Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > buitenvrees?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : buitenvrees??
gezienus
Website Member
Posts :103

Website Member
2007-04-07 - 18:08:51 send message to gezienus

Hoi allemaal,

Ik heb mijn buitenvoliere nu zo`n 2 maanden klaar en zit nog steeds te wachten tot mijn grijze roodstaarten eens samen een kijkje komen nemen.
Ze hebben voor zover ik weet altijd in een kweekkooi gezeten en zullen dus niet gewend zijn aan zoveel ruimte.
Zo af en toe komt de pop even buiten, maar de man vertikt het.
Heb ik alles klaar, precies zoals ik het wou en dan zit ik gewoon al 2 maanden naar een lege voliere te kijkensad :(
Nu speel ik met de gedachte, of weer in een kooi of verkopen en andere vogels proberen.
Het gaat me er ook om dat ik er naar kan kijken.
iemand dezelfde ervaring of misschien ideeen?

groeten Raymon


suk
Website Member
Posts :503

Website Member
2007-04-07 - 18:21:53 send message to suk

misschien help het om ze een paar dagen buiten op tesluiten en ze daar tevoeren.??

sebastiaan


gezienus
Website Member
Posts :103

Website Member
2007-04-07 - 18:34:10 send message to gezienus

Ja, misschien is dat wel een optie.
Zou ik dan ook een broedblok buiten hangen?


suk
Website Member
Posts :503

Website Member
2007-04-07 - 18:52:53 send message to suk

dat kan .
maar de kans is groot dat ze er dan de hele dag is zitten.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-04-07 - 19:01:47 send message to meyer

Ik zou niets forseren.
Als je de vogels buiten sluit en buiten gaat voeren en dan ook nog het broedblok buiten wil hangen ben je alles gewoon aan het omdraaien en dat heeft ook totaal geen nut.
Deze vogels hebben waarschijnlijk jaren in een kleine kistkooi gezeten en zijn het daglicht niet gewent en ook de grote afstand tussen de zitstokken is voor kistkooivogels niet te overbruggen. Heb geduld en zorg dat je vogels vanuit het invlieggat zo een zitstok op kunnen lopen.Als je vogels alles op hun eigen tempo kunnen doen en alles op hun gemak kunnen bekijken
zullen ze straks vanzelf van binnen naar buiten gaan en andersom.Ook gaan ze na verloop van tijd weer vliegen.
Dus niets forseren.
Bij jonge vogels zou dit probleem niet zolang geduurd hebben.

Groeten Meyerwink ;)


ROCIO
Website Member
Posts :111

Website Member
2007-04-07 - 19:19:05 send message to ROCIO

De raad die Meyer geeft is een goede deze vogels horen ook niet thuis in een kist kooi met geduld en stokken naar het luikje komen ze vanzelf dan kun je genieten van hun mooi oerwoud geluiden.

Rocio


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2007-04-07 - 21:27:40 send message to Pionara.nl

Ik heb de man naar buiten gelokt door eerst eens wat lekkers in de vliegopening te leggen en dan telkens een stukje verder. Maar bleef wel binnen voeren. De pop was tam en had het snel genoeg door.


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2007-04-07 - 21:40:38 send message to kakatoe

Raymon gun je grijzen de tijd het kan nog wel 2 maanden duren alvorens ze naar buiten gaan.
Ik heb er ook zeer lang op moeten wachten voor mijn grijzen naar buiten gingen.
Het is zo geduld is een schone zaak hoor ga ze niet dwingen.
De grijzen zitten nu ruim 3 jaar bij mij in de voliere en zijn uit hun zelf naar buiten en weer naar binnen gegaan.
En nu pas na die 3 jaar zie ik de man iedere keer in het blok en de pop niet ja heb mij op een avond verbeeld dat ik de pop uit het blok zag komen maar kan het niet met zekerheid zeggen.
Echt vrees om naar buiten tegaan hebben de grijzen niet ze zijn alleen erg eigenzinnig.
dat is ook zo als je ze iets anders wilt gaan voeren dan kan het zijn dat ze zo een paar dagen niet eten.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-04-07 - 21:42:01 send message to denegon

het is zeer belangrijk dat de vogels op hu eigen tempo wennen aal je kooi. ik lees dat je het blok al hebt hangen. ik zou dat nog niet doen maar eerst de vogels laten wennen. heb ik bij mijn caiques ook gedaan. en die slapen zelfs in het blok. maar toch eerst laten wennen aan de kooi en daarna pas een blok erbij.
maar op den duur zullen de vogels wel naar buiten komen. dus gewoon gedult dat is een schone zaak.
succes met de vogels groetjes egon


gezienus
Website Member
Posts :103

Website Member
2007-04-08 - 08:01:56 send message to gezienus

Ik heb geprobeerd de man te lokken met een stukje kaas, maar de pop is redelijk tam en als de kippen erbij!
Het blok zitten ze al wel in te rommelen en zag ze ook voeren.
Omdat de man redelijk schuw is heb ik zo`n klein camerasetje besteld om toch een beetje te kunnen volgen wat ze doen als ik er niet ben.
Ik begrijp best dat geduld een schone zaak is, maar verder heb ik nog geen vogels en wil erg graag zien dat ze lekker buiten zitten.
Ook het feit van altijd in een kooi te hebben gezeten boezemt mij enig wantrouwen betreft de kweek.
Ik doe straks het luik gewoon weer open en hoop dat ze op de zonnestralen afkomen.

bedankt tot nu voor jullie advies.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-04-08 - 09:50:57 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Als je wilt dat ze, na slechte behandeling in een zogenaamde kweekkooi, weer een echt leven leren leiden, kun je het beste het broedblok weghalen. Alleen al uit schuwheid kunnen ze daar vaak in zitten of in de buurt willen zitten. Ze zien dat vaak als laatste veilige schuilplaats en willen daar in de buurt zitten. Als je die nu eerst eens een half jaar weghaalt, lekkere wilgentakken ophangt, zullen ze vast de buitenvoliere wel gaan opzoeken. Als het dan nog niets wordt, zou ik ze over een paar maanden (als het s'nachts niet koud meer is) zodanig in de buitenvoliere opsluiten dat ze niet naar binnen kunnen. Wat eventueel ook kan helpen, is voeren in de buitenvoliere.

Zitstokken vlakbij het invlieggat zodat ze dat met klauteren kunnen bereiken, kunnen ook veel uitmaken.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-04-08 - 10:05:27 send message to meyer

Als de vogels het blok nu niet gebruiken om in te vluchten zullen ze dat later ook niet doen.
Johan,het advies wat je nu geeft is eigelijk het zelfde dan wat wij hem proberen af te raden.
Door bv de vogels buiten te sluiten en te voeren ga je alles gewoon omdraaien en heeft geen nut.
Ik raad aan om de eerste tijd niets te veranderen
des te sneller is het probleem opgelost.
Het grootste probleem is het baasje zelf denk ik omdat deze de vogels zo snel mogelijk buiten wil hebben zitten en dat zal niet gaan.Door veel rond je ren te blijven lopen om te kijken waar ze blijven verleng je het proces ook alleen maar.
Laat ze met rust of neem een ander (jong) koppel in de hoop dat dit dan beter gaat.

Groeten Meyerwink ;)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-04-08 - 10:10:09 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Je moet ze natuurlijk wel op zijn minst meerdere maanden de tijd geven. Als na langere tijd (half jaar) er geen verbetering is, kan verplicht buiten opsluiten wel eens helpen, maar dan zeker geen broedblok daar ophangen! Ze moeten weer leren wat zon, wind, regen en licht is.


gezienus
Website Member
Posts :103

Website Member
2007-04-08 - 10:32:50 send message to gezienus

Uit schuwheid kruipen ze niet in het blok.
De man is de enige die schuw is, de pop kan ik door het gaas gewoon over haar koppie krabben.
Om in het blok te kruipen moet hij eerst mijn kant op, dus dat laat ie wel.
Gisterenavond keek ik nog even, en de man stak met de kop uit het blok en de pop zat ervoor, zonder dat ze me in de gaten hadden.
De stokken lopen naar het luik naar buiten, ik loop er niet de hele dag langs.(2x per dag voeren.)
De kinderen spelen uiteraard wel in de tuin.
Het binnenhok is 1,5x1,5, 2 en de buitenkooi is 3x3m, misschien is het wel te ruim ineens?



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-04-08 - 10:47:34 send message to johanblok

Grijze roodstaarten moeten langzaam wennen, dat kost een hoop tijd, vooral als zij langere tijd een andere situatie gewend waren.


gezienus
Website Member
Posts :103

Website Member
2007-04-11 - 19:02:19 send message to gezienus

Buitenvrees of niet, wel het eerste ei vandaag.
Laat het luik open en ze zien maar wat ze doen voorlopig.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 149 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede