Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > opzettelijk onvruchtbaar maken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5 6
volgende >>>


Auteur Onderwerp : opzettelijk onvruchtbaar maken
afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2006-10-17 - 20:51:17 send message to afican parrot

Hallo, ik heb onlangs iets opgevangen. Een man kweekt met een nieuwe mutatie parkieten. De jongen verkoopt hij niet meteen maar houd ze zodat hij er in een keer een grote groep verkopen voor veel geld. Bij het endoscopisch sexen heeft die man gevraagd aan de dierenarst om al deze vogels onvruchtbaar te maken.
Ik stond aan de grond genageld wanneer ik dit hoorde.
Komen deze afschuwelijke praktijken veel voor?
Ik begoed de persoon die zo'n vogel verkoopt aan mij.


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-10-17 - 20:57:35 send message to broto

quote
Bij het endoscopisch sexen heeft die man gevraagd aan de dierenarst om al deze vogels onvruchtbaar te maken.



Hoeveel dierenartsen denk jij dat hier aan mee zullen werken ??
Natuurlijk elke is er 1 te veel, maar denk niet dat je daarmee bij een dierenarts aan hoeft te komen.

Henk


hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2006-10-17 - 21:27:41 send message to hdra

Jawel. Is in duitsland regelamig gebeurd bij Inka kaketoes. Dierenarts is geschorst

henk


jim
Website Member
Posts :69

Website Member
2006-10-17 - 22:49:04 send message to jim

Gewoon schandalig.

Maar met geld kan je veel bereiken.
Zo zie je maar,kan me niet voorstellen dat een
dierenarts dit voor de lol doet.


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2006-10-17 - 23:19:39 send message to agabird

Ik ken een vergelijkbaar verhaal, waar de kweker de bekken van de vrouwtjes brak, om te zorgen dat ze geen eitjes meer door konden en zo dus dood zou gaan op het moment er eitjes aankomen.

Het verhaal is wel van een 15 jaar geleden trouwens ...


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-10-17 - 23:28:22 send message to natasja

Ik snap het niet zo helemaal .. dus ga gewoon even uitleg vragen , ik begrijp wel dat het bedoeld is om te zorgen dat andere kwekers er niet mee kunnen kweken maar ik zie de ernst niet zo in van het onvruchtbaar maken ...

In zo verre dat het ook gebeurd bij honden en katten e.d.

dus mijn vraag is eigenlijk simpel ,is het alleen belachelijk dat dit gebeurd om andere kwekers te dwarsbomen of heeft het voor de dieren grote nadelige gevolgen of dergelijke ?


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2006-10-17 - 23:46:02 send message to agabird

Het punt is dat ze het verkopen als vruchtbare vogels en dan praat je dus over oplichting/misleiding/geldklopperij hoe je het maar noemen wilt.

En niet te vergeten natuurlijk het risico dat de vogels komen te overlijden als ze eieren willen gaan leggen.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-10-18 - 10:20:17 send message to Hawkeye_NL

Ik lees in de begin post nergens dat deze man de vogels als vruchtbaar te koop aanbied! shocked 8O

De vraag is of dit vaker voorkomt.

Daarnaast kan je je dus zelfs afvragen of dit wel eens zo "Fout" is. Zoals Natasja al terecht aangeeft worden honden en katten ook gestiliriseerd of gecastereerd. Dus waarom zou het verkeerd zijn als dit bij de huiskamer vogels gebeurt?
Sterker nog, bij honden en katten lost dit vaak een aantal problemen met dominantie, agressie en "loopsheid" op. Kan mij voorstellen dat je op deze manier bvb zou kunnen testen of het de geslachtsdrift cq aggresie bij kaketoes kunt ondervangen.

Het is best dat men kritisch tegen bepaalde feiten aankijkt. Maar ga niet altijd van het slechtste in de mens uit!


Richard V
Website Member
Posts :392

Website Member
2006-10-18 - 10:38:26 send message to Richard V

@hawkeye; sympatiek dat je niet meteen wilt uitgaan van het slechte maar je vergelijking met honden en katten gaat niet op en is naief; het gaat immers om een mutatie bij valkparkieten. (en andere genoemde voorbeelden). Kopers daarvan kopen de vogels om er mee te kweken. Het onvruchtbaar maken heeft maar 1 doel; voorkomen dat er concurrentie komt op de markt of dit beperken.
Ik heb dergelijke voorbeelden ook wel eens gehoord, namelijk bij zeldzame mutaties en ook in de wereld van de grasparkieten; er schijnen er topkwekers te zijn die de eigen vogels onvruchtbaar maken alvorens ze te verkopen. Zo kunnen ze concurrentie met tentoonstellingen voorkomen.

Voor de goede orde; dit is info uit de 2e hand en verder. Ik kan zelf geen mensen aanwijzen van wie ik weet dat ze het doen. Heb het alleen al wel net iets te vaak gehoord om het niet te geloven dat er lieden zijn die het doen.

Hoe het gebeurd weet ik niet en wil ik ook niet weten...


H.O.H.
Website Member
Posts :98

Website Member
2006-10-18 - 11:13:35 send message to H.O.H.

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

In het begin van deze post staat beschreven dat het om een nieuwe mutatie gaat. Bij nieuwe mutaties is veelal veel geld in het spel. Dit zelfde geldt voor de zeldzamere vogels.

Het valt mij op dat er mensen zijn die reageren op deze post normaal gesproken het behoudt van de soorten voorop stellen. In de reacties die ze hier plaatsen keuren ze het min of meer goed.

Bij het opzettelijk onvruchtbaar maken van vogels zie ik geen enkel raakvlak met soortbehoud. In tegendeel, ookal zijn het vogels die in de huiskamer belanden is het nergens voor nodig om ze onvruchtbaar te maken. Het voorbeeld dat wordt gegeven om de bekkentjes te breken zal geen reactie geven op de `hormonenhuishouding` van de vogel. De drift tot voortplanting en de daarbij behorende gedragingen zullen hier niet door veranderen.

Mensen die graag een vogel in de huiskamer willen houden moeten de natuurlijke gedragingen van een dergelijke vogel ook voor lief nemen. Wanneer ze gaan proberen deze te beinvloeden getuigt dit op geen enkele wijze van dierenliefhebberij of hobbymatig vogels houden.

Ik zie dan ook geen enkele reden om vogels onvruchtbaar te maken.



item
Website Member
Posts :47

Website Member
2006-10-18 - 12:42:07 send message to item

Broodje Aap verhalen.!!!!!!!


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2006-10-18 - 13:08:56 send message to afican parrot

quote
Broodje Aap verhalen.!!!!!!![


Wat wil dit zeggen?

Het ging over een rosella mutatie. Hetgeen ik vertelde is ook van jaren geleden.
Motief van het onvruchtbaar maken = concurentie vermijden. De uniekheid bewarenangry

Vind al de redenen waarvoor het bedoeld is maar zielig.
Zelf voor huiskamervogels is het niet nodig, zoals eerder vermeld. Indien je een vogel in huis haalt mag je je vroeg of laat aan een natuurlijke reflex verwachten en dit kan nestdrang zijn, dus ik betwijfel of het onvruchtbaar maken van deze vogels nuttig zou zijn.
En vergelijk een hond en een kat niet met vogels.
Vraag maar eens na hoeveel raskatten er gesteriliseerd worden. Bijna geen enkele. Ze houden ze ook om te kweken. Enkel de gewone huiskat zonder stamboom wordt gesteriliseerd en dan enkel om te zorgen dat een kater niet gaat sproeien en niet weg zou lopen en de kattin niet om de haverklap zou thuiskomen met een nest jongen, want die brengen toch niet op. Wat ik wil zeggen is dat we katten niet steriliseren om concurentie te vermijden wat sommige kwekers wel bij vogels doen. Dan is dit voor mij geen hobby meer maar zuiver egoïsme om te zorgen dat zij de beste zijn en dat zij er het meeste geld uitslaan.


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2006-10-18 - 13:30:28 send message to jani

Ik denk dat je met zulke verhalen toch heel voorzichtig moet zijn.
De meeste van deze verhalen worden de wereld in gestuurd door mensen die een nieuwe soort mutatie kopen met in het achterhoofd er eens flink wat geld uit tehalen,de kweek lukt niet ,men doet er stevig verlies door,en het verhaal is op ronde,terwijl de fout meestal bij hen zelf ligd.
Ik zelf kocht een jaar of 10 terug een koppel split australisch blauwe roodrug,toen iets meer dan 1000€,heb er nooit een blauw jong uit verkregen maar mischien 50 wildkleurige jongen,ik heb zelf ook wel eens bij mezelf gezegd dat ik bedot werd,maar nog nooit in het publiek namen genoemd om de eenvoudige reden dat ik het zelf niet zeker weet of ze nu split zijn of niet.


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2006-10-18 - 13:35:33 send message to afican parrot

Namen doe ik zeker niet, maar ben wel voor de volle 100% zeker dat dit verhaal klopt. Iedereen die uit deze groep vogels van deze kweker heeft gekocht heeft geen enkel jong gezien en geloof me het waren er veel.

Jij hebt jongen gehad van uw vogels maar hier kwam er geen enkel jong van. Alleen maar onbevruchte eitjes.


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-10-18 - 14:38:41 send message to zebraonline

Om ze onvruchtbaar te maken hoef je niks te opereren of te breken...een overdosis *** is voldoende...en wordt weldegelijk dikwijls toegepast om concurentie te vermijden...bovendien kan je niks bewijzen want de vogels zijn terug vruchtbaar na enkele jaartjes dus zullen de jaren ervoor de omstandigheden niet goed geweest zijn zeker...

Dit zijn niet mijn woorden maar de woorden van een grote parkietenkweker die er stilletjes aan ook genoeg van heeft van al deze wanpraktijken in de vogelhobby...


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2006-10-18 - 23:33:13 send message to BZB

als ik het verhaal zo lees krijg ik stillaan het vermoeden dat mensen die 'snel rijk' willen worden aan een nieuwe mutatie bij de neus genomen worden.
zeker als *** na enkele jaren uitgewerkt is en de vogel weer vruchtbaar.



Pagina : 1 2 3 4 5 6
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 211 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede