Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Help: Iedere keer gaat de helft van mijn jonge volgels in het nest dood Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Help: Iedere keer gaat de helft van mijn jonge volgels in het nest dood
kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2006-12-24 - 23:35:58 send message to kvhooff

Ik heb de heletijd al een probleem met het kweken.
Van de 3 tot 4 jongen die uitkomen gaan tussen de 7 en 14 dagen een aantal dood. Meestal houd ik er maar 1 of 2 van over.
's Ochtends zien de nog spring levend. 's avonds zijn ze dood - met een lege krop.
Dit probleem heb ik al jaren. Ik kweek met bonte boertjes, roodbuikpapegaaien en caiques.
De oude vogels hebben een geweldige conditie en alle eieren zijn bevrucht en komen uit.
Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2006-12-24 - 23:55:56 send message to Picolet

Helaas denk ik bij deze symptonen aan polyoma, een besmettelijke virusinfectie.

De ouders zijn dragers en scheiden periodiek virus uit.De sterfte is onder hun jongen groot maar ogen zelf gezond, sterker nog ze hebben genoeg weerstand tegen het virus. Zodra ze minder weerstand krijgen door een andere besmetting kunnen ze dood gaan aan het polyoma virus.

De enige zekerheid of dit virus onder de vogels huist is testen. Helaas herkent de PCR test alleen vogels die actief virus uitscheiden en geen slapend virus.

Dus een moeilijke kwestie waar alleen dierenartsen wijzer van worden.

Ruud


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-12-25 - 16:23:59 send message to zebraonline

Raar dat ze dan sterven met een lege krop en niet met een volle...


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-12-25 - 17:07:09 send message to Dennis Fr.

valt wel op dat veel mensen altijd gelijk met het ergste komen. Maar de raad om de vogels een keer goed te laten onderzoeken is niet verkeerd.

voor de rest wat voert u?eivoer zaden pellets groente fruit?


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2006-12-25 - 21:00:02 send message to goulds

komen de vogels wel tegelijk uit?? anders is dit een natuurlijk verschijnsel waarin de zwakkere worden geelimineerd.

Oplossing:eitjes wegrapen kunsteitje ipv bij voorlaatste ei terug leggen alle eitjes komen dan tegelijk uit dus geen achterblijvers.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2006-12-25 - 21:09:44 send message to denegon

Dat is helemaal waar maar je moet dan wel de geraapte eieren twee keer per dag omdraaien anders kunnen ze afsterven.
groetjes egon


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2006-12-25 - 21:18:53 send message to goulds

Ja klopt en ook nog met de punt omlaag,je kunt ze in zand(niet aangeraden)of zaad leggen


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2006-12-25 - 21:19:47 send message to goulds

zebraonline
Website Member
Posts :300

2006-12-25 - 16:23:59

--------------------------------------------------------------------------------
Raar dat ze dan sterven met een lege krop en niet met een volle...

Misschien omdat ze geen voer meer krijgen


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-12-25 - 22:17:04 send message to meyer

quote
komen de vogels wel tegelijk uit?? anders is dit een natuurlijk verschijnsel waarin de zwakkere worden geelimineerd.

Oplossing:eitjes wegrapen kunsteitje ipv bij voorlaatste ei terug leggen alle eitjes komen dan tegelijk uit dus geen achterblijvers.


denegon
Website Member
Posts :28

2006-12-25 - 21:09:44

--------------------------------------------------------------------------------
Dat is helemaal waar maar je moet dan wel de geraapte eieren twee keer per dag omdraaien anders kunnen ze afsterven.
groetjes egon


goulds
Website Member
Posts :371

2006-12-25 - 21:18:53

--------------------------------------------------------------------------------
Ja klopt en ook nog met de punt omlaag,je kunt ze in zand(niet aangeraden)of zaad leggen



Jullie zijn zo te zien geen papegaaienen liefhebbers(kwekers)laugh :Dlaugh :Dlaugh :D

Bij de papegaai is het gewoonlijk dat ze na elkaar uitkomen,je hebt hierdoor ook verschillende grote van de jongen.
Maar dit heeft niets te maken met de dood van deze jongen.
Om dit probleem op te lossen zullen er heel wat meer gegevens gegeven moeten worden.
Zoals voeding, aantal lichturen, verzorging,teveel controle?? enz.
Hoe meer gegevens hoe beter anders blijven we hier maar gissen.

Groeten Meyerwink ;)


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-12-25 - 23:03:22 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Ik heb de heletijd al een probleem met het kweken.
Van de 3 tot 4 jongen die uitkomen gaan tussen de 7 en 14 dagen een aantal dood. Meestal houd ik er maar 1 of 2 van over.
's Ochtends zien de nog spring levend. 's avonds zijn ze dood - met een lege krop.
Dit probleem heb ik al jaren. Ik kweek met bonte boertjes, roodbuikpapegaaien en caiques


Wat zal het niet zijn?:1/Gebrek van de ouders aan ervaring,want het gebeurd al een ,,hele tijd,,

2/het aantal lichturen is bij deze soorten van minder tot geen belang,dus dat zasl de reden ook niet zijn

3/als jongen sterven in een nest van 3 of 4 jongen is dit bij papagaaien in het algemeen niet binnen 7 tot 14 dagen ,maar later als het verschil in grote echt aanwezig is.

Niet de juiste voeding zou de reden kunnen zijn,vooral omdat het bij meerdere paren voorkomt.(maar ook idd een virusbesmetting zou kunnen)

Zou Jij ons wat meer info kunnen geven over voeding en huisvesting??
MVG Rene


P.S In de natuur is het ,,survival off the fittest,, dus zieke jongen,of jongen met een afwijking worden op den duur niet meer gevoerd.

ook als het voedselaanbod niet (meer)voldoende is maken de ouders een keuze.


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2006-12-26 - 00:30:02 send message to kvhooff

Mensen bedankt voor alle reacties!

Extra info:

de vogels krijgen 12 uur per dag licht.

De voeding bestaat uit papegaaien voer van witte molen en van himsbergen wat om de dag wordt gewisseld. Verder krijgen ze eivoer, fruit.
Ik heb 2 jaar pallet voeding (nutribird en happy bird) gegeven. De vogels zagen er goed uit maar kwamen niet meer tot kweken (bij nutribird werd de ontlasting van de caiques heel smerig en stonk vreselijk, happy bird had dit probleem niet)

Het probleem heb ik zowel in de kweekkooien als de volieres.

De temperatuur in de binnenkooi wordt niet lager dan 5 graden.

Wat me ook opgevallen is, dat ik de afgelopen 3 jaar geen nieuwe vogels heb aangeschaft en ook geen dode kweekvogels heb gehad.



blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2006-12-26 - 07:56:04 send message to blg

Heb je het alleen bij lage temperaturen of het hele jaar, als de ouden niet meer zoveel op de jongen zitten bestaat de kans dat ze onderkoeld raken en de jongsten zullen niet meer of minder gaan sperren.
De grootsen zullen voldoende voer krijgen en de jongsten sterven met een lege krop.


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2006-12-26 - 09:58:24 send message to kvhooff

Ik kweek het hele jaar en het seizoen maakt niet uit.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-12-26 - 10:06:12 send message to molineti

Voeding lijkt me het probleem ook niet.(mits ze het eivoer ook goed eten)

Wat voor nestmateriaal doe Jij in de blokken?

Heb Jij ooit mestonderzoek laten doen van de oudervogels?(bacterieen)

mvg rene


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-12-26 - 10:22:44 send message to Niltava

quote
Voeding lijkt me het probleem ook niet.(mits ze het eivoer ook goed eten)


Lijkt me ook, de vogels schijnen op het moment dat het erop aan komt net iets te missen..
Wat voor kleur hebben de bekje (binnenkant)als nog leven?
Fletsrood, dan zou het een vit a gebrek kunnen zijn.
Dat klopt wel met verhalen(bij prachtvinken) met de dag van het uitgooien. De vogels worden minder actief en sperren dus niet meer, worden dus ook niet gevoerd en worden uiteindelijk er uit gegooid.


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2006-12-26 - 13:30:27 send message to kvhooff

Ik heb beukensnippers als nestmateriaal. De oude vogels bijten dit fijn tot een soort molm.




Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 175 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede