Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Zebravinken: Eumo en Kuif Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Zebravinken: Eumo en Kuif
Kierk
Website Member
Posts :38

Website Member
2006-09-02 - 22:43:16 send message to Kierk

Heeft iemand onder jullie ervaring met eumo-zebravinken, of met kuif? Zijn die moeilijker te houden? Ik lees ook dat eumo's soms zelfs erfelijke problemen krijgen. Kan iemand me hieromtrent verder inlichten?
Dank!


HansvdWeerdhof
Website Member
Posts :46

Website Member
2006-09-03 - 00:36:50 send message to HansvdWeerdhof

ik heb wel eumo's gehad, stel je vraag eens wat specifieker.
Eumo's missen de haakjes van de veren, dat betekent dat het geen vliegvrituozen zijn, ze kunnen wel vliegen, alleen niet makkelijk in een vlucht met een bodemoppervlak van 1x1 naar een zitstok op 1,75 hoog, dat lukt wel als de vlucht langer is.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-03 - 10:43:24 send message to Karel

Ten behoeve van de (geinteresseerde) zebra-leken zoals ik:

- wat is een eumo?
- hoe ziet die er uit?
- waarom wordt de eumo in een zin genoemd met de toekomstige (?) zwarte zebravink?



zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-09-03 - 14:12:47 send message to zebraonline

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hier een eumo :



Hier een zwartwang eumo :



kweek je bij die laatste nog zwartborst en blackface erin dan zou deze volledig zwart moeten zijn...


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-09-03 - 15:45:56 send message to tonnl

Als ik zo vrij mag zijn... Vogels doorkweken die nog nauwelijks kunnen vliegen, is dat dierenliefhebberij?
Zelfde voor veel gefriseerde vogels, een misvorming doorkweken kan nooit de bedoeling van de natuur geweest zijn.
Ton.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2006-09-03 - 16:02:23 send message to cocobar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Deze vogels zitten veelal bij ervaren kwekers die hun uiterste best om ze te kweken met haakjes en zodat wel kunnen vliegen. En men is aardig op weg want steeds meer en steeds beter beginnen de eumo's te vliegen!!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-03 - 16:11:08 send message to Karel

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Er zit natuurlijk wel wat in, wat Ton zegt.
Is het ontbreken van de haakjes juist hetgene waardoor het eumo-effect wordt bereikt of is het een vervelende bijkomstigheid?

M.a.w. Kunnen de vliegcapaciteiten gaandeweg nog worden verbeterd door eerst wat grote wildkleuren in te kweken?

Oops, Cocobar heeft deze vraag net beantwoord.

Verder wel heel boeiend, dat streven naar zwart, Mario. Het valt me op dat de rug nog bruin is. Is er een mutatie die een zwarte rug (en staart) in zich heeft?


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2006-09-03 - 17:27:17 send message to cocobar

In hoeverre het ooit zal lukken om een volledig zwarte zebravink te kweken, is een groot vraagteken. Een donkergrijs rugdek zal wel blijven, denk ik!!

Ook als je kijkt naar het verschil tussen een eumo grijze en een eumo zwartwang grijze, merk je dat de eumo-factor bij bepaalde delen de kleur aanvreet, bv de wangen!! Die horen eigenlijk volledig zwart te zijn bij eumo zwartwang en zo vliegen de jongen ook uit. Na de rui verdwijnt dit gedeeltelijk!! shocked 8O

Een volledig oranje is trouwens ook nog niet gelukt, maar daar heb ik er al gezien waar het oranje ook op het rugdek al begint te vloeien.


Kierk
Website Member
Posts :38

Website Member
2006-09-03 - 17:58:51 send message to Kierk

Net daarom heb ik ook problemen met Eumo's, en stelde ik mijn vraag. Het kan toch niet de bedoeling zijn om misvormingen te kweken, ook al vind ik ze toch wel mooi.
Maar met zwartborsten lees ik dat ze soms erfelijk belast zijn, en soms lijden een soort van leukemie waardoor de lever begint te zwellen en ze sterven. Als dat het geval is heb ik serieuzere vraagtekens. Heeft iemand van jullie daarbij ervaring?


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-09-03 - 18:29:01 send message to zebraonline

Ik denk dat tegenwoordig nog maar weinig zwb de leverziekte krijgen...ook dit is het resultaat van verstandelijk kweken en niet zomaar wat bij elkaar gooien...

Wat de eumo betrefd hebben we pech want deze hebben ze in Australische en die heeft de afwijking niet...jammer genoeg mag je niks uit Australie halen...




Kierk
Website Member
Posts :38

Website Member
2006-09-03 - 20:33:37 send message to Kierk

Het schijnt dat er van volle eumo's slechts een 25-tal zijn, in België en Nederland samen. Is iemand de trotse eigenaar?
Maar wat een prachtige foto! Waarvoor dank.


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-09-03 - 20:37:51 send message to zebraonline

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb een volle zwg eumo gehad maar nu heb ik enkel nog 3 koppels splitten(grijze mannen split eumo,bruin en zwb en grijze en bruine poppen split eumo en zwb)...met wat geluk heb ik dit jaar terug volle eumo's...en met wat geluk zwb eumo grijs en bruin...


Kierk
Website Member
Posts :38

Website Member
2006-09-03 - 20:41:45 send message to Kierk

Ook enig idee wat een eumo (of een koppel) moet kosten?


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-09-03 - 20:59:53 send message to zebraonline

De laatste prijs die mij gevraagd werd voor een volle eumo was 100 euro...ze zijn fors gestegen want ze worden opeens terug populair...tja voor de rest is bijna alles gekweekt en gecombineerd vandaar...


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2006-09-03 - 22:36:18 send message to cocobar

Door hun erfelijk probleem moest men er niet veel van weten en nu er berichten zijn dat ze beginnen te vliegen stijgt de interesse enorm. Er is echter nog een lange, lange weg te gaan...

Een split eumo zal je te koop nog wel vinden, maar een volle? Die worden meestal betrokken in een ruil tegen andere topzebravinken die eigenlijk niet te koop zijn wink ;)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-09-03 - 23:33:11 send message to tonnl

Kennelijk was het onbreken van de haakjes dus een nadelig bij-effect, gelukkig dat het steeds beter gaat.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 157 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede