Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Nieuwe voliere Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Nieuwe voliere
michel74
Website Member
Posts :1

Website Member
2007-10-28 - 12:35:04 send message to michel74

In het voorjaar 2008 gaan wij beginnen met het bouwen van een voliere. Nu zijn wij ons aan het oriënteren op de mogelijkheden die er zijn.

We hebben gelezen dat het mogelijk is om valkparkieten te combineren met kleine vogels. Dat spreekt ons aan. We hebben nog wel veel vragen.

- Welke vogels kunnen we bij een koppeltje valkparkieten doen?
- Waar moeten we aan denken bij het bouwen van een voliëre? (materiaal, ligging)
- Is het verstandig om planten in de voliere te zeten?
- Moet het binnenhok aparte ruimtes hebben voor de valkparkieten en de kleine vogels of kan dat door elkaar?
- Moet dat binnenhok verwarmd zijn of is het voldoende als we het goed isoleren?

Qua kleine vogels vinden we het leuk als ze verschillende kleurtjes hebben en geschikt voor een starter.

Door de informatie die we tot nu toe hebben gelezen komen we uit op vogels als zebravinkje, mozambique sijsje, blauwfazantje, nonnetje, glansekstertje. Welke van deze vogels zijn voor ons geschikt?

Het hok (buiten + binnen) wordt 3m, 2m, 0,80m. Hoeveel vogels kunnen er in?

Bij voorbaat dank voor uw reactie!

Michel & Jelle


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-10-28 - 14:56:24 send message to theelepeltje

Wat betreft de vogelsoorten:
Valkparkieten zijn sociale groepsvogels. Meerdere Valkparkieten is dus goed mogelijk.
Andere zachtaardige parkietensoorten die erbij kunnen zijn: Kakariki's, Catharina parkieten, een Neophemasoort, Swiftparkieten om maar wat op te noemen.
Wat andere vogelsoorten betreft zijn Zebravinkjes een erg goede keus. De andere soorten die je noemt zijn nu door de importstop een stuk zeldzamer en duurder geworden. De vogels die er nog zijn worden veelal ingezet voor de kweek om zo de soort te kunnen behouden.
Aan te raden zijn: Japanse meeuw, Kanarie, Spitsstaart amadine, Bandvink, Gould amadine, Sijs, Putter, Groenling, Rijstvogel, Binsen astrilde, Diamantduifjes.


markjansen
Website Member
Posts :170

Website Member
2007-10-28 - 15:28:20 send message to markjansen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Soorten als roodkoppapagaaiamadines,bicheknoastrilde's en gordelgrasvinken kunnen ook en verder de soorten die theelepeltje beschrijft ook
Kijk alleen uit dat je geen spitstaart of gordelgrasvinken bij elkaar kaar doet als je daar voor kiest verbasterd.
De zebravinken vind ik persoonlijk wat minder, de kans bestaat als je meerdere kleine vogels bij je valke houd ze de nesten kunnen leeg halen. Het nest matriaal. Dit is helaas bij mij ook voor gekomen.
Doe je alleen zebra's en valken geen probleem.
Over de mozambiquesijzen,blauwfazanten etc etc kan ik me alleen bij theelepeltje aansluiten duur en moeilijker aan te komen. Kan je misschien beter nog kijken voor napoleonetjes die zijn er nog wel iets meer en beter betaalbaar
Maar succes en laat een foto's zien als je klaar bent in 2008


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-10-28 - 17:57:40 send message to chrislaevers

Valken zijn doetjes. Ze zijn groot maar doen geen vlieg kwaad. Wel oppassen dat als je één koppel hebt en ze krijgen bv 3, 4 of 5 jongen, de volière plots goed vol zit. Opgroeiende valken zijn dan nieuwsgierig en zoeken naar een bezigheid. Jonge valken worden ook nog een maand na het voederen gevoederd, dus je kan ze niet meteen wegvangen.
Zebra's zijn constante broeders en nestbouwers. Eén koppel zal meer dan genoeg zijn en geloof me, na 3 jaar weet ik het wel. Ik vang de jonge zebravinken onmiddellijk na beëindiging van de voedering weg want ze bezetten alle nestkasten. Bij mij bv ook de L-vorm nestkasten die eigenlijk bestemd zijn voor de gould's. Eén koppel zebravinken is egaal aan 3 of 4 nestkasten en veel nestmateriaal en dan hebben de andere vogels grote kansen om zelf te broeden.
Valken hebben bij mij dus geen enkel probleem gevormd met 14 andere soorten vogels waaronder binsen, kanaries, zebra's, diamantduifjes, wevers, gould's.
Oppassen met rijstvogels in combinatie met kleine vogels. Vroeg of laat durven ze in de nesten van andere vogels gaan en aan de haal gaan met pas uitgekomen jongen of pas uitgevlogen jongen toetakelen. Ik heb ze na twee zulke ervaringen apart gezet.
Wens je veel plezier en succes met je keuze.
Christine.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 101 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede