of er zo'n scherpe grenzen zijn tussen hobby en bedrijfsmatig vogels houden. Handelen in vogels voor je levensonderhoud is duidelijk bedrijfsmatig, maar dat handelen kan ook in 10 volieres. Hobbymatig vogels houden kan wel in 20 en meer, als je maar tijd (en geld) heb voor aanschaf, voeding en verzorging. Dus het eerste beste gemeenteambtenaartje zal dit voor jou niet kunnen uitmaken.
groetjes Ben


dijkkamp
Website Member
Posts :314

Website Member
2004-04-05 - 00:10:03 send message to dijkkamp

hoi klaus

het is volgens mij zo dat het bij wet is geregelt wat hobbymatig is en wat niet en dan is niet belangrijk hoeveel voliere's of je hebt maar het aantal vierkante meters wat bebouwd is dit i.v.m. het bestemmingsplan wat er op jou perceel aanwezig is daar moeten ze je bij de gemeente alles over kunnen vertellen een ander asspect is natuurlijk hoeveel inkomsten je hebt van de vogels en of je het allemaal opgeeft en of je bepaalde onkosten aftrekt het is dus niet alleen de gemeente die bepaald of je hobby of beroeps bent de fiscus heeft hier ook een aandeel in


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-04-05 - 00:50:20 send message to Hawkeye_NL

Zoals de voorgaande schrijvers al aanhaalde is het niet een duidelijke lijn die het bepaald of je hobby of bedrijfsmatig bezig bent maar de regelgeving. Nu kan een gemeente ambtenaar echter niet zomaar bepalen dat je bedrijfsmatig bezig bent als je meer volières maakt. Wel kan het zo zijn dat je conform de bestemmingsplan van je woning niet alles mag bebouwen. Hiervoor is volgens mij echter de regel dat bouw betekend dat je bouwd op een fundering. Een losse kooi of volière valt dan buiten deze regels. Ook komt het aspect geluidsoverlast er bij kijken. Indien je boven een bepaalde waarde komt is het niet toegestaan dieren te houden op een bepaalde lokatie. Al deze regels staan echter in het bestemmingsplan welke je kan opvragen bij je gemeente!

Let op! Zolang je niet buiten de regels treed kan en mag de gemeente je niet hinderen of verbieden om je hobby uit te voeren. Het zomaar verklaren dat je bedrijsmatig bezig bent is niet mogelijk. Hiervoor moet de gemeente gegronde redenen en bewijzen hebben.


jongsma
Oud Lid
Posts :16

Oud Lid
2004-04-05 - 10:27:59 send message to jongsma

Heb hier niet de wijsheid over in pacht,maar het lijkt mij dan wel rieel dat als de gemeente stelt dat je bedrijfsmatig bezig bent ,je dan alle kosten die je maakt ook fiscaal af kunt trekken. En aangezien deze hobby toch nog wel het 1 en ander kost is dat misschien best leuk.Ben benieuwd naar de reacties op dit idee.Groet h.jongsma Stiens


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2004-04-05 - 12:59:09 send message to Daniel

De gemeente is verplicht je inzage te geven in waarom ze deze beslissing genomen hebben en ik geloof dat ze als je om motivering vraagt binnen 2 weken antwoord moeten geven dus als ik jou was zou ik even opbellen naar de gemeente en het gewoon vragen


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-04-05 - 16:30:32 send message to Jacqueline

happy :)

We hebben meegemaakt dat een medewerker van de gemeente zei, als je meer dan drie papegaaien hebt en er mee kweekt dan was het geen hobby meer.
Wij gaven als antwoord, en een duivenmelker die tientallen duiven heeft en voor zijn hobby mee doet aan wedvluchten is dan ook beroepsmatig bezig.
Was vlug opgelost, en met het schaamrood op zijn wangen gaf deze toch toe.
Deze medewerker was vlug klaar met pesten want meer is het niet.

wink ;)


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2004-04-05 - 18:04:35 send message to kakatoe

ik heb het eens ff bijgehouden wat mij de vogels kosten en dan alleen het voer en dat is binnen 4 maand tijd €155 gaat over ongeveer 60 vogels waarvan er nu 13 jongen zijn.
daar is het water stroom nest materiaal en de houtsnippers grit vitamineblokken ontwormingsmiddel enz er buiten gelaten.
dus voor dat die amtenaar begint teschreewen van of het nu hobby of bedrijfs matig is moet je hem maar eens vragen of hij de kosten bijlegt van wat een vogel daadwerkelijk eigenlijk kost.
en wat die vluchten eigenlijk kosten dat heb ik er nog niet eens zelf bij gerekent dus kan never nooit bedrijfsmatig wezen.
en ook niet meegerekent zijn de vogels die doodgaan en de eieren die niet uitkomen.
dus zo ziet men wat een hobby als de onze kost en ik doe daar niet geheimzinnig over zoals de meesten hier


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2004-04-05 - 19:04:12 send message to Daniel

Hoi iedereen ik ben door mijn studie vrij gericht op de overheid en mijn ervaring is dat ambtenaren vaak niet "pesten", maar dat het gewoon een gebrek aan kennis is met betrekking tot vogels, ze staan gewoon verder af van de realiteit zoals wij die iedere dag doormaken met onze vogels.
Dus mijn tip is vraag gewoon waarom hij denkt dat je bedrijfsmatig bezig bent en leg hem uit dat je dat niet ben, nodig hem desnoods hem uit om te komen kijken. Mijn ervaring is dat dit vaak uitstekend werkt en dat dit je in de toekomst ook wel eens kan helpen.


klaus027
Website Member
Posts :2

Website Member
2004-04-05 - 22:51:11 send message to klaus027

Hoi
Iedereen bedankt al voor het reageren.
De gemeente heeft bij ons niet alleen de vogels geteld maar ook de 7 kippen die we hebben en de 2 ganzen en "buy the way" de 2 nachtegalen die we hebben die zongen mooi zei die fluit van de gemeente.
Al met al hebben we het gevoel dat ze ons een oor aan willen naaien.
Wat betreft het open gedeelte of het dichte gedeelte van een volière klopt het binnen onze gemeente ook niet, want ze tellen niet bij iedereen, bij de zelfde gemeente het zelfde, ik hoop als er mensen zijn die hier ook ervaring mee hebben dat ze iets laten weten.


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2004-04-06 - 10:09:54 send message to kakatoe

Het is wel zo dat je in bepaalde gemeente een bepaald aantal dieren mag houden dus vraag dat ook eens na bij die gemeente.
het kan dus zijn dat je een teveel aan dieren in je bezit hebt en dat ze daardoor zeggen dat je bedrijfsmatig bezig bent
gewoon ff navraag doen bij hun en vraag ook eens bij andere gemeenten


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2004-04-06 - 15:26:28 send message to agabird

De gemeente is volgens mij wel de instantie die vrij veel zelf kan bepalen. Dus als hun die regel bedacht hebben, tja dan heb je toch wel een probleem.

Mijn ouders zijn een jaar of 6 geleden naar het buitengebied verhuist. Daar was ook geen mogelijkheid om gebouwen bij de woning te bouwen, dit omdat de gemeente bepaald had dat er een maximaal percentage van het erf bebouwd mocht zijn. En met de nieuwe voliere's zouden mijn ouders over dat percentage gaan.

De oplossing die de gemeente toen opperde was het beginnen van een agrarisch bedrijf. Voor een agrarisch bedrijf mocht er namelijk wel gebouwd worden. Dus op papier hebben mijn ouders nu een agrarisch bedrijf, inclusief milieuvergunning en de hele rompslomp erom heen.

De gemeente heeft zelf die optie aangedragen, wel handig zo'n meedenkende gemeente. Maar als jullie niet in het buitengebied wonen, maar in een woonwijk, waar geen mogelijkheid is een agrarisch bedrijf of een bedrijf te beginnen, dan zal het nog wel eens moeilijk worden om die extra volieres te bouwen.

Op zich maakt het niet zo veel uit of je op papier bedrijfsmatig bent of niet, het belangrijkste is dat je die volieres bijgebouwd krijgt. daarom zou ik je aanraden weer eens naar de gemeente toe te stappen en te vragen of zij een oplossing kunnen bedenken die het mogelijk maakt dat je die extra volieres kan bouwen, desnoods begin je een bedrijf happy :)

Succes ermee.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 209 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede