Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > blauwkop blauw fazantjes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : blauwkop blauw fazantjes
co'tje
Website Member
Posts :6

Website Member
2007-09-16 - 20:50:07 send message to co

Ik heb sinds 3 dgn 1 koppel blauwkop blauw fazantjes in een broedkooi zitten.
de eerste 2 dgn was het mannetje dominant en zat met wat nestmateriaal het vrouwtje uit te dagen met een vrolijk deuntje.
sinds vandaag is het vrouwtje dominant geworden en zitten ze achter elkaar aan met vrolijk wippende staartjes. ook maken ze daar soms kleine piepgeluidjes bij. is dit normaal bij het paringsgedrag van de vogeltjes? zijn er mensen die hiermee ervaring mee hebben? voor mij is dit de eerste keer.


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-09-16 - 21:04:00 send message to Zjurre

Qua gedrag weet ik ook nog niet veel van blauwkopblauwfazantjes, maar misschien kan ik je wel wat tips geven om met ze te kweken.

Ik heb ze in een broedkooi zitten van 100x50x50 cm. Deze heb ik ingericht met aan de ene kant een flinke plag vers en half dor gras (met onkruiden er doorheen, ongeveer 50 cm hoog), aan de andere kant een dennentak in een fles water. Als nestelmaterialen verstrek ik sisal en cocosvezel.

Al een week na het onderbrengen van de vogels in deze broedkooi, trof ik een volmaakt nestje aan in de plag gras. Na enkele dagen lagen er 4 eitjes en na ongeveer 14 dagen lag het eerste jong er.

HELAAS werden zowel de eieren als de jongen uit het nest gegooid, ik heb 1 dood jong teruggevonden, de rest was onvindbaar. Mogelijke oorzaak is het verstrekken van meelwormen, hier zou de man heel fel van kunnen worden (zien we bij veel vogels).

Als voer geef ik tropenzaad en eivoer met daar overheen meel- en buffalowormen.
Ik heb dus nog geen jongen op stok gekregen maar het begin is er wink ;)

PS: blauwfazantjes zijn vaak koppels voor het leven; als je een goed klikkend koppel hebt, nooit uit elkaar halen happy :)
Hoop dat je hier wat aan hebt, in ieder geval veel succes!


mastercat
Website Member
Posts :3

Website Member
2008-08-31 - 22:19:39 send message to mastercat

En in wat voor nestkast of andere schuilplaaten willen ze dan een nest gaan bouwen?


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-08-31 - 23:41:53 send message to Ton Koek

Die plag gras klinkt erg leuk, dat wil ik ook eens probereb. Hoe maak je dat vast zo dat het niet instort?


populier
Website Member
Posts :51

Website Member
2008-09-01 - 12:58:02 send message to populier

Ik kweek zelf de roodwang blauwfazantjes in de buiten voliere.

Ik geef eivoer met gekiemd zaad, buffalo's(10 per dag).
Universeelvoer en insectenpatee(Orlux).
Tropenzaad/wildzang/onkruid.
Trosgierst.

Ik heb eens gehoord dat meelwormen te eiwitrijk zijn en daarom de eieren/jongen uitkiepen.

Wat ik zie is dat ze zelf de hele dag op zoek zijn naar vliegen/muggen/spinnen enz.

Succes met de blauwkoppies.
Groeten Michael.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 191 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede