Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > verlichting in nachthok Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : verlichting in nachthok
tattoe
Website Member
Posts :14

Website Member
2007-01-31 - 20:05:07 send message to tattoe

hallo heb een tuinhuisje wil daarin een nachthok voor grijze bouwen de vraag is welke verlichting
is daar het beste voor heb wel wat licht via de deur en een raam weet iemand raad en is het beter tl of ander licht


noel
Website Member
Posts :75

Website Member
2007-01-31 - 21:26:33 send message to noel

hoe ik heb 15 watt lampjes dag en nacht aan ,.


catharinakweker
Oud Lid
Posts :86

Oud Lid
2007-01-31 - 21:29:20 send message to catharinakweker

naar mijn mening is een tl lamp die speciaal voor vogels is (die ook wel bij de betere vakhandel te koop is)het beste maar een gewone tl lamp kan ook wel hoor
1 van deze 2 zou ik nemen
maar dat is een persoonlijke mening
mvg catharinakweker


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2007-02-01 - 07:52:38 send message to bert1974

daglicht lamp van true lite.
dit geeft een natuurlijk licht.
zonder geknipper.
kost een paar knaken maar dan heb je ook wat.

groeten bert


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-02-01 - 08:07:53 send message to ParkietenPeter

Waarom heet het eigenlijk nachthok?


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2007-02-01 - 21:46:05 send message to Pionara.nl

Elke tl lamp knippert als ie niet in een hoogfrequent(100 herz) armatuur isgeplaatst. En dan knippert ie nog maar is dan niet meer waarneembaar.
Het heet een nachthok zodat de vogels zich daar voor de nacht kunnen terugtrekken, in het donker.
Maar ook overdag als ze zich willen terugtrekken word een nachthok gebruikt. Dan is een goede verlichting wel wenselijk. Nachts kunje een klein lampje laten branden voor het geval ze ergens van schrikken en zich dan niet te pletter vliegen. Dan volstaat een 15 watt lampje.
Maar dit is een nachthok voor Grijze, die stellen bij mijn weten niet zulke hoge eisen aan verlichting en mogen daarom best wel donkerder zitten dan andere vogels. Er heeft hier ooit eens een topic gestaan over de kweek met grijze; Die kweekte beter in het donker dan in een goed verlichtte ruimte. Vraag is dan; Doen ze dat omdat ze dat prettiger vinden of omdat ze toch niks anders kunnen zien cq te doen hebben.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-02-01 - 21:53:04 send message to ParkietenPeter

Bas, razz :p wink ;)

Ik had trouwens ook begrepen dat grijzen het liefst een donkerdere ruimte verkiezen. Een mij bevriende kweker heeft ze sowieso alleen met raamverlichting zitten. (Is volgens mij ook niet goed beschreven wink ;))

Maar dat is uit de tweede hand.
Verder kan ik er zelf niks zinnigs over zeggen.

wink ;) Peter


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-02-01 - 22:43:35 send message to johanblok

Toen ik grijze roodstaarten had, verkozen zij altijd de onoverdekte buitenvoliere, tenminste zolang ik niet in de buurt was. Terwijl ook een donker binnenhok beschikbaar was... Ik heb trouwens nog geen vogel gehad die anders verkoos op de momenten dat er geen mensen in de buurt waren.
Als er de beschikking is over een buitenvoliere is de verlichting in het nachthok niet zo van belang.


tattoe
Website Member
Posts :14

Website Member
2007-02-02 - 16:14:58 send message to tattoe

dankje voor de reactie s van jullie is er geen
grijze roodstaart kweker die zeg van zus of zo
ik heb nu veel reactie s maar er is er geen die zeg dit voldoe voor grijze gr louis


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2007-02-02 - 19:07:36 send message to Pionara.nl

Dat kan ook niet Louis. We zetten hier ervaringen neer en omdat niet elke vogel en situatie hetzelfde is, is het moeilijk om je dus een bepaalde verlichtingswet voor te schrijven.
Van het koppel wat ik heb gehad zat de een graag binnen en de ander graag buiten. Dus zeg het maarhappy :)


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2007-02-02 - 20:56:50 send message to vandervliet

tattoe. Je bent zelf ook niet erg duidelijk. Wat zijn de afmetingen van je nachthok. Wordt het verwarmd ja of nee. En zoals eerder gesteld, iedere vogel reageert op zijn/haar eigen manier. Er zijn wel wat richtlijnen wat betrefd vogels in gevangenschap. Per 8 m3 is 40 watt aan TL- verlichting aanbevolen. En dit in HF-bakken, met lampen van minimaal kleur 960. Over het merk tl:
http://vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=5463&recordnum=0 Dus aan jezelf (en je portomonee) de keus.

met sportgroeten
Jan


noel
Website Member
Posts :75

Website Member
2007-02-03 - 00:26:05 send message to noel

hoi
ik wou treu lite tl gaan halen
ik gebeld of hij ze had zei hij ik heb treu lite lampen maar niet de treu lite maar ander merk lampen voeren ze onder een andere naam?
17,50 per lamp


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2007-02-03 - 07:24:54 send message to bert1974

ik kweek zelf met grijze roodstaarten.
ik heb ze altijd in een binnen voliere gehad en daar had ik twee tl lampen in hangen.
ze zaten altijd heel licht en ik had ieder jaar 2 nesten.
ik heb ze nu in een buiten voliere zitten met een nachthok.
de ervaring die ik er mee heb zegt mij dus dat het onzin is dat ze het beter doen met weinig licht.
maar dat kan voor een ander zijn kweek koppel wel heel anders zijn.
vaak zijn dit dingen die je zelf moet ondervinden.
want wat bij de een werkt kan bij de ander wel helemaal anders uit pakken.
al mijn vogels hebben ondertussen een buiten voliere omdat dat volgens mij toch het allerbeste is voor de vogels.

groeten bert


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2007-02-03 - 19:13:08 send message to vandervliet

laat je niet foppen noel:Heeft u vragen over True Light of lampen bestellen? Stuur ons dan een e-mail of neem telefonisch contact op.

Natura Lite Benelux BV

Postbus 785 3900 AT

Plesmanstraat 50

Postcode 3905 KZ

VEENENDAAL

Tel: (0318) 551159

Fax: (0318) 551836

e-mail: info@naturalite.nl




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 219 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede