Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > welke maat ringen voor welke vogel? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : welke maat ringen voor welke vogel?
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-03-22 - 15:57:57 send message to chrislaevers

Ik heb net naar de secretaris van mijn plaatselijke vereniging (in België) gebeld (ben pas lid sinds jan.) en verneem dat er voor 1 mei ten laatste ringen kunnen besteld worden. Ik heb hem gevraagd of er geen lijst bestond van de verschillende vogelsoorten met de juiste maatring. Die verschijnt pas in het boekje in juni. Ik heb nog nooit geringd maar wil er werk van maken omdat een geringde vogel in de handel meer au sérieux genomen wordt dan niet geringd.
Sommige maten zullen kunnen gebruikt worden voor verschillende soorten en dan kan ik een degelijke bestelling plaatsen.
Mijn vraag:bij welke van de volgende vogelsoorten hoort de juiste maatring?
- kanaries
- binsenastrildes
- grenadierwever
- valken
- catharina's
- rijstvogels
- gouldamadines
- zebravinken
- diamantduifjes
- sijsjes en groenvinken ringen heb ik al besteld.
- en hoe ring je Chinese dwergkwartels of wordt dat niet gedaan?
Ik dank jullie bij voorbaat.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2007-03-22 - 16:17:52 send message to tropic

Je kan inderdaad best kijken in het boekje van KBOF. Daar staan alle vogelsoorten met aanbevolen ringmaten in.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-03-22 - 16:39:52 send message to tonnl

Maar ook op de site van Nederlandse bond staan ze. www.nbvv.nl bij "ringenbestelling 2008".
In Nederland kunnen nieuwe leden zonder extra kosten tot medio september nog ringen bestellen van 2007. Bestaande leden moeten daarvoor een zogenaamde spoedbestelling doen.
Ringen voor 2008 zijn tot ver in 2008 te bestellen.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2007-03-22 - 17:16:58 send message to roodmus

De laatste ronde ringen moet voor eind Maart bij de bond zijn,levering is medio begin Mei,of zoveel eerder.
Of inderdaat met een spoed bestelling maar dan worden het wel erg dure ringen vind ik zelf.
Inderdaat op de site van de NBvV kun je alle maten vinden


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-03-22 - 17:26:09 send message to chrislaevers

Bedankt iedereen voor de supersnelle respons.
Ik heb de NBvV geraadpleegd en heb dus gevonden wat ik zocht.


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-03-22 - 20:57:34 send message to Zjurre

Beste christine, let wel even op het feit dat de aanbevolen/verplichte/maximale ringmaten in België anders kunnen zijn dan die in Nederland! succes,

Zjurre


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-03-22 - 22:37:31 send message to theelepeltje

quote
- en hoe ring je Chinese dwergkwartels of wordt dat niet gedaan?


Kwartels ring je net als de andere vogels. Drie teentjes naar voren, één teentje naar achteren en dan eroverheen schuiven.
Kwartels worden net zoals andere vogels gewoon geringd. Het is niet verplicht maar zeker wel aan te raden met de redenen die je zelf ook al geeft.
De ringmaat voor Chinese dwergkwartels is 3,5 mm.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-03-23 - 12:18:35 send message to chrislaevers

Beste Zjurre,
ik heb aan de secretaris gevraagd of de ringmaten in België en Nederland dezelfde zijn, kan ook bijna niet anders, de vogels zijn toch wat ze zijn overal. Ik mag toch aannemen dat die (oudere) man weet wat hij zegt aan een beginner als ik? Ik zal die vraag op het forum van KBOF stellen om te crosschecken.
Bedankt om me er attent op te maken.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-03-23 - 12:58:42 send message to chrislaevers

Beste Zjurre,
Ik heb ringmaten gevonden op KBOF (dom van me om dat niet eerder gedaan te hebben). Je hebt indd gelijk. Er zijn wel degelijk verschillen voor de binsenastrildes, de gouldamadines, de valken, de rijstvogels en de diamantduifjes (NL:4mm en B:3,5mm). Ik vind het wel straf van de secretaris van mijn plaatselijke vereniging. Nu ja, de verschillen zijn natuurlijk heel klein.Maar dan had de man me toch ook kunnen zeggen dat het niet veel uitmaakte. Of maakt het iets uit wanneer ik een binsenastrilde bv ring met 2,5mm (NL) of met 2,3mm (B)? Hangt dat misschien samen met de gewoonte in beide landen om na 4 of na 5 dagen na het uitkomen de jongen te ringen? Het aantal dagen per soort moet ik ook nog in kaart brengen voor elke soort. Ik ben er dus nog niet uit.
Bedankt alvast!


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2007-03-23 - 14:11:58 send message to tropic

vandaar dat ik je gisteren zei van op Kbof boekje of site te kijkenhappy :)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-03-23 - 15:25:24 send message to tonnl

Een handige stelregel bij tropen is ringen op de dag dat de ouders de mest niet meer uit het nest verwijderen. Per soort verschilt dat nogal, dus een algemene richtllijn op de dag af is niet handig.
Zodra de ouders de mest laten liggen zullen ze ook een ring niet direct willen verwijderen. Veel vogels zien de ring als ongerechtigheid (vuil) wat anders verwijderd zou worden.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2007-03-23 - 16:54:05 send message to roodmus

Je kunt de ringen ook zwart maken(dit jaar niet want ze zijn al zwart)of afdekken met ventiel slang.


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-03-23 - 17:06:27 send message to Zjurre

Beste Christine,

dat viel mij dus ook al op bij de kleine barmsijs. in belgië moet deze, als ik het goed heb, met 2.3 mm geringd worden, in NL is dat met 2.5 mm. Ik heb nu dus een koppel uit belgië geringd met 2.3 mm, en de jongen ga ik strax dus ringen met 2.5 mm happy :) maar ik weet dat jij ook wat wildzang hebt zitten, dus ff goed opletten. wat betreft die man van de vereniging, tell me all about it. hier is t ongeveer net zo. ik heb ringen voor de gewone kruisbek gekregen, 4.0 mm, terwijl die met ik geloof 3.5 geringd dienen te worden. maar zo gaat het er dus niet alleen bij jou aan toe :P

gr Zjurre


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-03-23 - 18:58:52 send message to chrislaevers

Tonnl,
Dat is interessant wat je daar zegt. Je bedoelt dat ze de mest met de bek verwijderen? Want bij mijn zebra's zie ik dat de mest naarbuiten begint te hangen naar mate de jongen groter worden, maar dat bedoel je waarschijnlijk niet. Ik heb het alleen maar op documentaires gezien dat de één van de ouders de mest met de bek verwijderd. Ik ga er eens extra op letten.
Bedankt hoor.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-03-23 - 19:06:10 send message to chrislaevers

Roodmus,
dat ringen is dus niet zo eenvoudig als het lijkt. Ik zal het eerst maar eens proberen zonder al te veel knutselwerk. Als het gelukt is, zal iedereen het wel te weten komen, vrees ik. Ik zal bij wijze van spreken de vlag uit hangen. Dat nestje van de groenling geraakt voller en voller. Mijn dagen zijn dus geteld. Als ik er over praat of denk heb ik nu al plankenkoorts. Wat doen die vogels me toch aan?happy :)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-03-23 - 23:01:44 send message to tonnl

Inderdaad houden de vogels met hun snavel het nest schoon de eerste dagen.

Ringen is priegelwerk maar zeker ook heel leuk. Gewoon heel rustig blijven en voorzichtig proberen. Het loont echt, wacht maar tot je het eerste jong ziet uitvliegen met je eigen ring om de poot. happy :)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 112 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede