Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Verstoten jongen (zebravink) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Verstoten jongen (zebravink)
Kierk
Website Member
Posts :38

Website Member
2006-09-18 - 09:53:57 send message to Kierk

Heeft iemand ervaring met het opvoeren van verstoten jongen (ongeveer 1 week uit het nest)? Hoe doe je het best, en wat geef je best?
Dank.


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2006-09-18 - 11:11:34 send message to mootje

Hoi,

Ik heb vorig jaar een nestje van enkele dagen oud, met de hand grootgebracht.
Ze waren van iemand diens volliere opengestaan had.
Ik heb ze toen een mengeling van bambix, eivoer, geweekte pupybrok (eukanuba), appel, gegeven, die ik aangemaakt met lauw water, in de blender tot pap (niet te dunne)gemalen heb.
Het waren er 5, en alle 5 heb ik ze riant groot gekregen.
Zeer tijdrovend klusje, temperatuur ook zeer belangrijk, en minstens elk half uur voeren.
Eer ze zelfstandig eten, duurt langer dan wanneer ze door ouders worden groot gebracht.
Als je een nestje hebt waar je ze bij onder kan schuiven, zou ik dat eerst eens proberen.
Sucses ermee, want dat zul je nodig hebbenlaugh :D!


Kierk
Website Member
Posts :38

Website Member
2006-09-18 - 12:00:04 send message to Kierk


Dank voor je bericht. Ik heb de indruk dat het jong al wat eet, maar ik weet niet of het voldoende is. Het is ook duidelijk het jongste van het nest, en wordt door de ouders aangevallen. Het doet wel z'n best om op de grond wat te eten, maar hoeveel het opneemt is niet duidelijk. Vandaar mijn twijfels. Als ik het nu bij Japanse Meeuwen zet, zouden die dan nog de taak overnemen?


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2006-09-18 - 12:13:44 send message to mootje

Zo te horen is het al een wat groter jong dan, redelijk in de veren?
Als de meeuwtjes jongen hebben van gelijke grote,kan je het wel proberen, maar ik geef je weinig kans.
Maar niet geschoten is altijd mis toch?
Zelf geen ervaring met japanse meeuwen, ik weet wel dat ze vaker ingezet worden als surogaat bij bv. goulds, vanwege de goede broedzorg.
Misschien iemand anders hier die dat weet?
Ik kweek nm. zelf niet met tropen, ze schuiven hier aleen altijd de weesjes, en kneusjes achter de deurwink ;)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-09-18 - 13:14:07 send message to tonnl

Je kunt je ook afvragen waarom de ouders het jong verstoten, wat zou een reden kunnen zijn denk je?


Kierk
Website Member
Posts :38

Website Member
2006-09-18 - 13:27:46 send message to Kierk

Het is zeker al een groter jong, dat helemaal in de veren zit, en zelf ook al probeert te eten (van trosgierst). Maar als het om eten bedelt wordt het voortdurend weggejaagd. Geen idee waarom, het is in elk geval het jong jongst en kleinst is.
Als ik zelf eten geef, hoe doe je dat dan? Met een spuitje waarin vloeibaar zit?


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-09-18 - 14:24:51 send message to zebraonline

De natuur doet hier zijn werk : het is het kleinste en zwakste jong dus heeft het de minste kans om volwassen te worden en later voor sterke nakommelingen te zorgen...de ouders zien dit ook en gaan dan enkel nog energie verbruiken aan hun sterke nakommelingen...

Als jij nu handopfok of meeuwen gaat gebruiken als pleegouders dan overleven die zwakkelingen wel en zorgen die later voor zwakkere nakommelingen wat op termijn gans je bestand verzwakt...

Dus de natuur zijn gang laten gaan...is het jonh toch sterk genoeg dan zal dit overleven...


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2006-09-18 - 15:10:30 send message to mootje

Zou het niet aannemelijker zijn dat de ouders al weer met een nieuw legsel bezig zijn?
We hebben het immers over zebravinken, de konijntjes onder de vogelslaugh :D.
Ik zou geen vogel zo aan het lot over kunnen laten.
Misschien zijn zulke vogels niet geschikt voor de kweek, maar voor de liefhebber met een gezelschapsvolliere zijn ze leuk genoeg.
En er zijn liefhebbers genoeg hoorwink ;)!


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-09-18 - 15:15:19 send message to zebraonline

Zelfs al zijn ze met een nieuw legsel bezig dan nog zullen de jongen gevoerd worden tot ze zelfstandig zijn...


Kierk
Website Member
Posts :38

Website Member
2006-09-18 - 15:16:12 send message to Kierk

Die vogels is inderdaad niet voor nakweek bedoeld. En zomaar aan het lot overlaten...tja. Daaruit blijkt weer maar eens dat je best eieren verlegt, zodat er geen te grote nesten ontstaan en de jongen min of meer gelijk uitkomen.


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2006-09-18 - 16:20:11 send message to mootje

Je bent i.i.g. wel een liefhebber als je je om het jong bekommerd, en dat kan ik wel waarderenhappy :).

@ Zebraonline....je kan in een kunstmatig ingerichte ruimte voor vogels niet praten over de natuur zijn gang laten gaan.
Immers de kweker steld de omstandigheden qua huisvesting, voeding, samenstelling van vogelbestand etc.etc. vast.
De kweker is daarom ook verantwoordelijk mocht er iets mis gaan, om wat voor reden ook.
Mijn mening hoor, beslist geen kritiek.
En wat betrefd de broedzorg in het geval van een nieuw nest, heb ik beiden al meegemaakt, lag naar mijn mening aan het voer.
Ook jongen die niet gevoerd, ja zelfs verjaagd werden, nog voor ze zelfstandig werden.



tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-09-18 - 17:02:58 send message to tonnl

Ook in een door de mens gecreëerde goep doet de natuur zijn werk. Door in te grijpen ondermijn je het natuurlijke proces van selectie.

Je bent ook een echte liefhebber als je je vogelbestand sterk en gezond wil houden.
Ton.


Kierk
Website Member
Posts :38

Website Member
2006-09-18 - 17:10:16 send message to Kierk

Persoonlijk vind ik ook dat je als kweker een zekere verantwoording draagt, ofschoon de natuur altijd om de hoek kijkt. Een poging doen is wel het minste.

Dus met de spuit een soort pap geven, gemaakt uit voornamelijk eivoer? Is het beste? Maar om het half uur is onbegonnen werk...


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-09-18 - 17:30:58 send message to broto

kosten wat kost jongen in leven houden is niet de weg, hoe erg het ook is, het is niet voor niets verstoten , daarin is de natuur keihard, de ouders gaan jongen die geen overlevingskans hebben verder voeren, dit kost hen engergie.
Als jij nu die jongen in leven probeert te houden, kweek je enkel zwakke jongen, die die zwakte ook overbrengen mochten ze ooit jongen krijgen.
De natuur is hard, maar het houd daardoor zichzelf in stand.

Henk


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2006-09-18 - 17:57:12 send message to Zjurre

Ik heb een paar keer kanaries met de spuit grootgebracht, zeker geen aanrader... er gaat echt enorm veel tijd in zitten, en dan nog vallen er jongen uit. Ik kweekte ze op met eivoer van cede, dit maalde ik fijn tot poeder (met zaden en al), en maakte dit vervolgens vochtig. van een spuit haal je de kop af, zodat er een groter gat ontstaat. het beste gebruik je 1 of 2 cc spuitjes. dan kun je het mengsel in de spuit doen en als de vogel reageert, voer in de bek spuiten.
heb vorig jaar zomer ook een jonge wilde merel grootgebracht (noodgedwongen), ging precies zo alleen dan ook met pinkies, wormen en meelwormen, verder universeel voer etc. enorm tijdrovend, om het half uur tot uur voeren, dus ook in de klas zat ik met wormen en ander voer boven dat opengesperde bekkie. tegenwoordig ben ik het wat meer met Charles Darwin eens, survival of the fittest, want het is echt onbegonnen werk. suc6!


Kierk
Website Member
Posts :38

Website Member
2006-09-19 - 21:33:08 send message to Kierk

Het is vreemd, maar ik heb de indruk dat het jong af en toe toch nog gevoed wordt, ook al wordt het voortdurend achterna gezeten en gepikt. Dus bij de ouders laten, en hopen op geluk lijkt de boodschap.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 151 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede