Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Uitzicht poppen van kleine wevers Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Uitzicht poppen van kleine wevers
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-07-08 - 20:41:33 send message to chrislaevers

Het gaat over drie soorten :
Euplectus orix (grenadierwever, oranjewever?)
Quelea erythrops (roodkopwever)
Euplectus orix fransciscaner (oranje(kop)wever?).
't Is een dooltocht... want op de Google sites wordt er meer dan eens de foute afbeelding getoond bij de Latijnse naam.
Poppen krijg je niet of nauwelijks te zien.
Sinds vorige nazomer heb ik een koppel wevers gekocht : Euplectus orix freansciscaner (de man heeft een rood (oranje) 'kapje' op het hoofd, een zwarte borst en buik en wat bruin-gele veren op rug, vleugels en staart. De pop lijkt als twee druppels water op de pop in de Encyclopedie van Esther Verhoef bij de Euplectus orix (grenadierwever). Het kan dus goed zijn dat al die tijd ik een man en een pop bijeen heb zitten van twee verschillende soorten. Ik zou heel graag wat meer zicht krijgen op het uitzicht van de poppen van de twee andere soorten : nl de Euplectus orix fransciscaner (oranje(kop)wever) en de roodkopwever (Quelea erythrops).
Sinds vandaag heb ik een man van elke soort. Nu nog weten bij wie mijn pop thuishoort en andere poppen vinden die bij de andere mannen horen.
Ik vrees dat mensen die zo'n vogel hebben vaak niet weten welke soort het juist is en dat maakt het zo moeilijk om ze te kunnen kopen. 'oranjewever', 'oranjekopwever' en 'roodkopwever' zijn benamingen die heel erg op elkaar gelijken en gebruikt worden voor twee verschillende soorten en zelfs drie.
Mocht iemand poppen hebben van deze wevers, zou het dan mogelijk zijn om er een foto van te kunnen zien, zodat ik eindelijk wat helderheid kan krijgen? Of als iemand een site kent waar er duidelijke foto's van poppen op staan (geen postzegelafbeeldingen...), laat het me aub weten. Engelse, Franse of Duitse sites zijn ook welkom.
Misschien moet ik zoveel mogelijk poppen kopen en dan uitvissen via observatie welke pop past bij welke van mijn drie verschillende soorten wevermannen.
Alvast bedankt!
Christine.


vogelkooi
Website Member
Posts :57

Website Member
2007-07-09 - 19:27:59 send message to vogelkooi

Hallo , ja dat ben ik ook aan het doen, in het topic over jackson widas vraag ik ong hetzelfde.
Ik hrb 3 poppen gekocht en ze bij de vogels in de buurt gezet en zo veel mogelijk afbeeldingen gezocht, maar je hebt gelijk in de boeken staan ze ook niet juist. van de 3 poppen was er1 een staalvink, dus heb ik een paartje, 1 een quelea quelea, die jij dus hebt, de pop is het beetje hetzelfde als de man maar de snavel is geel, heb ik dus nu ook een paartje van(er staat geschreven dat in de broedtijd de snavel ook rood wordt.
En de laatse dat is al moeiljik om de mannen uit elkaar te houden, die met het kapje is denk ik de Euplectes hordeacea en die waar het oranje niet helemaal doorloopt de Euplectes orix, Ik ga van de week kijken bij een kennis die heeft er 3 ,weet niet welke soort maar hij zegt een pop te hebben, als ik opmerkelijke kenmerken zie zal ik je dat schrijven. Wel interesant trouwens om dat uit te zoeken, heb jij de vogels samen met andere soorten of apart¿?
groeten
Mike


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2007-07-09 - 20:00:02 send message to Daniel

qua mannen heb ik in een eerder topic alles op een rijtje gezet, maar poppen nee dat durf ik niet aan.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-07-09 - 20:02:41 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Misschien kan ik je een beetje op weg helpen.

Het uit elkaar houden van weverpoppen is een behoorlijk lastige klus, zeker in geval de herkomst van een vogel niet 100% zeker is.

Voor wat betreft de soorten die je noemt kun je uitgaan van de verschillen in formaat, maar er bestaat ook de mogelijkheid om gebruik te maken van de vleugellengte om zo, op basis van gemiddelden, de poppen te determineren.


Quelea erythrops: gemiddelde lengte is 13cm.
gemiddelde vleugellengte van de poppen is 60-62mm.
Bij deze soort is vrijwel altijd sprake van een bleek oranjewaas/tint in de 'gezichts'kleur en op de borst. Onderkant is niet gestreept.


Euplectes orix: gemiddelde lengte is 14cm.
Gemiddelde vleugellengte van poppen is 65-68mm.(Robberts)
Waarschijnlijk als gevolg van het gebruik van museumexemplaren door Robberts zijn deze maten wat kleiner dan de gemiddelden zoals gemeld door de Zuid Afrikaanse ringers. Zij gaan natuurlijk uit van levende exemplaren en stellen de gemiddelde vleugellengtes voor poppen op 68-72mm. Vleugellengtes boven de 69mm kunnen als zodanig 'veilig' worden beschouwd als orix. (noot: voornamelijk om ze te onderscheiden van E. afer)
E.orix heeft tevens een 'stompere' vleugel t.o.v. de 'puntigere' vleugel van E. Afer)
poppen en mannen buiten het broedseizoen hebben een sterke bruine streping op de keel en borst.

Euplectes franciscanus: gemiddelde lengte is 11cm.
Helaas heb ik van deze soort geen gemiddelde vleugellengtes voorhanden, maar gezien het kleinere formaat van deze soort zal ook de gemiddelde vleugellengte naar verwachting eveneens wat kleiner uitvallen.






chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-07-09 - 22:34:29 send message to chrislaevers

Bedankt voor de nuttige informatie. Die vleugellengte ga ik zeker uitproberen. Zondag ga ik twee poppen bijhalen en ik ga hun vleugellengte meten. Ik heb gisteren op Zuid-Afrikaanse sites gezeten en daaruit blijkt dat de grenadierwever ( (Euplectus orix (orix) en in het Engels Red bishop maar ook Orange Weaver genoemd, zeer agressief is. Die ga ik dus niet in de volière loslatren maar in een aparte volière die in augustus gebouwd wordt. Zoveel weet ik toch al.
De twee poppen die ik zondag ga halen ga ik goed observeren en misschien via scheidingen in 1m20 kweekkooien toetsen aan de twee mannen die binnen zitten. Ik ga nog meer poppen kopen (als ik ze kan vinden) om er het fijne van te weten te komen. In feite is het verhaal van de wevers een intriest verhaal. Ze werden gevangen met netten wanneer ze zich te goed deden aan graan velden (gierst of sago... Afrika...). Poppen van de verschillende soorten werden dus gevangen, naar Europa gebracht en eigenlijk heeft niemand zich er mee bezig gehouden (die reactie krijg ik vaak) om er mee te kweken. Ik kan me dus indenken dat vele mensen door de jaren heen een weverman en een pop in huis haalden die eigenlijk behoorden tot twee verschillende soorten... ik zit dus in het zelfde schuitje want ik heb gemerkt dat mijn Queleya erythrops man slierten bouwt en dat de pop (waarschijnlijk Euplectus orix - grenadierwever) vuistvormige nestjes weeft. Tuurlijk dat er niks gebeurt.
Ik wil dat uitzoeken door zoveel mogelijk poppen te kopen en via observatie en eventuele contacten tussen de vogels te weten te komen wie wie is en wie wat en hoe doet.
Tot zover de zaken en mijn bevindingen.
Bedankt voor de toelichtingen en info.
Christine.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-07-09 - 23:15:00 send message to tonnl

Bij Avifauna (Alphen aan den Rijn) heeft met veel ervaring met wevers, misschien kunnen zij je ook nog aan informatie helpen.

Contactgegevens
Avifauna, Hoorn 65 2404 HG Alphen aan den Rijn
Postbus 31 2400 AA Alphen aan den Rijn
Telefoon 0172 - 487575 Fax 0172 - 487506
info@avifauna.nl


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2007-07-10 - 13:05:21 send message to tropic

Het is wel zeer zeker zo, dat de destijds geimporteerde vogels voor 95% zeker de bij de mannen behorende poppen geweest zijn.
Zwermen vogels werden zoals je zegt in netten gevangen. Het gaat hier meestal om mannen en poppen van dezelfde soort.Als er bij een importeur een nieuwe zending binnen was, kon je ervan op aan dat je de juiste poppen bij de juiste mannen had.
Nu , na de importstop, zal je nooit nog met zekerheid kunnen zeggen dat je poppen vind van een bepaalde weversoort die bij je mannen horen.
De poppen van bijna alle wevers lijken zo op mekaar, dat het volgens mij onmogelijk is om uit te maken wie bij wie hoort.
Toch succes en veel moed met je zoektocht.happy :)


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2007-07-10 - 13:15:31 send message to Daniel

Een feit dat hier in Europa nog niet speelt maar in de VS en Australie wel: de jongen van kruisingen zijn vruchtbaar.
Zo is in zowel de vs als in australie de meest gangbare euplectes wever een hybride van diverse soorten.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2007-07-10 - 13:25:34 send message to Daniel



tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-07-10 - 13:42:57 send message to tonnl

Op http://www.jotoweb.nl/eigenfoto/wevers.jpg staat een pagina uit een boek, die ik gescand heb, misschien heb je er wat aan.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2007-07-10 - 16:02:15 send message to Daniel

Ton je hebt me eerder pagina's uit dat boek gestuurd maar zou je me het isbn nr kunnen geven.
En ik heb net een boekje besteld:

COMPERATIVE STUDIES ON THE REPRODUCTIVE BEHAVIOUR OF TWO CLOSELY RELATED WEAVER BIRD SPECIES (PLOCEUS CUCULLATUS NIGERRIMUS) AND THEIR RACES


Minder handig voor euplectes wevers maar wie weet lukt het me in de toekomst een weer een groepje ploceus wevers op te zetten


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-07-10 - 16:55:39 send message to tonnl

Het boek is getiteld: Birds of Western Africa, isbn: 0-691-12321-7
Ik heb er nog een; Birds of Southern Africa, isbn: 0-691-09682-1

De scan is uit het eerste boek.
Groeten, Ton.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 205 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede