Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > welke maat ringen voor welke vogel? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2007-03-24 - 18:34:36 send message to roodmus

Inderdaat is ringen een geduld klus.

Ik haal altijd het nestkasje naar binnen ,ga aan tafel zitten en haal de jonge vogels eruit en leg ze op een stukje keuken papier,want ze poepen altijd.

Dan doe ik de ringen erom heen drie tenen naar voren en de achterste naar achterwink ;)doe er altijd een beetje spuug op dan glijden ze makkelijker er over heen.
De teentjes worden dan wat weeker en soepeler.

Wel de volgende dag ff checken of alles nog een ring heeft.

Succ6happy :)happy :)


birdfreak
Website Member
Posts :112

Website Member
2007-03-24 - 19:01:53 send message to birdfreak

voorgeschreven door de KBOF voor kweekseizoen 2007:
- kleurkanarie: 2.9 mm
- Binsenastrilde: 2.3 mm
- Grenadierwever: 2.7 mm
- Valkparkiet: 5.5 mm
- Catharinaparkiet: 4.5 mm
- Rijstvogel: 3.3 mm
- Gouldamadine: 2.5 mm
- Zebravink: 2.7mm
- Diamantduif: 3.5 mm
- Chinese dwergkwartel: 3.5 mm

Hierbij zou'k er wel op willen wijzen dat al deze vogels niet geringd dienen te worden als u er niet mee wilt tentoonstellen. Ringen zijn immers nogal duur als u zoals nu een nabestelling doet.

Jan


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2007-03-25 - 17:20:53 send message to roodmus

Inderdaat Jan ringen hoeft niet,maar is toch aan te raden.
Zeker als je het overschot wilt verkopen,kun wel aantonen van welk jaar ze zijn.happy :)


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-03-25 - 18:15:55 send message to chrislaevers

Bedankt iedereen voor de tips, de info en de toelichtingen. Ik heb de ringmaten hier nogmaals gecheckt met die van de KBOF en alles klopt. Sijsjes en binsenastrildes hebben dezelfde maat, zo ook grenadierwever, zebravinken en kanaries en een andere maat is dezelfde voor kwartels en diamantduifjes.
Ik ga nu niet meteen elke nest ringen die ik heb want dan doe ik niks anders meer. Ik ga mij in een eerste fase focussen op handbereikbare nesten en soorten waar ik al wat meer ervaring mee heb zoals diamantduifjes, zebravinken. Ik kan bijvoorbeeld een overschot aan ringen opgebruiken bij een nest van een andere soort. Alles is gewoon een kwestie van timing en vooral handbereikheid want niet elke nest in mijn volière zit in een nestkast. Ik stel nu kalenders op van elke nest zodat ik de zaak gedetailleerd kan volgen van dag tot dag zoals bv 25 maart 2007: de vink heeft twee eieren (is dus zo!) Ik weet dat ringen niet verplicht is bij vele soorten maar wil daar toch in verder gaan in het belang van de vogel zelf, alhoewel... als de broedleeftijd overschreden is kan het ook in het nadeel van de vogel werken.
Niet bij mij hoor, ik heb een pop groenling gekocht en na controle geeft de ring aan dat ze van 1998 is. Bij mij mag ze rustig uitbollen. Idem voor mijn eerste kanarieman (niet geringd maar oude pootjes), hij heeft zelfs geen pop meer, heeft nooit een nest bij me gehad en kan niet tegen de andere, jongere man op maar zonder agressie. Ik verkoop alleen mijn eigen kweek. En in de toekomst meer en meer geringd, hoop ik.


Guust
Website Member
Posts :74

Website Member
2007-05-29 - 11:02:41 send message to Guust

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo, ze spreken hier(bij collega hier in Belgie)over ringmaten als "D", met welke maat komt dit dan overeen?

Ik ben er ondertussen uitgekomen, D komt overeen met 2.7mm
Verder nog veel kweekplezier aan allen!


irri
Website Member
Posts :114

Website Member
2007-05-29 - 15:23:47 send message to irri

hoi, ik wil even vermelden dat de catharinaparkiet 5.0mm ringen moet hebben en geen 4.5mm, de catharina's zijn tegenwoordig veel forser dus die ring kan te strak gaan zitten (een te strakke ring heeft mij ook al een vogel het leven gekost)

groetjes marjan



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 197 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede