Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Distelvink. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Distelvink.
Benthe & Marit
Website Member
Posts :44

Website Member
2008-01-16 - 21:54:02 send message to Benthe & Marit

Hoi,

heb dit weekeind mijn koppel kleine distelvinken in mijn binnenruimte gezet.
Dit is niet verwarmd en momenteel zit ik op 13 u licht dat ik opbouw tot 15 u door er elk weekeind een half uurtje bij te doen.

De distels zijn van 2006 en hebben de hele zomer tot zopas in mijn buitenvoliere gezeten.
Nu ze in de broedkooi zitten zijn ze (nog ?) zeer schuw.Daar ik ook met mijn botvinken wil kweken is het niet mogelijk om de distels in de buitenvoliere te laten zitten.
Tevens heb ik mijn kanarie's ook binnen zitten in broedkooien.
6 broedkooien van 120 cm op 40 cm op 40 cm (3 kan ik verdelen in 3 X 40 breed en 3 kan ik verdelen in 2 X 60 breed).
Daar ik §(slechts)§ 5 koppels vogels heb zitten ze in een lekker grote broedkooi. Eventueel kan ik de man en de jongen afzonderen.
Om de distels een beetje kalm te krijgen heb ik ze in de bovenste kooi gezet onderkant kooi 1 m 80 hoog.
Als mijn distels zo schuw blijven gaan ze dan wel over tot broeden in de broedkooi ??
Als ze over gaan tot leggen zou ik dan weer best de eitjes rapen of beter laten liggen omdat ze zo schuw zijn ??
Als ik ze laat liggen geeft dit misschien weer problemen bij het ringen daar er veel verschil op de jongen zit kwa grote.

Graag wat wijze raad.


Groetjes en alvast Merci


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2008-01-16 - 23:15:59 send message to Zjurre

Dit zenuwachtige gedrag zie je bij meerdere Europese vinkachtigen wanneer zij in een kleinere ruimte "opgesloten" worden.
Ik heb afgelopen jaar met twee koppels groenlingen (Schots + Europees) gekweekt in broedkooien van 120x50x50. Zij bleven ook tijdens de kweek erg nerveus en onrustig, maar de poppen bleven wel netjes op de eieren en jongen zitten (en voeren ging ook gewoon goed)!
Onmogelijk is het dus zeker niet.
Gewoon uitproberen dus, eventueel kun je wat groene takken in de kooi hangen om wat rust te bieden.
Bedenk wel dat putters van een vrij open nestkastje houden en dat de nestgelegenheid dus niet te donker hangt.
Wat betreft het rapen van de eieren; ik heb hier zelf geen ervaring mee omdat ik alles op de "natuurlijke" manier laat gebeuren; ik grijp dus niet in.
Succes!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 181 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede