Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Een nestbeginsel... of toch niet!? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Een nestbeginsel... of toch niet!?
ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-04-10 - 22:07:21

Een vreemd geval of een inschattingsfoutje? Hier volg het verhaal:
Ik heb sinds kort twee grasparkieten in een redelijk ruime kamerkooi. Binnen dus. Deze twee vogels komen bij iemand anders vandaan en zijn verschillend van leeftijd. De een (Groengeel) is een jaartje of 4/5, de ander (wit met blauwe accenten) een jaartje of 1,5/2. Naar mijn weten beide vrouwtjes, te zien aan de neusdop welke een bruine kleur heeft. De vogels zijn een beetje aan het ruien, want de donsveertjes zijn alom vertegenwoordigd in en om de kooi. In de kooi hangt tevens een dik vlasse klimtouw, waaraan de parkieten graag plukken en trekken. In de kooi is geen nestblok aanwezig.
Nu gebeuren er vier opvallende dingen:
1) De twee zitten constant te "tongen" en te lonken.
2) Ze plukken allemaal draadjes van het vlasse touw en leggen die op de bodem in de hoek van de kooi.
3) Beiden verzamelen ze de geruide veren en stoppen die tussen het vlas of de bodem van de kooi.
4) De neusdop van de witte vogel met blauwe accenten is half bruin en half wit/kalkachtig.

Om nog even in de paassfeer te blijven hangen:
"Jezus Christ... Tell me what's happening"

Is de witte vogel toch een mannetje? Zijn ze inderdaad met een nest bezig? Op de bodem van de kooi? Waarom is de neusdop half om half? Wat moet ik doen en wie weet wat er gaande is?

Alvast mijn dank,
Wouter.



tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-04-11 - 01:11:26

Waarom niet gewoon een nestblok er in gehangen? Ze kunnen de broedrift kwijt en wie weet verrassen ze je nog... happy :)


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-04-11 - 09:22:05

Hoi,

Ik weet 99% zeker dat het twee popjes betrefd.
Dan snap ik alleen niet waarom ze contstant met elkaar zitten te vrijen.
Ik weet dat mijn opa altijd stenen eitjes legde in de plaats van de gewone, omdat ze anders bezig bleven. Is dat inderdaad noodzakelijk? Gaan ze beide leggen of enkel één van de twee? En moet ik ander voer gaan geven om de kalkproductie te compenseren?

Een andere mogelijkheid die ik overweeg is om er eens een man bij te kopen. Maar gaat dat wel goed; twee poppen en een man?

Wouter.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 211 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede