Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > TL verlichting Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : TL verlichting
Rvandijk
Website Member
Posts :13

Website Member
2007-09-25 - 19:43:42 send message to Rvandijk

Hallo,

Ik heb 7 broedkooien, met gewone tl verlichting. er hangen 2 armaturen voor 1 tl buis. Een armatuur is electronisch, de andere mbv een starter.
In de kooien zitten koppels gould amedine's.
Omdat ik heb gelezen dat sommige vogels slecht tegen tl-licht kunnen vraag ik me af: zal ik de lampen vervangen door true-light tl buizen? of maakt het niet zoveel uit en kan ik de 'gewone' tl's laten hangen? (of is er nog een andere betere oplossing)

alvast bedankt


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-09-25 - 19:55:09 send message to Niltava

Gewone of true light maakt voor dat probleem niet uit.
Het probleem zou zijn dat de flikkering van de tl buizen voor het oog wel zichtbaar zijn(beter dan bij ons). True light is alleen een andere "kleur" die het daglicht benaderd.
Bij mijn weten heffen twee(of meer) tl's de flikkering door elkaar op.
Er zijn ook hoogfrequente tl's die niet zouden flikkeren.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-09-25 - 19:56:16 send message to goulds

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

er bestaat nog een tl van philips met bepaalde code die schijnt ook goed te zijn,zelf gebruik ik truelights,die ik eenmaal per jaar op de grote tt in Apeldoorn koop.de oudere tl's gebruik ik dan in de voliere of als reserve.

hoogfrequent lost "flikkering op" maar dan dient de armatuur ook hoogfrequent te zijn niet enkel de lamp.
Maar wanneer je dubbele armatuur of meer gebruikt wordt flikkering al minimaal,daar de ene lamp de flikkering van de ander opvangt.



lorius
Website Member
Posts :53

Website Member
2007-09-26 - 00:02:43 send message to lorius

Hoogfrequent lampen bestaan niet. Het is het armatuur of nog liever gezegt het voorschakelapparaat wat hoogfrequent is. De normale frequentie van ons lichtnet is 50 hertz en een hoogfrequent is 100 hertz. Vogels en veel andere dieren zien 50 hertz als een knipperend licht. Je gebruikt bij hoogfrequent normale TL buizen. Het opheffen van de flikkering bij gebruik van 2 of meer lampen is onzin. De lampen zijn allemaal op dezelfde phase (stroomdraad) aangesloten en volgen dus dezelfde cyclus van 50 x per sec aan uit aan uit enz. Het zou enig effect kunnen hebben als ze op verschillende phases zouden zijn aangesloten maar dat komt in de praktijk niet voor. Het gebruik van hoogfrequent is echter wel aan te bevelen. De levensduur van de lamp wordt ermee verlengd en de lampen zijn welliswaar met speciaal geschikte apparatuur te dimmen. Zelf vervang ik mijn lampen ieder jaar hetgeen de lichtopbrengst ten goede komt.

Johnny


reyn
Website Member
Posts :76

Website Member
2007-09-26 - 18:57:11 send message to reyn

waar haal je zulke armaturen?

zit er veel prijsverschil in hoogfrequent of niet

kun je er true light lampen in doen?

groet reyn


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2007-09-26 - 22:28:00 send message to broto

quote
er bestaat nog een tl van philips met bepaalde code die schijnt ook goed te zijn


Dat zijn kleur 865 en kleur 965.
De 865 gebruik ik zelf al enkel jaren, de laatste 3 jaar in een HF armatuur
Bevalt prima wink ;)

Henk


Strigiformes
Website Member
Posts :149

Website Member
2007-09-27 - 00:52:03 send message to Strigiformes

quote
Een armatuur is electronisch

Dat is al een hoogfrequente armatuur volgens mij.
Ik heb zelf al mijn armaturen omgebouwd naar HF en gebruik ook de philips lamp kleur 965. Ik vind die zelfs beter van kleur dan de true light lamp.
Ik meen dat die lamp 97% van het daglicht benaderd. Ik heb de beschrijving helaas niet meer.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-09-27 - 11:53:16 send message to mijnkaketoes.nl

Er heeft een aantal maanden geleden ergens een artikel gestaan waarin met de hoogfrequente lampen en de anderen heeft vergeleken en onderzocht. Ik weet wel dat hier heel duidelijk in stond dat het geen enkele invloed had op de gezondheid en kweekresultaten van de onderzochte vogels.

Weet helaas niet meer waar dit stond ? Weet een van de arena leden dit?

henk


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-09-27 - 16:48:49 send message to tonnl

Dat stond in een eerder bericht van Martien Strijdveen, hier op Vogelarena:

Hallo dit afstudeeropdracht heb ik eens van het net gehaald,misschien dat jij hier wat aan hebt
groetjes Martien

Voorkeur voor hoog- of laagfrequente TL-verlichting

Een paar jaar geleden las onze dierenarts, in een veterinair boek, dat duiven en kippen lichtflikkeringen kunnen waarnemen tot wel 150 Hz (dat wil zeggen 150 flitsen per seconde!).
Dit baarde haar toen al zorgen want de meeste papegaaien bij de NOP hebben een nachthok dat verlicht is met Tl-licht en Tl-licht heeft een frequentie van maar 50 Hz. Dit zou voor de vogels kunnen betekenen dat ze voortdurend het gevoel hebben in een disco te zitten waar de stroboscoop (een lichtflitsapparaat) voortdurend aan staat. Het gebruik van zo'n stroboscoop is overigens gebonden aan zeer strenge regels omdat overmatig gebruik bij sommige mensen een epileptische aanval kan veroorzaken!
Noch onze dierenarts, noch Tonny en noch de dierverzorgers hadden ooit het idee, dat de vogels zich oncomfortabel voelden in een ruimte die met Tl-licht verlicht wordt.

Monique de Boer en Marco ter Hoor, beiden studenten van de opleiding Diermanagement aan het van Hall Instituut te Leeuwarden, waren een studie begonnen om te achterhalen of de vogels zich storen aan het Tl-licht.
De titel van hun afstudeeropdracht was "de voorkeur van Grijze Roodstaartpapegaaien voor hoogfrequente of laagfrequente TL-verlichting".

Het onderzoek bestond uit een opstelling waarbij boven een kooi twee lichtbronnen werden bevestigd.
Een lichtbron bestond uit een "normale" TL-verlichting (met een knipperfrequentie van 100 per minuut) en de andere uit een zogenaamde hoogfrequent TL-verlichting (met een knipperfrequentie van 26.000 per minuut). Beide lichtbronnen waren van elkaar gescheiden door een zwart plastic gordijn.
Ter controle werd een tweede kooi ook op deze manier ingericht. Beide kooien werden afgescheiden van het buitenlicht en waren precies symmetrisch ingericht (voer en water in het midden van de kooi) zodat dit het onderzoek niet kon beďnvloeden.
De 24 Grijze Roodstaartpapegaaien konden zelf kiezen onder welke TL-verlichting ze gingen zitten.
Na 4 dagen wennen in de proefkooien werd gemeten hoeveel vogels in het normale licht en hoeveel in het hoogfrequente licht zaten.
Na 1 week observeren werden beide TL-verlichtingen verwisseld om de normale gewoonten van de vogels uit te sluiten. Het is namelijk bekend dat vogels een vaste zitplaats hebben afhankelijk van de rangorde in de groep. Een papegaai is "gehecht" aan dit plekje en heeft dus neiging om daar te blijven zitten. Na 4 dagen wennen werd weer een week gemeten.
Gelukkig bleek na al deze metingen, dat de Grijze Roodstaartpapegaaien geen voorkeur hadden voor het hoogfrequent licht: het maakt ze niets uit. Waarschijnlijk kunnen ze de flikkering van de normale TL-verlichting wel zien, maar zijn er zo aan gewend dat het ze niet stoort.

De dierenverzorgers kunnen gerust zijn: het welzijn van de dieren wordt niet aangetast door het gebruik van normale TL-verlichting en de penningmeester van de Stichting hoeft geen (dure) hoogfrequente lampen aan te schaffen.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-09-27 - 17:07:51 send message to mijnkaketoes.nl

Ton

Bedankt. De kende ik inderdaad al. Nee ik bedoel een ander artikel met ook kweekresultaten. Was volgens mij uit Amerika of Duitsland.

Ik hoop dat het me nog te binnen schiet, dan zal ik het alsnog plaatsten.


Rvandijk
Website Member
Posts :13

Website Member
2007-10-01 - 20:10:23 send message to Rvandijk

Het elektronische armatuur is inderdaad hoog frequent nooit gedacht. (er staat een stikker op met HF) Andere armatuuur weet ik niet, is een apart zwart blok met een starter. Uit een aquarium.

maar als ik het zo lees, maakt het wel uit, maar hoef je je er geen zorgen om te maken.



kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2007-10-01 - 21:27:28 send message to kaapsen

Nog even ter aanvulling,in bovengenoemde test (of een andere)onder de zelfde noemer en omstandigheden,konden de vogels OOK kiezen waar ze wilden zitten.

Dus in een kooi twee verschillende lichtbronnen,er werd geen verschil opgemerkt in de zin van een voorkeur voor lichtbron.

Ps,ik heb dit artikel ook gelezen,maar vraag mij niet waar,zelf gebruik ik truelicht of idd philips,ik heb wel een berg van de desbetreffende armaturen liggen,maar nog nooit gebruikt.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 200 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede