wat ze volgens mij allemaal doen is laten horen dat ze er zijn bij zonsopkomst en zonsondergang.
Dat is inderdaad heel goed te regelen, en werkt uitstekend tot ze (in het geval van mullers) een jaar of zes worden, het goed begint te klikken, en volop in broedconditie komen. Dan krijgen ze behoefte aan tamelijk langdurige concerten met de volumeknop op maximaal, met name s'middags, maar ook wel s'ochtends (enige kilometers verderop te horen: als ik aan de andere kant van het dorp de honden aan het uitlaten was, kon ik horen dat mijn mullers het weer op hun heupen hadden). Als je altijd thuis bent, is dat nog steeds redelijk te reguleren (hoewel je dan wel het voorbereidende ritueel richting paring onderbreekt); maar dat is voor de meesten in verband met werk e.d. niet haalbaar.
Overigens fantastische vogels, waar alles wat langzamer gaat dan bij veel andere amazones.. een zeer ingetogen reus, die uitstekend tegen winterse omstandigheden kan en bij mij graag buiten in de sneeuw en kou zat. Vergeleken met venezuela's, naar mijn ervaring, ook kwa gezondheid heel sterke vogels. Zijn ook veel minder zenuwachtig; bij een rustige verzorging wennen ze zeer gemakkelijk aan de verzorger.