Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Steenmarter Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-09-28 - 11:04:55 send message to tonnl

Dubbel gaas voorkomt dit soort problemen. Ook roofvogels kunnen dan niet bij de vogelpootjes komen.
Ton.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-09-28 - 11:16:07 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik begrijp dat dit s'nachts/s'avonds gebeurd. Het is een nachtaktief dier als ik mij niet vergis. Als je er voor zorgt dat de vogels s'nachts in een binnenhok slapen, kan er dus helemaal niets gebeuren.


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2006-09-28 - 11:56:59 send message to Pionara.nl

Zoals dooren al zei, breng hem dan op een plek waar je een brug over moet. Ik zou hem in de flevopolder loslaten, da's verbonden door alleen bruggen.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-09-28 - 12:02:23 send message to johanblok

Daar wonen ook mensen met vogels he...


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-09-28 - 13:08:22 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Er wonen ook al steenmarters en overigens ook enkele boommarters in Flevoland hoor!

quote: De steenmarter is wel degelijk in staat om vogels aan te vallen en zelf te doden zonder dat hij in de voliere of nachthok kan komen!

Hier bestaat wat mij betreft geen enkele twijfel over, maar ik wist niet dat de vraagsteller (123)
ook sporen door het gaas had aangetroffen en of er in deze situatie wel of geen sprake was van dubbel gaas.
Tevens ontstond bij mij enige verwarring doordat er in eerste instantie sprake was van gedode vogels en later van nog levende vogels die 'slechts' een poot missen.
Uitgaande van het idee dat een predator daadwerkelijk in de volière was geweest leek het mij zeker in geval van een marter zeer onwaarschijnlijk dat deze de vogels had laten leven!


Hoe dan ook, je kunt marters natuurlijk wegvangen en weet ik hoe ver wegbrengen of doden, al deze handelingen zijn overigens strafbaar, maar afgezien of het ook daadwerkelijk lukt om dit uit te voeren is het hoe dan ook slechts een tijdelijke oplossing!
Immers terplaatse ontstaat onmiddelijk weer leefruimte voor een opvolger. Steenmarters trekken geleidelijk vanuit het oosten ons land binnen en hebben behoorlijk grote territoria. Deze territoria zijn schaars!

Uiteindelijk is de enige echt afdoende oplossing om dit soort problemen te voorkomen dat men er voor zorgt dat welke soort pradator dan ook op geen enkele wijze toegang tot de vogels kan krijgen!

Ook dubbel gaas behoort natuurlijk tot deze maatregelen.
Dit weerhoudt tevens heel effectief de veel vaker voorkomende predatiepogingen van uilen!



cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2006-09-28 - 13:40:48 send message to cocobar

Breng deze 20km ver en om het hoekje zal de volgende gewoon het vrijgekomen territorium innemen.

Dubbel gaas en/of opsluiten s'nachts lijkt me de beste (enige) oplossing.

Ik ben er zeker geen voorstander van dat je het dier gaat proberen te vangen, met welke bedoelingen dan ook.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-09-28 - 18:58:03 send message to meyer

Nog een oplossing welke ook bij katten word gebruikt is schrikdraad.
Ik denk niet dat hij deze draad twee keer zal aanraken.

Groeten Meyerwink ;)


Papegaaienhulp
Website Member
Posts :63

Website Member
2006-10-02 - 11:28:47 send message to Papegaaienhulp

Helaas hebben wij precies een jaar geleden ook op hardhandige wijze kennis gemaakt met een steenmarter. Drie grijze roodstaarten werden met afgetrokken poten op de bodem van de voliere gevonden en helaas zijn ze allemaal op de operatietafel overleden.
Sindsdien hebben we een schrikdraadapparaat geplaatst en tot nu toe met resultaat.
Ook worden alle andere vogels altijd 's nachts in het binnenhok opgesloten (bij de grijze roodstaarten is dit geen doen (200 M2 voliere)maar het schrikdraad werkt afdoende).

Ik vermoed dat het gaat om jonge marters die net zelfstandig zijn omdat het telkens alleen in de herfst schijnt voor te komen, zij zoeken een makkelijke prooi.
Het vangen em wegbrengen van een marter lijkt me weinig zinvol omdat hun plekje al snel weer zal worden ingenomen door een soortgenoot. Steenmarters komen tegenwoordig erg veel voor (ook in de grote steden) en alleen een goede verdediging zal ze tegenhouden.


Papegaaienhulp
Website Member
Posts :63

Website Member
2006-10-02 - 11:33:32 send message to Papegaaienhulp

Zie voor het complete verhaal van ons steenmarterdrama www.papegaaienhulp.nl hoofdstuk nieuws.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-10-02 - 16:48:24 send message to paintim

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beste vogelliefhebbers!
Mijn ervaring is,dat schrikdraad alleen niet helpt.Er was hier 's avonds laat een of ander beest gewoon tegen het gaas gesprongen.Met een bezem heb ik hem verjaagd.Toen heb ik direct nog
gaas aan de buitenkant getimmerd.
Sindsdien heb ik nergens meer last van.
Vriendelijke groeten van
Antoni


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-10-02 - 17:20:00 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Papegaaienhulp/Michel,

ik heb het trieste verhaal gelezen, waarbij ik, zonder aan de ernst van het geval af te willen doen, nergens een 'heterdaad situatie' heb kunnen ontdekken!
Heeft iemand de steenmarter daadwerkelijk gezien of zijn er andere typische sporen gevonden die zo kenmerkend zijn voor de Steenmarter?

De genoemde schade kan namelijk ook door b.v. een kat, bunzing of uil zijn aangericht!

Op basis waarvan is een steenmarter in dit geval als boosdoener aangewezen?


bschepers1
Website Member
Posts :21

Website Member
2006-10-02 - 17:34:29 send message to bschepers1

quote
Op basis waarvan is een steenmarter in dit geval als boosdoener aangewezen?


Ik vond in de nabijheid van de volieres langwerpige gedraaide keutels , dit is typerend voor de steenmarter


bschepers1
Website Member
Posts :21

Website Member
2006-10-02 - 17:41:15 send message to bschepers1

Zie ook de site van Han Brinkcate uit Delden www.hanbrinkcatesteenmarter.nl/


123
Website Member
Posts :50

Website Member
2006-10-02 - 21:28:07 send message to 123

Ik ben er 100% zeker van dat het een steenmarter is geweest heb ook de ontlasting gevonden in de omgeving van de voillieres die overeenkomt met wat er over bekend is ook de foto,s van de grote parkieten welke de poten missen komen overeen met de verwondingen van mijn papegaaien



123
Website Member
Posts :50

Website Member
2006-10-04 - 09:02:41 send message to 123

Ik heb nog een vraag Is dubbel gaas met een tussenafstand van 3cm voldoende [gaas 19x19x1.45]




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 125 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede